Tips på ryggsäck!

4

426H

Nej, men jag kör med line skidor. :biggrin1:
Skall man bara ha med sig spade och lite småprylar räcker det med en 10-15L rygga. Enligt min erfarenhet köper man oftast för stor. Det är iofs bra att ha flera ryggor så att man kan anpassa efter behov. Den ryggsäck jag använder mest rymmer bara 10.5 liter. Det är en camelback vattenrygga avsedd för mtb. Den har en stor flärp på baksidan där man kan fästa spaden och ett mindre fack med dragkedja där man kan ha en kniv, fällbar såg, tändstickor och lite verktyg mm. Litet lättåtkomligt vattentätt fack på toppen där man kan ha mobil eller kompaktkamera. Stora facket (10,5 liter) rymmer tex en systemkamera med 70-200 glugg eller en termos + några mackor tex.

HMK-grejor kan man beställa på deras hemsida. Dom skickar till sverige.

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
älskar min haglövs! vet inte vad modellen heter. men har haft den i minst 5 år och kvalitén är grym!
många skoterturer har den hållit för och vad viktigare är att den hållit många mil (100+ mil, förmodligen det dubbla) i över 200 km/h på motorcykel!
har förmodligen kört över 1000 mil mc totalt med den ryggan
inte ens en antydan till att remmar, dragkedjor eller sömmar fransar upp sig.
skön passform också. minns att jag tyckde den var dyr när jag köpte den men den var lätt värd det med facit i hand.

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Nu har ju dom andra svarat lite också, men tyget gör så den inte blir blöt och tät dragkedja med kraftiga och stora öron så man kan öppna med handskar, avsedda platser för spade och lavisond, speciell ficka till googles, den har alldeles lagom med spännen så den sitter helt stilla men ändå inget spindelnät att knäppa. Kanske inte dom flashigaste ryggorna men några utav dom bästa om man kör skoter. Tillverkas i sverige.

Du kan inte skriva lite mer utförligt varför du tycker den är bra?

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Någon som vet om det går att fåtag på Backcountry Survival Combo i sverige?
Annars får jag väl beställa från andra sidan.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Kolla gärna in KLIM Krew Pac.

Beställt en sån i veckan, ser riktigt fin ut.

Genomtänkt och lamgon stor.

K

kenth

beställt en ski-doo alltitude back pack för mountain riding. verkar nice.......

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
tjenaa!

hade tänkt köpa en Haglöfs Ace (small) den minsta.
är den för liten eller ryms spaden och lite annat smått och gott i den?

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Detta är den klart bästa ryggsäck som jag någonsin har ägt: http://www.getout.se/sv/artiklar/switch-36-md.html
Finns i några olika storlekar om man tycker att 36 liter är för stort. Plats för vätskesystem med vadderad slangficka, så den tål kyla bättre. Bra fack för skidglasögon, plats för spade i ett eget fack med dränering. Där kan man lägga blöta saker och eventuellt vatten rinner ut via en dränering. Ett fack för torra saker, två fickor på midjebältet. Har haft min i skidbacken närmare 200 dagar nu, den har åkt oskyddad i bagageutrymmet ett antal gånger, suttit på ryggen när man kör skoter och varit med lite hit och dit. Inte en enda sak är trasig på den och jag har haft den i 4 år nu.
Kommer själv inte att byta ryggsäck, för jag är bara nöjd med denna!