Trelagers (gore-tex) innebär inte alltid att det blir fladdrigt. Har tipsat om trelagers gore-tex SOFTSHELL ett antal gånger och för mig är det som gäller om du ska åka bland träden med dagens fotsteg. Softshell med stretch i håller för att bränna rätt igenom granskogen med vassa fotsteg. Åker du ut i en renodlad skaljacka och byxa kommer du komma hem besviken. Det kan jag garantera. Visst andas inte gore-tex lika bra som andra "vattentåliga" alternativ, men det är ju bara att välja, torr hela dagen eller blöt upp till knäna och i arslet
3-lagers blir definitivt mycket varmare än 2-lagers, men på med ett svalare underställ så är det fixat och betalar sig i slutändan. Ett svalt Helly Hansen i polyester istället för ett Craft i ull. Det är som skillnad på natt o dag.
Ang. Snowboard kläder. Visst kan man hitta kläder som funkar där med, men för att nå ut till växande kids med "coola kläder" som kan torkas lite på ett element i värmestugan samtidigt som det sippas latte och uppdateras på alla sociala medier hålls priserna nere.
De kan inte jämföras med de hårda tester som alpinisternas, vandrarens och backcountryåkarens kläder får utstå. För att inte tala om valutan du får för pengarna i jämförelse. Se bara på alla snowborders blöta arslen och bomulls hoodies i pisten. Helt otänkbart för en alpinist och även för mig som vill efter ett hårt förmiddagspass med klättring i skogen sätta mig och njuta av en gulaschsoppa till lunch utan att det börjar klia i arslet för att man är blöt rätt igenom. Nä, att komma in med endast små droppar på kläderna som snabbt dunstar och sitta i helt torra kläder och avnjuta lunchen för att sedan hugga in på eftermiddagspasset i skogen och sedan komma hem lika torr igen. Det är för mig värt varenda krona.