När det gäller VAG-bilar så slipper man en hel del problem om man väljer en modell med en vanlig enkel fjäderbensframvagn istället för de här överkomplicerade lösningarna med en massa länkarmar och kulleder som förekommer på bl a en del Audi A4 och VW Passat.
Beträffande oljebyten så kan det nog löna sig att byta oftare än vad serviceschemat eller den här serviceindikatorn som finns på vissa modeller säger. Hellre byta med 1500 mils intervall än 3000.
Ett standardfel på många av VAG's bensinare från 90- och 00-talet verkar vara att bränslepumpen har kort livslängd. Hittills har det gått åt minst 5 pumpar på VAG-fordon i min närhet. Den senaste i förrgår på en A3 1,6 '03 som jag råkade köra just då. Det blev bogsering sista biten hem.
Övriga bilar som har haft pumphaveri: Polo 1,4 '91, Golf III VR6 '95, Golf III 1,8 '97, A4 1,8t '03 .
Om (eller snarare när) man hör att bränslepumpen börjar väsnas mer än vanligt är det klokt att beställa hem en ny pump med en gång. Polon fick dock ett lite udda symptom, den pumpen fick stort inre läckage så den orkade inte hålla bränsletrycket uppe då bensinen var varm och mer tunnflytande än vanligt. Den blev stående flera gånger mitt på dagen sommartid, men tidigt på morgonen eller i kallt väder skötte den sig alltid bra. På en av Golfarna blev det tvärstopp utan förvarning, pumphjulet av plast hade gått i småbitar.