Ta bort startkransen från primären?

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
262
3
18
Storuman
Jag tror de är till stor del för att få mer roterande massa. T.ex. om man kör ner i ett tvärt dike, med mer massa så tappar motorn mindre fart. Med mindre massa så kan man känna att motorn suckar in just i början på en tvärbrant backe eller ett tvärt dike :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
Största anledningen med startkrannsen och svänghjulsvikten misstänker jag är för att skona remmen (dock dödar man den iden med mjuka motorkuddar) och få lite mjukare gång på motorn. Blir mindre "stötar" från varje kolvslag när det är mer massa på veven.
Rotax 800an har långt slag jämfört med tex polaris och ac.
Startkranns + svänghlulsvikt + mjuka motorkuddar = mindre vibrationer.

Diablo Racing verkar ha provat ut det mesta han har säkert det rätta svaret på denna fråga.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
För mig låter det lite underligt , men inget är ju omöjligt .
Men min funderan 800PSR , har du något belägg för det du skriver , har du hört något från BRP att det skall vara så ? .

Vibrationer kan ju uppkomma från obalans oxå , om variator och start krans är ballanserad tillsamans och dessa var för sig är dåligt ballanserad så kan ju oballans uppstå om man separerar dom från varandra ? .

Vore kul och höra vart du fått dina uppgifter i från ? .

:ciao:
Från min skidoo handlare. och som asker säger mer massa jämnar ut slagen i motorn och ger en jämnare gång.