Jag skulle byta fjädrarna fram på ena 59an häromdagen då en hade gått av. När jag ändå hade ur boggien så passade jag på att höja dynan och sänka ner boggien.
Dynan höjde jag med tryckimpregnerad 45*70 och genomgående skruv och mutter.
Visa bifogad bild 27735
Visa bifogad bild 27737
Målade insidan med vit hammarlack. Blir lite ljusare iaf när man är ute i skogen och ska hitta nåt där i.
Visa bifogad bild 27741
Gjorde samma operation på min andra 59 för länge sen. Får plats mycket mer och man sitter bättre. Men jag ska nog byta ut godisbyttorna mot 2liters glassbyttor om jag får tag på några. Antar att de inte spricker lika lätt.
Visa bifogad bild 27738
Boggien sänkte jag ner med vanliga plattjärn. Fotstegen blir ännu vekare efter att ha kapat hål för plattjärnen men kommer nog fixa dit en annan förstärkning så småningom. Har dock åkt flera säsonger med andra 59an som har likadan höjning och fotstegen är fortfarande relativt raka.
Jag borrade nya hål fram ~2cm längre ner och några mm längre bak. Skruvade i boggien fram och hissade upp bakänden tills jag fick lagom höjd och boggien fortfarande låg plant mot golvet vilket blev en nedflyttning på ungefär 10cm.
Hur ser era styren ut och hur har ni höjt?
Visa bifogad bild 27739
Ena är mer modern där styret är fastskruvat med överfall. Där går det att göra en kloss men tänker då att styret kommer hamna på långt bak. Kanske kan lösa det genom att ha lite vinkel på klossen.
Visa bifogad bild 27740
På den andra så är allting svetsat. Styre, styrstång och förstärkt med triangulär plåt