Thunder varvar inte mer än 5000

nicke

Aktiv medlem
1 jan 2000
71
0
6
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Sep-03 kl 08:15 AM (CET)]Har en thundercat -98 som inte vill
varva mer än 5000 jag har haft isär
och rengjort förgasare,bytt cdi box,
och även mätt upp spolar.Vad kan det
vara? Ger snart upp!!!
Vill tillägga att jag står still
utan rem, han dör av vid 5000
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Låter som ett tändfel, har du kollat tors:en?
Ta och hiva den sopan, ställer till många problem på många stackars skotrar.
 

nicke

Aktiv medlem
1 jan 2000
71
0
6
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Sep-03 kl 03:44 PM (CET)]Du menar brytaren vid gasen?
den har jag också provat koppla bort.
Och avgasrören är inte igen sotade

 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Du menar
>brytaren vid gasen?
>den har jag också provat
>koppla bort.
>Och avgasrören är inte igen
>sotade

Hmm, hur låter den vid 5000rpm?
 

nicke

Aktiv medlem
1 jan 2000
71
0
6
Ja låter, den bryter vid 5000 och det
går inte att komma över.Lilla spolen?
du menar högvarvsspolen innanför
svänghjulet? den har jag också mätt upp
jag har alla värden rätt på spolarna
 

mabro

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Östersund Sverige
Hejsan!
Det verkar som om du redan har kollat upp det mesta och jag antar att du även kollat upp Tändspolarna? Dom kan vara luriga att mäta + att man kan få rätt värde men skotern går inte ändå. Det bästa vore om du kunde få låna några från en annan skoter för att prova. Då kan du även utesluta tändhattar och tändkablar.

Nästa tips är att kolla upp kompressionen så att du inte har något fel i någon burk.

Mitt tredje tips är att du går igenom alla kablar i hela skotern. Ofta har det skaft hål på isoleringen på någon kabel som ligger och jordar mot chassit vilket kan ge massor av olika konstiga fel. Det är ett riktigt skitjobb men det kan löna sig och då menar jag verkligen ALLA kablar och kontakter. Även små skitkablar till exempelvis baklyse.

Mitt fjärde tips är att du kollar igenom tanken så inget är fel där. Ofta finns det ett "fuktfilter" där som skall suga upp vattnet i bensinen. Det där är bara ett helvete som ställer till problem så om du har kvar det så släng ut det.

Lycka till och hör gärna av dig om du får till skotern så vi får veta vilket fel det var!
 

nicke

Aktiv medlem
1 jan 2000
71
0
6
Hej igen
Och tack för alla förslag.
Idag har jag provat andra tändspolar,
plockat isär alla säkerhetsbrytare vid
styret och förgasarna och hitills är det
resultatslöst jag ska ta kompprov senare idag
och även meddela hur det gick.Jag har inte
kollat filtret i tanken än men ska göra det
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
RE: ThunderCat

[Uppdaterat: Senast editerat den 17-Sep-03 kl 10:15 AM (CET)]Hej !!!

* Skall jag fatta det så att du INTE har någon Variator rem på när du så att säga står å tom varvar, och motorn då inte varvar mer än 5000 ???

* Har du plockat av variatorn från vevaxeln ??
---------------------
* Är det så att du bara hissat upp bakänden och så att säga tom kör med variatorerna....
så kan det mycket väl vara så att det är någon av dina variatorer som "NYPER"
( Byrålåde effekt ! )

* Kollat motorfästerna ??
 

nicke

Aktiv medlem
1 jan 2000
71
0
6
RE: ThunderCat

Hej
jag har plockat av remmen
skotern började redan i vinter
att krångla,så det har ingen
betydelse att jag tomkör utan
rem.Finns inga fel på motorfästen
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
RE: ThunderCat

[Uppdaterat: Senast editerat den 18-Sep-03 kl 11:39 PM (CET)]Kan inte vara annat än tändfel i mina öron, kolla varenda pryl och mät upp dom.
 

ja73

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Kalix Sverige
jonas.kalix.net
>du menar högvarvsspolen
>innanför
>svänghjulet? den har jag
>också mätt upp
>jag har alla värden rätt på
>spolarna

Min högvarvsspole var trasig fastän resistansmätningen var ok. Det blev ibland överslag genom plastbobinen in till järkärnan. Min far hittade felet genom att mäta med en isolationsprovare mellan spolen och jord. När jag lindade av spolen så var det ett brännhål i bobinen och endel av innersta tråden var svart.

Fick den omlindad hos Kalix Motorelektriska och sen funkar den igen.

 

nicke

Aktiv medlem
1 jan 2000
71
0
6
Ja det är väl inget annat att göra
får väl riva ur spolarna igen.Nu lindar
jag om högvarvsspolen i vilket fall så
är det gjort.Det var någon som sa att
-98 orna hade bränt spolarna mer än andra
Gör jag nu det så slipper jag ju alla
funderingar om mätfel.Tydligen är de svåra
att mäta.Jag hör av mig när jag har gjort det.Tack så länge för alla seriösa svar
 

nicke

Aktiv medlem
1 jan 2000
71
0
6
Ja du jag har lindat om spolen
men utan resultat funkar inte ändå.
Jag vet inte vad jag ska göra
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Hej Olle.
Ta och kolla bränslepumpen om du inte redan har gjort det.
Jag har en 2,6l V6 200 hp Yamaha utombordare som höll på precis likadant kunde komma upp i 30 knop sen dog den av bara, det fanns inget mer efter 30 knop, jag provade en holly elbränslepump som en tävlingsåkare hade men det vart ingen skillnad.
Köpte en elpump till en rallybil med filterking och rubbet ingen skilnad då heller och nu började jag att misströsta och funderade på att slänga maskinen i sjön.
När en nära bekant kom och sa att det måste vara bränslepumparna som är kass, han höll på och få en smäll jag hadde ju provat allt redan, men han tjatade på mig att byta orginalpumparna (2st) så jag bytte efter mycket om och men alla menbran i pumparna och första provrepan 63 knop jag trodde inte att det var sant så bra hadde den aldrig gått tidigare.
 

nicke

Aktiv medlem
1 jan 2000
71
0
6
Har just plockat av tank ock dyna ock
även luftburken så jag har bränslepumpen
helt öppen så jag kanske ska kolla den
men det är en knepig pump som blandar
tvåtaktsoljan med bensinen så jag måste
veta lite mer om den innan jag river isär
den
tack för tipset så länge