Sv: Tempraturlampa Blinkar Mountincat 900 efi 2004
Ja, det är två vatten tempsensorer.
Måste korrigera mig själv lite. Det är indikeringslampan för låg oljenivå och helljus som är kopplade lika. Konstant jord (brun) på ena och "+" (växelspänning) på andra när de ska tändas. På Tempvakten är tvärtom den har konsant "+" och tempvakten ansluter till jord (brun / chassie) när den ska tändas.
Vattentempsensorn för EFIn sitter mitt på vattengrenröret vid termostaten. (Gul + Svart kabel) Tempvakten sitter i gaveln.( Röd/Vit kabel + jord via motor/chassie)
Lufttempsensorn sitter på luftburken (blå + svart kabel).
Vattentempvakt.
Chassie/motor till anslutningsstift -> Vid kall motor avbrott eller oändligt Ohm
Chassie/motor till anslutningsstift -> Vid överhettat motor, kortslutning eller några Ohm.
Men motor igång så det finns spänning/ström, kontrollera så belysning i instrument lyser det är samma matning till kontrollamporna.
Tar man lös röd/vit kabel från tempvakt så ska lampan slockna. När man kopplar den till jord (chassie) ska varningslampa högtemp lysa.
Vattentempsensorn: (kabel lös, Ohm mät enbart mot sensorn.)
20 C ca 2400 Ohm
10 C ca 3750 Ohm
0 C ca 5850 Ohm
-10 C ca 9150 Ohm
-20 C ca 10510 Ohm
Luftsensor. (kabel lös, Ohm mät enbart mot sensorn.)
20 C ca 12500 Ohm
10 C ca 20100 Ohm
0 C ca 34900 Ohm
-10 C ca 60100 Ohm
-20 C ca 140000 Ohm
Oljenivå flotören.
Till denna går två kablar en gul ("+" (växelspänning)) samt en röd kabel.
Ohm mät mot oljetank och sensor.
Lite olja -> Kontakt mellan anslutningar. lite Ohm.
Mycket olja -> Avbrott mellan anslutningar Mycket Ohm.
Men motor igång så det finns spänning/ström, kontrollera så belysning i instrument lyser det är samma matning till kontrollamporna.
Koppla en kabel mellan gul och röd anslutning som tagits lös från oljenivå flotör. Nu ska oljelampan lysa.
Det är inga problem att hitta nödskador på kablage det finns. Men det behövs en hel del innan det blir problem. Men när det är slut plast och kopparn tar i något ledande då kan det bli fel. Har själv fixat kablar på två ställen i vart fall. Varav ett har troligen kunnat orsaka lite fel ibland.
Just ett intermittent fel som en blinkande lampa gör någon form av glapp kontakt eller kortslutning inte orimlig. Speciellt då du kan koppla problem till att låg oljenivå sensorn ska varna.
Ett hel orimligt värde på tempgivare eller lufttempgivare skulle inte stänga av maskinen helt den skulle bara gå fet med felblink på ECU.
Kan förstå att en 900 EFI måste vara grymt rolig. :nod: Men en 800 EFI får fungera det också.:unsure: