Thundercat 1000 frågor.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag äger en t-cat 900 97 och hade en pantera 1000 -01 tidigare.
Brorsan ägde en 1000 98.

Jag har inte haft några problem. Achilleshälen är dock att vattenpumpstätningen kan börja läcka. Under säsongen händer det knappast något annat än att du får fylla på nån deci vätska. Vattnet som läckt in dunstar av värmen.

Men under sommaren finns vatten kvar som hamnat på högra lagret till balansaxeln som rostar. När du glad i hågen startar skotern på första turen nästa säsong blir kulorna en marackas i motorn och det är över...

Men byt tätningen typ vid 300 mil intervall (kostar inte många hundra) och håll koll på vattenförbrukningen. Om du misstänker läckage kan du lägga lite papper( det finns speciella hos vvs firmor som färgas av vatten) under vattenpumpen för det sitter ett skvallerhål där det droppar om packningen är dålig.

Min pantera 1000 sålde jag när den gått 500 mil, inga problem (ej bytt tätningar). 900 jag har nu är renoverad av tidigare ägare och den är nästan trevligare då 1000 kubik är lite för överdimensionerat. Brorsans 1000 havererade hos handlaren vid en provkörning säsongen efter han bytt in den. Och det var förmodligen vattenpumpen som läckt in vatten. Den hade gått 550 mil.

Men tcaten är en killer och du hittar en fin för max 30 oavsett årsmodell. Eftersom det var dyra skotrar som kostade 100+ för 10 år sedan finns det många välskötta. Dock är dom nere i 15-30 tusen nu och då vet man ju vem som har råd med dom, och då blir brukandet därefter...

Köp en fin tcat och du vinner dragtävlingar över alla nya twinnar som
finns på marknaden. Vårda den och du har en kultmaskin år framöver. Första årsmodellerna av tcat 93-94 är omöjliga att få tag i, finns inte mer kultstatus än...ja kanske ski-doo tnt RV 340 1977 ;)