Tips på bra skalkläder

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Tänkte vara ute i god tid med att köpa nya skoterkläder.

Har kläder som funkar idag (Scott) men som jag tycker är alldeles för varma vid aktiv körning. Så nu bli nästa steg att köpa rena skalkläder och klä sig efter vädret undertill.

Men det är en djungel. Va ska man ha? 2 lagers eller 3 lagers goretex? Finns ju många varianter av goretex. Så vilken föredrar man? Det bör vara slitstarkt så att dom inte går sönder vid första kontakten med typ fotsteg eller liknande.

Har en budget på ca 5000 kr för både över och underdel (Det får gärna vara billigare). Så det mesta av Norröna, Haglöfs och andra rena äventyrarmärken verkar gå bort. ToBe finns ju, men vilka modeller är utav skalmodell. Hur är det med typ rena skidklädmärken. Funkar det? Eller är det för dålig kvalitet?

Så har ni några märken och modeller som ni kan tipsa om så ös på. :ciao:

Tack på förhand

/Joel

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Det bästa jag har och haft är klim men tyvärr räcker ju inte din limit på 5000kr till där tror att bara byxorna Togwotee Bib jag har kostar närmare 5' och jackan nåt liknande.Finns ju billigare klim kläder oxå men de kan jag inte utala mig om men känner några som åker med tobe overallen och är nöjda med den så det kan ju vara värd att kolla upp.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Funktionskläder av rang.

Arcteryx har två riktigt feta jackor, rush och crossbow. Naturkompaniet säljer dom.
http://arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Jackets/Rush-Jacket#
http://arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Jackets/Crossbow-Jacket#

Haglöfs coulior jackan med 3 lagers gore-tex i softshell.
http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/klader/lager/skallager/herr/couloir_jacket-fw-sv-se.aspx

Vill du just ha ett skoter märke så är väl Klim gore-tex jackor riktigt bra.

Varför inte vara värst ock köpa en flightsuit från Sweet http://www.skistore.se/sv/overaller/5332-sweet-crusader-flightsuit-bird-blue.html
Detta måste jag citera. Helt enkelt eftersom att det är the shit.

Men det kanske går över din budget.
Titta på utpräglade budgetmärken som The North Face, Everest och 8848. Dessa kläder är riktigt bra. Deras skalplagg är inte dumma. Riktigt prisvärda faktiskt.
Jag själv åker runt i en jacka från arctic som är 6-7 år gammal vid det här laget och håller på att falla sönder på riktigt. Samt ett par byxor från T&P. Totalt kostade min stass inte mer än en tusenlapp om man räknar bort skorna. Halvarssons har förresten bra grejer.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.286
1.111
113
Stora Blåsjön
Köpte en tobe overall i början av vintern.
Overallen är grymt skön att köra i helnöjd på så sätt, men tyvärr så måste jag säga att kvalitén är tvivelaktig, med tanke på prislappen på plagget.
Men den ska få sig lite service i sommar så ska den nog funka något år till.

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
2 lagers om du vill att det ska andas så bra som möjligt, 3 lagers ger lite mer komfort.
Togwotee hängselbyxa och Tomahawk jacka kostar lite drygt 5500 med frakt och moms, lite mindre om du samköper med någon, och värt varenda krona.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Köpte en tobe overall i början av vintern.
Overallen är grymt skön att köra i helnöjd på så sätt, men tyvärr så måste jag säga att kvalitén är tvivelaktig, med tanke på prislappen på plagget.
Men den ska få sig lite service i sommar så ska den nog funka något år till.
Jo det är rätt skönt med overall. Absolut det optimala att köra i. Men jag tycker att användningsområdet är lite begränsat i och med att det inte går att ta av överdelen när man behöver ta av sig jackan typ när det är fika inomhus eller om man behöver en jacka att gå till garaget i. Har en gammal televerksoverall som jag provade i vintras och det är väldigt skönt. Men som sagt lite opraktiskt.

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
2 lagers om du vill att det ska andas så bra som möjligt, 3 lagers ger lite mer komfort.
Togwotee hängselbyxa och Tomahawk jacka kostar lite drygt 5500 med frakt och moms, lite mindre om du samköper med någon, och värt varenda krona.

Tack för ett mycket bra tips! Har sneglat på Klim men har egentligen inte vetat vilken modell som är att föredra. Så Togwotee byxor och Tomahawk jacka rekommenderas? Vi har lite dåligt med skoterhandlare här i södern så lär väl bli att beställa över nätet. Vart beställer man dessa bäst?

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Kolla runt vem som har det du vill ha hemma, du bör få ~20% rabatt.

Togwotee är utan konkurrens.
Jackor finns det fler att välja på, Tomahawk är poppis (känner flera som har) själv har jag en Storm 2-lagers och en 4 år gammal Valdez 3-lagers som är som ny, tidigare hade jag den året om men jag tror Storm blir perfekt när det är varmare än -10°C.

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund

Jackor finns det fler att välja på, Tomahawk är poppis (känner flera som har) själv har jag en Storm 2-lagers och en 4 år gammal Valdez 3-lagers som är som ny, tidigare hade jag den året om men jag tror Storm blir perfekt när det är varmare än -10°C.
Tomahawk jackan har jag oxå och har även haft extrem bib byxan men Togwotee byxan är som du skriver utan konkurrens så jag ångrar inte det bytet funderade även på att byta till valdez jackan men tomahawken funkar än så länge bra efter två säsonger.

Halvarsson är prisvärda och bra kvalite men de jag har haft har varit för varma för mig då jag svettas nått abnormt när jag kör så klim "is da shit" för mig iaf. Nu har ju klim börjat komma med lite andra färger än svart oxå om man föredrar det.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag blandar friskt mellan Klim, To Be och Slednecks skalkläder.
Trivs i alla, enda frågetecket är möjligen slitstyrkan hos To Be då dom upplevs som tunnare än de andra-men hittills har jag inte haft några problem alls med dom. Och dom är äckligt sköna att köra i!

;-)

jet

Medlem
20 feb 2012
6
0
1
Sälen
Jag åker både skidor och skoter i goretex kläder från Oakley och det funkar alldeles utmärkt. Tänkte nu göra mig av med ett 2 lagers ställ i XL om någon är intresserad. Knappt använt då jag har flera ställ. I princip nyskick och tänkte mig ca 2500 kr för jacka + brallor. Nypris ca 8500 kr.

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Jag åker både skidor och skoter i goretex kläder från Oakley och det funkar alldeles utmärkt. Tänkte nu göra mig av med ett 2 lagers ställ i XL om någon är intresserad. Knappt använt då jag har flera ställ. I princip nyskick och tänkte mig ca 2500 kr för jacka + brallor. Nypris ca 8500 kr.
OK! Har du bilder på stället?

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
Jag köpte FXR Vertical Pullover och Mountain Waist byxa inför denna säsong och är grymt nöjd med dem.

Har aldrig haft så sköna skoterkläder, funktionen är även den grym. Vattentätt, bra ventilation och förvånansvärt varma för att vara skalkläder.
Detta dessutom till ett pris som jag tycker är riktigt bra: 4500:-
Köpte på http://www.fxrshoppen.se

Som en perentes kan jag nämna att jag har en polare som är renskötare och som köpte ett KLIM-ställ ungefär samtidigt som mig. När han fått känna och klämma på mina kläder ett tag så köpte han likadana pga komforten. Efter att ha kört hela vintern så säger han att han aldrig haft kläder som klarar vatten lika bra som dessa.

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås

Nu har jag fått tummen ur och beställt nya Togwotee byxor efter era rekommendationer.
Kommer att avvakta med jacka. Ska försöka hitta en tunn skaljacka som passar ihop med färgerna på brallorna (som är lite grågrönaktiga?). I och med att byxorna går upp rätt högt så kommer dom nog värma en del.
Har ni något tips på en specifik jacka som kan passa till?
Valdez jackan tycker jag är för ful helt enkelt. Vore kul med något som bryter av och det behöver inte vara Klim heller för den delen.

/Joel

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sasta i finland har tillverkat en liten jacka som nog kan falla i smaken.

Jackan heter Sasta everest.

Länk till recension:
http://korpijaakko.wordpress.com/2011/12/06/sasta-everest-jacket-review/
Kan köpas:
http://www.trekki.fi/product/7980/sasta-expedition-parka-vaiska-edition

För er som inte orkar gå in i recensionen så skriver jag en kort sammanfattning.
Artikelförfattaren är en finne som använt jackan på en treveckors vinterexpedition på Svalbard. Denna jacka grundar sig på en jackmodell som den finska fallskärmsjägarklubben använde på sin expedition över Grönland 1999. När en finne godkänner grejerna så är det kvalitet.

För den som inte vill betala 700 fakkin euro för en jacka så finns samma jacka i en lite mindre påkostad liknande version.
http://www.trekki.fi/product/2049/sasta-the-pole--takki