Är det släpvagnens bruttovikt eller totalvikt du avser? Ska föraren ha B, utökad B eller BE-körkort?
Ett tips om du ska dra tungt i dåligt före är att se till att ev antispinnsystem går att stänga av. Kombinationen missbildat antispinnsystem, djupsnö och en tung släpvagn är inte alltid så lyckad.
Vissa bilar med individuell bakhjulsupphängning och tvärgående länkarmar kan bli irriterande sidvinds- och spårkänsliga om man drar släpvagn eller lastar bilen så den är baktung. Exempel på detta är Ford Focus och Mondeo. Stötdämpare och gummibussningar i nyskick är förutsättningar för att en sådan ska vara dräglig som dragbil under svåra förhållanden.
Då fungerar en stel/halvstel axel eller släpande länkarmar (som på t ex många franska bilar med torsionsfjädring) bättre.
När det gäller VAG-bilar så får man oftast mer bil och mindre krångel för pengarna om man väljer något av koncernens andra märken (t ex VW eller Skoda) än om det nödvändigt ska stå Audi på bilen. Jag har lite för många A4
r med knepiga egenheter i bekantskapskretsen för att kunna rekommendera sådana bilar. Det förefaller som om alla nya konstruktioner först testas på Audi, så Audiägarna får ta smällen av barnsjukdomar, när de väl är beprövade så hamnar de nya lösningarna på andra VAG-märken några år senare.
En bil med utmärkta dragegenskaper, dock sällan eller aldrig fyrhjulsdrift, och möjlighet att höja markfrigången vid behov är Citroën C5.
Det kan också vara intressant att titta på olika Subarumodeller, de har ju nästan uteslutande sålts med fyrhjulsdrift i Sverige.
En annan möjlighet är förstås någon av alla de japanska små-SUVar som finns på marknaden.
Två märken som jag vill avråda från om det gäller en 10-15 år gammal bil som man tänker meka med själv är Hyundai och Renault. Allting i chassikonstruktionen eller som sitter utsatt under bilar av de märkena brukar vara mycket värre hoprostat än på alla andra bilmärken när man väl måste plocka isär någonting. Jag har själv varit med om att kapa sönder en fin bromsskiva med rondell för att den var ohjälpligt fastrostad på hjulnavet på en Hyundai. Det plus i kanten som Renault hade en gång i tiden i form av kopparbromsrör är bortrationaliserat sedan många år.