Törstig Warrior???!!!!

lillis5

Medlem
16 mar 2006
48
0
1
Var uppe i Härjedalen över jul och skulle prova min nyinköpta Warrior-04
för första gången, men det vart inte som jag tänkt mig, den gick faktiskt
skapligt bra, men den drog ca 4,5-5 liter/per mil, med tanke på det borde den inte gå så speciellt bra tycker jag.

Jag är inte så bra på motorer och ringde till en Yamaha verkstad men dom kunde inte hjälpa mig på telefonen, det jag kollade var att inte choken låg i eller att det inte läckte, som sagt var så gick den skapligt, körde ikapp med svågern som har en Vecktor-06, normalt ska jag kanske köra ifrån han
men han vart lite före men inte mycket.

Har nån av en aning om vilket fel det kan vara?????

Körde ca 15 mil och gjorde av med ca 65 liter bensin.

//Stefan
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Längst ner på stiftet har du en elektrod, den ska ha ett visst avstånd man ska måtta in med bladmått, dom elektroderna har böjts in mot själva stiftet, det skoterräven menar
 

lillis5

Medlem
16 mar 2006
48
0
1
Jag tittade på stiften och det var lika avstånd på alla stift, det såg ut att vara ett normalt avstånd på alla, stiften var nybytta innan jag åkte iväg, dom är svarta i färgen nu.

Stefan
 

lillis5

Medlem
16 mar 2006
48
0
1
Jag pratade med förra ägaren och enligt han så var en mekaniker tvungen att rengjöra förgasarna pga belägningar, den hade stått länge och den startade inte, kan det vara nåt med dom att göra??

Stefan
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm, nån har haft lös gasarna som inte riktigt har kläm på det. Kan ha glömt montera ett gäng med saker.

Kan finnas flera orsaker till ditt problem.
Blöddrar den, smäller, tvekar eller liknande? Vad varvar den vid full mutter?

Då jag inte ved exakt vad de tagit isär för att rengöra så drar jag iväg lite tips.

* Gasarna är ej i synk. Håll upp gasarpaketet mot solen, justera så att springan blir lika på alla. Bemöda dig ej med en klocka såvida du inte far till MCX eller liknande.

* Vakuumtrottlarna kärvar. Ta lös luftburken och lyft dem med fingret och känns så de returnera lika.

* Den lilla O-ringen under plastlocket till trottelkåpan är borta (vanligt fel om fel person skruvar i gasarna). Lossa kåporna med en kryssmejsel, var försiktig och kolla så den lilla O-ringen finns där.

* Trottelnålarna är inta fastsatta korrekt. Kolla dem i samma veva om O-ringen kollas.

* Luftskruvarna. Skall vara ca 1 3/4 - 2 varv öppna, ställ lika på alla.

* TPS felaktig, kolla så allt el-kablage är inkopplat från gasarna.

Sen så kan ju personen som rengjort gasarna varit lite oförsiktigt i flottörhuset och kanske glömt någon nålventil, av misstag ändrat flottörnivån osv.

Jag har en Warrior -04 och den drar ca 1.3-1.5 liter / mil. Drar jag kälke så kliver den på med upp till 2 liter milen.

Och du skall ganska lätt lämna av en Vector...
 

lillis5

Medlem
16 mar 2006
48
0
1
Den varken blöddrar eller smäller, den är lite seg från start, men om man trycker på när man har farten uppe så sticker den som tusan, den har jämna varv på tomgång, startar direkt oavsett värder, har inte kollat varven men var upp som forstast i drygt 160km/h.

Många tips som jag ska be nån kolla upp, själv klarar jag inte det.

Stefan
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
När det gäller segheten så kolla sekundärvariatorn, så att sekundären är förspänd på 60 grader, dvs sitter i hål 3 på bägge sidor, har dock inget med bränsleåtgången att göra.

Kolla också så sedan att luftburken sitter på plats, så att gasarna verkligen sitter i gummibälgarna ordentligt, kolla även motorsidan. Jag har själv varit med om att gasarna inte sitter på plats och då blir den konstig.

Kolla också evakueringsslangarna från gasarna så att ingen sitter i kläm.

Jag kan rekommendera www.ty4stroke.com som bara håller på med Yammas 4T.
 

lillis5

Medlem
16 mar 2006
48
0
1
Jag ska kolla det som jag kan, sen får jag väl dra den till nån Yamaha mek, skriver mer om hur det går, tack så länge.

Stefan
 

pwr2satsfy

Välkänd medlem
3 nov 2007
258
0
16
Halland
Kolla så luftfilltret sitter riktigt på plats hände mig själv rx1-mountain att jag inte fick på det 100% och då blöddrar den vid högre varv för den tar för mycket luft.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kolla så luftfilltret sitter riktigt på plats hände mig själv rx1-mountain att jag inte fick på det 100% och då blöddrar den vid högre varv för den tar för mycket luft.
Egentliga orsaken är att om luftboxen inte sitter på plats så genereras det för lite vakuum för att vakuumtrottlarna skall lyftas korrekt vid given spjällöppning (den får då för lite soppa) vilken i sin tur gör att man måste gasa mer än vad som egentligen behövs för att kompensera detta.

Maskinen kommer att kännas klen/seg samt att den tar mer soppa än nödvändigt. Den varvar mest troligt inte ut som den skall vid full mutter.

Det är därför man monterar klenare vakuumfjädrar om man exempelvis tar bort luftboxen och monterar lösa filter (ECP-kit)
 

lillis5

Medlem
16 mar 2006
48
0
1
Nu är skotern fixad, det var ett lågfartsmunstycke som inte var ordentligt
dit skurvat, jag var ut och testade den idag och jag kan inte fatta att jag
tyckte den gick skapligt förrut, den gick så ***** mkt bättre nu och ljudet var ett helt annat, SKÖNT.

Stefan