Tankeverksamhet...

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
En tanke jag fick när jag läste om att locka igen botten på kolven var denna:

Sett trattarna som moppe nostalgikerna använder i ansiktet?

Med en sån blir man inte blöt i ansiktet eller kall av blåsten för vinden når inte in till ansiktet....

Borde ju bli ungefär samma när kolven går ner....


Bara en lång tanke:hello::stupid:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nållagret vid kolvbulten lär få mindre smörjningen med ett lock , men de går ju å lösas med fettsmorda lager (som rotax gillar) , kanske med en smörjnippel man kommer åt genom insuget ?
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
nållagret vid kolvbulten lär få mindre smörjningen med ett lock , men de går ju å lösas med fettsmorda lager (som rotax gillar) , kanske med en smörjnippel man kommer åt genom insuget ?
haha ja man får alltid skratta skulle vara fint med en nippel i som man kommer åt genom insuget :laugh:
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
då man lix funderar hur skulle en tvåtaktsmotor fungera med en sorst reedventil även på avgassidan? då borde man slippa ha en avstämd pipa eller? bara en dum ide
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ingen dum ide men .... med avgaserna följer färskgaser ut i avgasporten dom måste tryckas tillbaka av pipans returpuls , en reedventil skulle förhindra det och även det övertryck som pulsen skapar innan avgasporten hunnit stänga ....
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
ja precis tanken med det var att man borde ju kunna snålställa den en hel del för att den ska billigt då man slipper värmen som kommer tillbaka fårn en pipa men det blir kanppast någon racemotor.
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Grubblare nr.1:

Från kolvens ÖDP till NDP så agerar den fallskärm.
Noop det gör den faktiskt inte, kolven faller inte i fritt media, den löper i en kanal(cylindern). Utformingen av kolven ur strömningsperspektiv är i princip ointressant! De viktiga parametrarna är vikten och formen mot eventuella kanaler (2T). Alla har väl suttit med en moped kolv och en halvrund fil.... :)
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Jag tror på grovsnus linje. I en ideal motor skulle alla saker som rör sig inte väga någonting får då minimeras förlusterna.

Ett tillägg på strömningen. Grovsnus nämner tryck. Men trycket är beroende av arean och tvärsnitts arean är den samma med eller utan lock. Visst att utformning spelar roll för strömning. och som så många är inne på att det bildas en luftkudde under kolven som agerar lock.

med dom hastigheter en kolv rör sig i så tror jag aldrig man kommer in i linjär strömning och det torde inte spela någon större roll.