Thundercat m/c 1000 -98 matta

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
Hej,
Jag har en fråga som någon kanske kan svara på.

Enl spec. så ska skotern vara tillverkad för en matta som har måtten:
15*136*2 (inch) = 38,1*345,44*5,08 (cm)

När jag måttade i tunneln så ser det inte ut att få plats mer än ca 4,4 cm kammar.

Någon idè om vad det kan bero på, eller mäter jag fel?
Kan drivhjulen ha ökad diameter el. dyl?

Det finns dock gott om plats om jag skulle hitta en lite bredare matta ca1,5cm på varje sida.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
827
113
Kramfors
På min Tc 1000 98 ( ej mc ) så är största problemet kylarna som går uppe i taket tunnel. Min 32mm kamhöjd tar i dem och mattan slits bort minst 15mm just mitt för kyllimporna. Annars är ju nästa begränsning framme vid drivhjulen mot kylaren. För att jag ska kunna köra 44mm kammar måste det bytas till nonslip hjul 8 kuggars och då är det tight!. 41mm kamhöjd med 8kuggs nonslip vet jag säkert funkar. Org drivhjul klarar max35- 38MM kammar innan främre kylare tar i.

Ev är Mc vers mer tilltagen uppe mot tunnel ivf? Hur den är mot främre kylare bör du såklart kolla också.
 

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
20130401_170120.jpg20130401_170131.jpg

MC har mer utrymme.
Jag har inga problem i tunneln utan endast längst fram i tunneln där drivhjulen sitter.
Så min tanke är att tidigare ägare kanske har monterat större drivhjul på axeln.
Jag vet inte riktigt, det enda jag vet är vad spec säger att det borde vara. och det verkar inte få plats fastän att jag verkligen behöver en bättre matta med högre kammar.
Vet inte riktigt hur jag går vidare med mitt problem.
Tips?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
827
113
Kramfors
Jag tror inte det finns större hjul än org och ingen skulle mont större heller. Köp nonslip 8 kuggars det är enda du kan göra. Med 8 kuggs nonslip lär du få dit 44mm. Köp hjulen först o mät innan du köper matta. Nonslip ger ju fler fördelar också då man kan köra väldigt slak matta = går bet lättare.
 

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
Har måttat bandet nu.
Aktuell: 21mm kamhöjd ex. bandtjocklek 5-6mm.
Måttat med frigolitbit 40mm ex. bandtjocklek 5-6mm

Så mitt konstaterande är oavsett om jag mäter hela bandets tjocklek eller endast teoretisk kamhöjd med frigolitbit kommer inte upp till tillverkarens specification.

Det finner jag märkligt.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag har satt renegademattan som hade 2,52 tidigare på min wildcat mc. Samma chassie som din.
Då får du 40,4 cm bredd och det ryms bra. Den har 32 mm kammar.
1" bredare ger märkbar bärighet.
 

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
Tack för tipset.
Jag har måttat 10mm på varje sida till över. Så det borde funka bra.

Googlade in på arctic cat parts och såg att drivhjulen har olika artikelnummer för MC och vanliga. Tyvärr finns det ingen ingående specification om diameter mm.
T-cat MC: 0702-297 och 0702-298
T-cat: 0702-327 och 0702-328

Det vore riktigt trevligt att få till mindre diameter så 2" kammar får plats samt 40cm bred.

Maskinen i övrigt är ju helt underbar.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ska inte svära, men original tror jag mc har en kugg mindre.

Så chansen är väll att någon har bytt Axel till en Från en kort och därför fått större drivhjul.

Att byta axlar på dem där var inte så ovanligt när det begav sig då de första hade en tendens att gå av vid drevet
 

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
Ja, det låter som en bra förklaring.
För mig är det oförståligt att arctic cat har det i specifikationen och att det inte skulle stämma.
Logiskt är ju att diametern på drivhjulen är mindre och ger mer plats i tunneln.
Problemet borde ju bli att man måste ha större hjul bak, annars blir det ju matta över.
Om axeln är bytt är det väl bara att köpa nya drivhjul och montera. Toppfarten borde bli lägre men bättre drag.
Uppkommer det andra problem om man skulle gå ner i diameter på drivhjulen?
Är det någon som har två olika drivhjul och kan jämföra diameter eller radien mellan tex 7 och 8 kugg.
 

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
Jag fick svar från arctic cat USA, de skrev följande:
The part numbers used on the standard 1998 Thundercat are*0702-327*and*0702-328. *They are 9T drivers. *The drivers for your Mountain Cat Thundercat use 8T drivers. *If you are running 9 tooth drivers, that could be the cause of no clearance for a taller track. *You can count the teeth on your drivers to determine what is in there.*

Och nu återstår bara att välja mellan non slip eller 4 nya drivhjul.
Vilken matta tror ni går bäst i lössnö, en 15"x136"x2" eller 16"x136"x1,75" ?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kan vara värt att tänka på att lössnö (51mm kammar) maskinerna hade "notchad" matta ganska länge. Dvs urtag ur kammarna precis vid tunnelkylarna. En sådan 51mm matta har ändå inte mer än runt 40mm kammar precis där kylarna går.
 

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
IMG-20131013-WA0026.jpg
Jag hade ju givetvis 9 kuggar på drivhjulen :eek:hwell:

Det innebär att jag måste byta drivhjul till original 8 kuggar för att kunna få plats med 2" (51mm) kammar på mattan.
1. Kan jag välja non slip 2,86" pitch istället för 2,52" ? eller ställer det till sig för någon annan del i boggien?

Eftersom jag måste byta drivhjul så funderar jag ev. på att förlänga railsen med ett sk. rail extensions. Som jag förstår det är det aluminiumplattor man skruvar fast längs bak. Dessa plattor ökar längden på mattan från 136" till antingen 141",144" eller 151"
Problemet här sägs vara att man vid en viss förlängning behöver tunnelförlängning så att inte bandet hakar i vid en ev. genomslagning i hopp eller gupp. Jag hoppar vanligtvis inte.
2. Någon som har erfarenhet kring rails extension, är det svårt att få dit och är det hållbart? skulle jag tex kunna gå upp till 151" utan problem?
3. Och vad är "I-beam rails och straight tunnel" eller "Stamped rails och ETT tunnel", vilka ska man beställa?

Om mina önskemål nu funkar i teorin och jag kan montera 2,86 pitch drivhjul och förlängning till tex. 144" eller 151" så finns det några camoplast mattor som skulle kunna funka:
9188M 16’’ x 154’’ (41 cm x 391 cm) 2’’ (51 mm) 53 lb. (24 kg) 2.86’’ (73 mm).
9187M 16’’ x 146’’ (41 cm x 371 cm) 2’’ (51 mm) 51 lb. (23 kg) 2.86’’ (73 mm).

9876M 15’’ x 151’’ (38 cm x 383 cm) 2’’ (51 mm) 55 lb. (25 kg) 2.52’’ (64 mm).

4. Skulle detta funka tror ni?
I så fall gissar jag på att inköpslistan blir:
2 st non-slip drivhjul eller 2x2 st vanliga.
2 st aluminium extensions.
1 st matta.

5. Har jag glömt något?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Har du vinklad tunnel under dynan så ska du ha förlängning för ett. Har du rak tunnel ska du ha den andra.

ska du ha större delning än 2,52" måste du ha 7 Kugg drivhjul eftersom diametern på hjulet blir större, desto högre delning du har.

I övrigt funkar det med vilken delning du vill.

förlänga från 307 till 385 är inga problem. Åkte så på min thundercat i 2 år.

Du behöver bara 2 noslip hjul. De två stödhjulen på sidorna behöver du inte.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Alla MC har rak tunnel. Sen var det snarare en gimmick när det presenterade ETT med vinklad tunnel. ETT boggie funkar hur bra som helst i rak tunnel.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
ETT är tunneln, TSL/(TLS?) är boggiet som användes i ETT tunneln.

Extra Travel Tunnel. Och även fast jag vet att det funkar utmärkt med ett tsl boggie i en rak tunnel (har det själv på en av mina maskiner), så föredrar jag "ett" modellen då det blir bättre i min värld.
 

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
Vad tror ni om följande:
1. Non slip 2.86 pitch, 7-tandad för axeln 1 1/16-1 1/8"
2. Rails extension AC-100 136" till 151"
3. Matta: 9188M 16’’ x 154’’ - 2’’ - 2.86’’

Med non-slip, tror ni förlängningen till 151" klarar mattan på 154" ?
Tror ni mattans bredd ryms i tunneln? Camoplast skrev att bredden är 16" men att kammarna är endast 15" breda.