Känner mig inte bekant med Nationella snöskoterrådets medlemmar, vilket i.o.f visar på klyftan mellan åkare och inflytande. Vilka är dessa, kör dem ens skoter själva? Bor dem där det finns snö? Alla som bor i skoterland vet att nu när snön töar finns inte ett uns till spår av säsongen kvar. Det är precis som att det aldrig funnits någon säsong när man är ute och vandrar i normalt förekommande skoter-marker.
Jag brukar då och då prata med skogsägare om just skoteråkning och hur de upplevt påverkan på Skogsbruket. Det är i regel en axelryckning, ett kort mumlande om att det körs men snabbt konstaterat att det inte är något problem. Alla som är bekant med skogslandet vet hur exempelvis en skördare eller annat arbetsfordon sommartid gör betydligt synligare och märkbara skador på naturen, som också består under lååång tid. Samma gäller djuren i skogen, men det är ju trots allt ganska naturligt
Samma fast omvänt gäller 99.99 % av skoteråkarna. Många åker gärna friåkning då upplevelsen av att upptäcka och ibland testa gränser (på vad som är möjligt eller inte) lockar. Samtidigt är dessa 99.99 % också medveten om hur hinder under snön är just Hinder!!!
Finns det ens ett faktiskt exempel på när åkare medvetet åkt runt och siktat på träd, stenar och annan fauna som kan vara aktuellt i sammanhanget? Verkligen siktar, inte misstag. Är det många förare som står och gräver sönder myrar för att de älskar att köra fast i sumpvatten? Knappast....
Jag har själv suttit fast i sumpvatten (misstag) och jag vill för allt i världen inte göra samma misstag igen. Kampen om att få loss maskinen tog en hel dag, 24 liter dricksvatten och muskelvärk som höll sig kvar i ett sekel!!!
Nej, jag vill veta VARFÖR man tycks vilja inskränka på denna frihet.
Ärlig talat märker jag en drastisk minskning av trimpipor bara på utvecklingen de senaste 5 åren. Maskinerna idag är så högpresterande att det inte lockar på samma sätt som förr. Sen har vi tack och lov längre garantier och liknade som gör att modifierat känns mindre lockande. Också är kännedomen bland åkare större nu än förr och en trimpipa är inte välkommet på samma sätt längre. Sen att det finns byggen som människor pysslar med som hobby och liknande har jag inget problem med. Dessa är så otroligt få i sammanhanget att det knappast kan vara störande, och om det nu är störande så är min starkaste rekommendation att skyndsamt söka professionell hjälp för sin bitterhet...
Ska vi dra igång en omröstning på hur vi ser på saken om en utredning?
Förslag på titel och frågeställning till omröstningen mottages glatt!
Kanske kan det utgöra underlag för kommande diskussion med tillhörande "utredning"....