Temperaturlampa Blinkar Mountaincat 900 efi 2004

Frida

Medlem
29 jan 2011
38
0
1
Hej jag har problem med tempraturlamporna. när skotern är kall är det som det ska efter att ha varmkört den en stund och varvar upp till ca 3000 varv då börjar dom blinka. stänger jag sedan av och startar igen då blinkar dom direkt. har provat att koplpat bort sensorn som har 2 kablar men det blinkar ändå. Den ger även motorn mycket olja för den ryker som bara den när lamporna blinkar. någon som har något tipps. snälla
 

Frida

Medlem
29 jan 2011
38
0
1
Sv: Tempraturlampa Blinkar Mountincat 900 efi 2004

Var ute och testade i går. men fick ingen ordning. Jag fyllde Oljetanken till Max den var halv tidigare. sedan var problemet löst. och min Mouintincat 900 efi gick som den skulle igen.tog en liten provtur på 18 mil och inte en enda gång blinkade vatten temp lamporna. Vad ska man göra för att inte problemett ska återkomma? ska man rengöra givaren eller är det bara at byta. har bestält en vattentempraturgivare av yngvesson i Storuman men den är restad hela tiden väntat sedan den 02/januari, som det nu ser ut så är det ej det som är problemet. Såg på ett elchema här på forumet och där såg det ut som att båda givarna är hopkopplade på något vis.
// Frida
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Sv: Tempraturlampa Blinkar Mountincat 900 efi 2004

Hej. Vilken trevligt skotermodell du har. En 900 EFI en sådan fick gärna sitta även i min maskin.
Har läst ett par gånger men känner inte att jag förstår helt vad du menar. Du har väl en Oljenivålampan och en Högtemperaturlampa.

Dessa har en liknande inkoppling. Båda sensorer är vakter av typ slutande brytare/switch och ansluter ena sidan av lampan till jord. Varvid respektive lampan tänds. På andra anslutningen till varningslamporna finns matning "hela tiden".
Dessa två sensorer har inget med olja eller insprutning att göra, de är enbart för instrumentering. Det finns några enkla sätt att kontrollera dessa sensorer. Men kan inte kabelfägerna utantill just nu. (Ska editera senare.)

Det finns två andra tempsenorer (luft insug, vattentemp)för EFI burken.

Olja (2-takt) har inget med någon el att göra. Den doseras helt mekaniskt delvis via gaswire/gaspådrag. Men det kan vara idé att kolla justering av wire till pumpen och gasspjäll så de går bra.

För mig låter det mer troligt med en kabelskada än en trasig sensor. Ex på ställen att kolla: Gångjärn till huv, Vid magnapull, Under motorn går huvkablen nära styrningen, Vid variatoraxel är olika ställen där nötning förekommer.
Speciellt om maskinen har börjat rulla ett par mil.
 

Frida

Medlem
29 jan 2011
38
0
1
Sv: Tempraturlampa Blinkar Mountincat 900 efi 2004

Tack så mycket för svaret. Då menar du att det sitter 2 olika sensorer för vattentempen ? Jag hittar bara en som sittter vid termostathuset. dessa 2 kablar ser ut att gå direkt till ECU boxen via en gul kontackt. jag hitta ingen annan temp censor annat än den som sitter på luftburken med en blå kontakt. men den är ju för insuningsluften. Mistänkte även en kabelskada. rykte i kablarna tidigare och då fungerade den ett tag men återkom. det är väl bara en tillfälighet att den fungerar nu när jag fyllt oljetanken 2 tackt full. Ska ta och kontrolera kablar vid dessa ställen som du sa. kanske troligt vid gångjärnen för huven åker ju upp ganska många gånger och det blir ju vridningar på kablarna. men eftersom den går dåligt när lamporna blinkar måste det troligen vara ett jordfel för efi. Tack för tippset / Frida

Ps Jo då den är väldigt potent från stillastående med full gas sätter den ner skidorna efter 420 meter, då går det fort.
Den är även enom på att klättra. Jag kommer längre med denna gamla maskin än vad en ny Yamaha Nytro M-tx se 162 gör har testat den men den har inte samma kraft som 900EFI
har hört att det finns bara 1 i sverige med denna kombination
Mouintincat 900 EFI 2004 röd. finns det fler som någon känner till så skriv och berätta det skulle vara kul. // Frida
 

Frida

Medlem
29 jan 2011
38
0
1
Sv: Tempraturlampa Blinkar Mountincat 900 efi 2004

johanL_EFI Hej igen. Tittade på dina inlägg. Är det vanligt med kabelfel ? // Frida
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Sv: Tempraturlampa Blinkar Mountincat 900 efi 2004

Ja, det är två vatten tempsensorer.

Måste korrigera mig själv lite. Det är indikeringslampan för låg oljenivå och helljus som är kopplade lika. Konstant jord (brun) på ena och "+" (växelspänning) på andra när de ska tändas. På Tempvakten är tvärtom den har konsant "+" och tempvakten ansluter till jord (brun / chassie) när den ska tändas.

Vattentempsensorn för EFIn sitter mitt på vattengrenröret vid termostaten. (Gul + Svart kabel) Tempvakten sitter i gaveln.( Röd/Vit kabel + jord via motor/chassie)
Lufttempsensorn sitter på luftburken (blå + svart kabel).

Vattentempvakt.
Chassie/motor till anslutningsstift -> Vid kall motor avbrott eller oändligt Ohm
Chassie/motor till anslutningsstift -> Vid överhettat motor, kortslutning eller några Ohm.

Men motor igång så det finns spänning/ström, kontrollera så belysning i instrument lyser det är samma matning till kontrollamporna.
Tar man lös röd/vit kabel från tempvakt så ska lampan slockna. När man kopplar den till jord (chassie) ska varningslampa högtemp lysa.

Vattentempsensorn: (kabel lös, Ohm mät enbart mot sensorn.)
20 C ca 2400 Ohm
10 C ca 3750 Ohm
0 C ca 5850 Ohm
-10 C ca 9150 Ohm
-20 C ca 10510 Ohm

Luftsensor. (kabel lös, Ohm mät enbart mot sensorn.)
20 C ca 12500 Ohm
10 C ca 20100 Ohm
0 C ca 34900 Ohm
-10 C ca 60100 Ohm
-20 C ca 140000 Ohm

Oljenivå flotören.
Till denna går två kablar en gul ("+" (växelspänning)) samt en röd kabel.
Ohm mät mot oljetank och sensor.
Lite olja -> Kontakt mellan anslutningar. lite Ohm.
Mycket olja -> Avbrott mellan anslutningar Mycket Ohm.

Men motor igång så det finns spänning/ström, kontrollera så belysning i instrument lyser det är samma matning till kontrollamporna.
Koppla en kabel mellan gul och röd anslutning som tagits lös från oljenivå flotör. Nu ska oljelampan lysa.

Det är inga problem att hitta nödskador på kablage det finns. Men det behövs en hel del innan det blir problem. Men när det är slut plast och kopparn tar i något ledande då kan det bli fel. Har själv fixat kablar på två ställen i vart fall. Varav ett har troligen kunnat orsaka lite fel ibland.

Just ett intermittent fel som en blinkande lampa gör någon form av glapp kontakt eller kortslutning inte orimlig. Speciellt då du kan koppla problem till att låg oljenivå sensorn ska varna.

Ett hel orimligt värde på tempgivare eller lufttempgivare skulle inte stänga av maskinen helt den skulle bara gå fet med felblink på ECU.


Kan förstå att en 900 EFI måste vara grymt rolig. :nod: Men en 800 EFI får fungera det också.:unsure:
 

Frida

Medlem
29 jan 2011
38
0
1
Sv: Tempraturlampa Blinkar Mountincat 900 efi 2004

Jag är mycket tacksam för dessa utförliga svar. nu är det inge jag behöver fundera över bara at kolla upp kablar och sensorer

jätte mycket tack Övikaren från Ljusne bruden. älskar attt åka skoter hela vintrarna. ska nog fundera på att renovera motorn till sommaren då har den nog gått ca 2500 mil mvh // Frida
 

Attachments

Last edited:

Frida

Medlem
29 jan 2011
38
0
1
Hej igen ! Nu är felet hittat. Sensorerna fngerade perfekt enligt dina Ohm uppgifter.

Det var kabeln från oljetanken som var skadad ! tittade lite extra på mina blinkande temp lampor. de blinkad 6 ggr och så blev det ca 1 sek svart sedan fortsatte de blinka 6ggr osv. däremot så sitter det ingen tempvackt i gaveln så det sitter nog bara 1 sensor på min. läste någon annan stans att om templamporna blinkar börar den bli varm men det är visst ingen fara att köra när dom blinkar bara när dom lyser med e fast sken. Det ser ut som att felkoden från ECU hamnar på lamporna ! ?
makinen svarar inte på gasen utan bara "moar" när templamporna blinkar och man trycker på. kan inte se någon lampa som blinkar på ECU boxen.
Bifogar en bild på termostat huset utan tempvackt. // Frida
2011-02-01 14.44.52.jpg
 

Attachments

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kul att du hittade felet på oljegivaren.
Den verkar ju vara varmkörd iaf, 2500 mil är ett par mil. Låter som du ska se till att det bli fler...

Precis där i gaveln på platta ytan som den sensor jag tänkte på skulle ha suttit. Verkar vara någon annan lösning på de senare årsmodellerna.

Lamp blinkningarna verkar onekligen misstänkt systematiskt för att vara helt slump. Vet ej, men felkoder låter inte orimligt... EDIT: Det ska tydligen vara en felkod. Vad ?

På tidigare årsmodeller jag tänkte på är det en LED som sitter på EFI burkens undersida. (opraktist...) Kan vara annat på din maskin.

Går maskinen het eller att EFI boxen tycker att något annat är fel. Då kör den "limp home" och då får den rikligt med bensin och fegare tändinställning. Detta verkar helt klart vara fallet om den är tappar orken när du får problem. Men annars går helt normalt bra.

Jag skulle fortsätta att kolla kablage och kontakter. Samt försöka få reda på om det verkligen är en felkod !
Bland annat dessa kan sätta en felkod förutom dom du testat tidigare.
- TPS på vänster spjällhus. (Gaslägesgivare, utsliten om du gasat för mycket...)
- Spridare.
 
Last edited:

Frida

Medlem
29 jan 2011
38
0
1
Tack underbart att någon vet så mycket.

Ska kolla igenom alla kablar innan nästa långtur som blir från Funäsdalen till Kirruna ca 6 dagar brukar den turen ta ToR. åker den varje år härligt. // Frida
 

Frida

Medlem
29 jan 2011
38
0
1
Nu fick jag besked från Artick Cat vad som är den egentliga orsaken. felkoderna kommer på templamporna. vilket jag mistänkte. 6 blinkningar betyder APV servomotor. troligen har en apv port fastnat. 300 mil sedan senaste rengöring. brukar köra betydligt längre. men kanske servomotorn börja ge med sig. men jag hade ett fel på kabeln från oljegivaren också. kanske kom åt viren till apv:n när jag höll på så att den släpte. mycket kan bli fel. // Frida.