Ta bort olje tanken och köra blandat i tanken (MXZ 600 -99")

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tjo.

Planerade på att ta bort oljetanken på min skoter och börja köra med oljeblandning direkt in i tanken.

Men är det nån som har koll på om det går nån direkt smörjning till ramlagrena på denna skoter. Kan dock inte se nått på sprängskisserna om att det är nån slang som går dit så jag undrar om det är nån annan som har koll på om det är så.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Pajasen som ägde min nuvarande skoter plockade bort den separata smörjningen och hur dum får man bli? Nää behåll den separata smörjningen om den fungerar dvs :)

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Man tar bort oljetanken om det finns stor risk för värmenypning, tex hårdkörning av vissa 440. Som jag ser det med din MXZ 600, ser jag ingen anledning att du behöver ta bort tanken... /Jimmy

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
För att oljepumpen lossna och jag hitta bara igen en skruv och kom fram till att jag måste fan plocka ur motorn för att få in en ny skruv under dessutom var vajern av.

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Tror det blir mindre jobb i slutändan att stoppa tillbaka oljepumpen.

Ganska jobbigt att blanda själv i tanken.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . jag ska nu när jag ändå har lös motorn på min 800pwrtek ta bort oljepumpen och köra färdigblandad soppa, den har dragit väldigt mkt olja nu när jag kört. Den skar iof, men de var då inte bristen på olja så orsakade de. Kör man med färdig blandat så vet man precis hur mkt olja den får helatiden..

Iaf på 800drorna så är bråkande oljevajrar ett återkommande problem som gör att motorerna drar för mkt olja.

sledsnpowder på Dootalk är en av dem som tar upp frågan och guider en igenom processen...

Lycka till Brogge

Reactions: Hestra

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Så widell-kido har letat sig hit ser ja :)
Den separata oljetanken sitter där av en anledning. Varför riskera motorhaveri? Behåll säger jag.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Så widell-kido har letat sig hit ser ja :)
Den separata oljetanken sitter där av en anledning. Varför riskera motorhaveri? Behåll säger jag.
eh "riskera motorhaveri" ??
om man blandar oljan? skräp dig.
jag blandrar oljan och det går hur bra som helst. man är då på den säkra sidan att motorn får olja.

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: Ta bort olje tanken och köra blandat i tanken (MXZ 600 -99")

eh "riskera motorhaveri" ??
om man blandar oljan? skräp dig.
jag blandrar oljan och det går hur bra som helst. man är då på den säkra sidan att motorn får olja.

precis! det är ju enkelt och man vet alltid att motorn får olja, jag hatar separat olje tank, man får ju stanna och kolla den hela jvla tiden, men nu har jag fattat det ! när lampan lyser kan jag köra om det var en eller två tankar innan jag behöver fylla på =) tidigare fick jag stanna och kolla oljan hela tiden för lampan började lysa direkt, bättre med blandad !

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
har ingenarning varför det påstår att blanda direkt i tanken skulle orsaka haveri..
och vet inte varför den skulle börja nypa/skära för att man just skulle blanda i tanken?'
nää nu var det vilda fantasier hära må jag säga! : ) klar en 440 motor har högre trim grad än en tex gammal 503 fläkt och därmed måste 440 motorn ha mera olje blandning.. 440in kanske kräver upp till 3% olja och 503an 2% det beror på hur hög trimmnings graden är på motorn..! :)

risken är nog större att lilla slangen som matar olja från sep smörjningen hoppar lös och smörjer chassiet istället (aj aj inte bra) än att den skulle skära för att man blandar i tanken.. :)

det är nå jävulskt bekvämt med separat smörjning, det kan jag inte förneka. men blanda i tanken är nått jag alltid kommer och göra.!

edit: kom på som nån skrev tidigare att den smörjer till utsatta ställen som får dåligt med smörjning, visst det är sant men dom flesta motorer klarar sig bra med bara olje blandat i tanken.

Last edited:

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Som jag tänkte då. Jo man är ju alltid på den särka sidan om man blandar direkt i tanken dessutom känns det smidigare på nått sätt. Men tack för alla svaren då iaf. det behövs inga mer svar i detta inlägg om ni inte vill bråka om vad som är bäst