Tips på släp?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har kollat itgenom lite trådar om olika släp men inte hittat nåt som riktigt passar mig. Det jag behöver är:

- lastlängd minst 350cm
- gärna tipp
- täckt med avtagbar kåpa eller annan lösning så man t.ex. kan lasta långt virke
- vettigt pris, alltså den behöver ine vara en ny även om det också funkar till rätt pris.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Ett tips som ja ska göra är att skaffa mig en billig husvagn. Riva ut inredning och såga hål i den bakre väggen så det blir som en uppfällbar ramp. Perfekt att stå och meka i om det skulle hända nått en att stå ute i en blåsig kall vinter. Så är det bara att utrusta den med verktygslåda samt hyllor och skåp för bensindunkar oljedunkar enda negativa är vell att den kan bli klumpig på vintern vad vet jag.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ett tips som ja ska göra är att skaffa mig en billig husvagn. Riva ut inredning och såga hål i den bakre väggen så det blir som en uppfällbar ramp. Perfekt att stå och meka i om det skulle hända nått en att stå ute i en blåsig kall vinter. Så är det bara att utrusta den med verktygslåda samt hyllor och skåp för bensindunkar oljedunkar enda negativa är vell att den kan bli klumpig på vintern vad vet jag.
River du ut allt i en husvagn och dessutom kapar upp bakväggen så är det int emycket som håller ihop vagnen sen. Efter det jobbet krävs nog en hel del försträkningar för att hålla väggarna på plats = mindra lastvikt. Originalgolvet på gamla husvagnar är inte heller gjorda för att lasta så tunga saker på.

MAXIT

Välkänd medlem
20 jan 2012
231
0
16
Övik
Ja det är rätt typ av släp men alldeles för dyr :)...pris max 25.000 helst under men det beror ju lite på vilken vagn det är också...är det nytt så är det ju värt lite mera.
Då blir det knivigare, här är den billigaste vagnen med tipp/kåpa och 350cm på blocket.

27,9k
http://www.blocket.se/varmland/Slapvagn_Majava_Storsta_obromsade_med_Kapa_37298299.htm?ca=4&w=3

Sen kommer detta 4P-släp men då får du punga ut ~12k till.
http://www.blocket.se/jamtland/4P_Big_Twin_Inline_med_kapa_39695780.htm?ca=4&w=3

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Själv kör jag en 99as 4p 1300kg med måtten 330x185 och alukåpa, funkar fint med min HCR 153a + en till skoter med samma mått. Släpvagnen inköpt för 3 år sen för 17.000

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Själv kör jag en 99as 4p 1300kg med måtten 330x185 och alukåpa, funkar fint med min HCR 153a + en till skoter med samma mått. Släpvagnen inköpt för 3 år sen för 17.000
Låter otroligt att man får in två långa maskiner på den ytan... Måste vara supertajt...

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Låter otroligt att man får in två långa maskiner på den ytan... Måste vara supertajt...
Ja det är ju precis på längden, man får palla under en skida på bägge maskinerna lite, men det är inga problem med att dom står emot varandra eller något.

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Lånade hem en 4p som va 370 invändigt o fick då fan inte på min nytro xtx o tantens skidoo gtx....letar vagn jag oxå men det blir då inget under 4m invändigt.

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Lånade hem en 4p som va 370 invändigt o fick då fan inte på min nytro xtx o tantens skidoo gtx....letar vagn jag oxå men det blir då inget under 4m invändigt.
Min vagn är 185x370 och den lastar 2 155" eller en 155" å en touring men inte mycket mer.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Beror vell oftast på vilken husvagn man använder också då. Min kompis johan har gjort så utan nån förstärkning visst han har då inte kapa hela väggen som ja skrev. Han har ju gjort en ramp så är 150cm lång och 120cm bred av den väggen så det finns en del kvar av den väggen.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Var och mätet skotern och jag klarar mig faktiskt med lite kortare typ 335cm...så jakten går vidare har hittat några intressanta objekt på blocket som jag mailat på...

Finns ju många utan kåpa så frågan är vad kostanden går på att bygga en egen kåpa ...

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Köp inte för litet släp du kommer ångra dig idag blir ju skotrarna bara större. Köp minst 220 brett så du kan lasta framåt 2st skotrar.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Köp inte för litet släp du kommer ångra dig idag blir ju skotrarna bara större. Köp minst 220 brett så du kan lasta framåt 2st skotrar.
Varför ska man ställa skotrarna framåt när man kan vända den ena och ha en mycket smalare vagn...
En 220 bred vagn gissar jag går betydligt tyngre efter bilen än en 180 vagn...
Skotrarna tror jag har stannat i mått.
De kommer inte bli bredare, och längden tror jag också vara ungefär lika.
Möjligtvis att arbets/adventure maskiner växer fortfarande, men sport/hybrid/lössnö tror jag kommer se lika ut en lång tid framöver...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nån 220 vagnen behöver jag inte. Dom gånger jag transportera skotern så är det ju bara min egen. Släpet skall användas mest till annat men skall funka att transportera skoter på .

Men jag har troligen en bra på G ;)

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Hux flux har du hittat en tjej sen är hon på smällen då har man arbetsmaskin och stor pulka. Då har du för litet släp eller så träffar du en tjej som ska ha med sin skoter. Sen en pack-kälke. Så köp stort släp på engång var inte dum snål och köp ett litet å billigt.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Hux flux har du hittat en tjej sen är hon på smällen då har man arbetsmaskin och stor pulka. Då har du för litet släp eller så träffar du en tjej som ska ha med sin skoter. Sen en pack-kälke. Så köp stort släp på engång var inte dum snål och köp ett litet å billigt.
*skratt*
Jag är redan gift och har 2 barn...och min fru är inte intresserad av snöskotrar över huvudtaget...och skulle hon bli det och vill ha en egen så byter jag gärna släp då...dock kan det vara 1 på gång som tar 2 skotrar

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ser ut som det blir ett 4m långt släp med tipp och kåpa och faktiskt via detta forum :)