Tips & Råd inför Viper köp

Rulle_1968

Medlem
18 jan 2008
16
0
1
Kalix
Efter i princip 7 års uppehåll från skoter åkning så har jag nu planer på att köpa skoter, dock ej någon sproilans ny som en gång i tiden då man bytte till ny maskin var och vart annat år.... mycke stålar brändes då:boring:

Hur som helst har förr haft ett antal nya Polaris och Arctic (T-Cat 900 Touring senast) har dock aldrig ägt en nyare Yamaha.

Jag "bor nu på Blocket" och söker en maskin och det jag fastnat för är Yamaha Viper 02-03 och gärna en Mountain.

Av er "proffs" behöver jag nu köpråd vad man bör kolla på dessa maskiner vid köp och vad som är dess svagheter och styrkor.
Skriv gärna några rader om er erfarenhet av dessa maskiner....
 
Last edited:

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
kan bara säga att köper du en viper så blir du nöjd och inte behöver du skruva heller för yamaha är driftsäker. jag äker på srx 700 01:a och är hur nöjd som hellst drar väldigt lite soppa:) och hur mycket som hellst att åka med.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har kört en SX Viper ER (ingeb Mtn) i ca 1000 mil innan jag skaffade RXen.
Mycker bra maskin, går som ett skållat efter led, rapp motor. Går som en klocka.
Boggien tar lite tid innan man får kläm på hur den skall justeras.

Och om du langar in Benderrör så får du en maskin som drar det mesta som finns utan att du dräper grannen med decibel.

Kom ihåg att kolla/rengöra avgasportarna var 200-mil. (gäller iofs alla med portar)

Snittförbrukning ca 1.4-1.9, iofs om man leker i ett sandtag så blir det mer.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
satsa på en 04 med knacksensor den går bättre och drar mindre bensin
pipor = ras
kolvarna håller bara 3-400 mil med pipor
Inte nödvändigt att den rasar med pipor, men den måste vara rätt bestyckad. Och Bender klämmer inte ut de där sista hkarna som kanske gör raset med andra rör, vet några som har kört låååångt med sina Bender.

Sedan så har SRX trippelrör och den rasar inte.
 

Rulle_1968

Medlem
18 jan 2008
16
0
1
Kalix
Tack för tipsen! Har en gång brännt mig på att trimma och är alregisk mot trim av alla typer så när som på lite drevning och mod. av variatorer. Mitt motto är att om man vill ha mer att åka med så köpar men en orginal maskin med mycket under huven direkt. så vart fallet när jag köpte ny T-cat 900, den gick som F-N och jag var helnöjd, tror dock att jag kan nöja mig med std 700, är väl en 120 kusar om jag förstått allt rätt.
 

Rulle_1968

Medlem
18 jan 2008
16
0
1
Kalix
Har ni någon koll på om en Mountain ormar sig vid körning på led?
Vad är det för profil på kammarna på en orginal ? 51 mm?
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Har en viper mm, och jag tycker de är en riktig hybrid dvs att den går bra i lössnön och bra efter leden. Mycket driftsäker skoter som de är bra tryck i. Du kommer bli kanon nöjd :)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har haft en SX Viper också, bra maskiner. Men räkna med 2 liter och uppåt om du använder prylarna. Sen kan du glömma det där med att skruva om du hittar en fin en. Enda som gick sönder på min var handtagsvärmaren på 650 mil.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
jag är i viper mtn tankar nu, hur lång är mattan på en 03ans viper mtn? vet att mm är 141 tum lång, är vipern det också?
 

Rulle_1968

Medlem
18 jan 2008
16
0
1
Kalix
Tänkte bara nämna att det blev ingen Viper för min del, grubblat och velat en hit och en dit slutade med en Arctic ZR600 EFI Sno Pro -02.a :rolleyes:

Kollade in ett antal Viper men tyckte att den största nackdelen vara att det är för dålig bakfjädring med kort fjädringsväg jämfört med Arctic m.fl.
Gär även enligt flera sämre i lös snö än ex. Arctic cat.

Sen kan jag väl erkänna att Yamaha har en suverän finnish som inget annat märke kan slå.

Får väl se om det var ett klokt val :D
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jo vipern är svår att få till riktigt bra, men när man väl fått till den så... Har själv kollat på ZR600an som andra maskin, men blev 550F istället. ZR600 är billig i inköp också.
Med orginal mattan är Vipern ok i lös snö.. med 32 :)) då är den rolig som fan. Nåja Lycka till med din Arctic.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Jag har en Zr 500 -02a, enda jag gjort än sålänge är att renovera + chimsa dämparna.. Det gjordes vid ca 350 mil! ;)

Har kört nästan 100 mil sammalagt än sålänge, och den funkar bra! :)
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Tänkte bara nämna att det blev ingen Viper för min del, grubblat och velat en hit och en dit slutade med en Arctic ZR600 EFI Sno Pro -02.a :rolleyes:

Kollade in ett antal Viper men tyckte att den största nackdelen vara att det är för dålig bakfjädring med kort fjädringsväg jämfört med Arctic m.fl.
Gär även enligt flera sämre i lös snö än ex. Arctic cat.

Sen kan jag väl erkänna att Yamaha har en suverän finnish som inget annat märke kan slå.

Får väl se om det var ett klokt val :D
Känn dej blåst grabben.:D:laugh::eviltongue:
 
13 jan 2008
44
0
1
Storuman
Typiskt, folk stirrar sig blind på fjädringsvägen, inte hur maskinen är som övrigt i uppförande på led, Vipern är enligt mig en grymt mycket finare ledmaskin än ZR, dock går väl ZR bättre på banan
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Hel olika maskiner att köra. ZR räknades på sin tid som en bra cross-maskin. Tål mycket och hanterar stora gupp men kräver sin man att köra fort med, lite "sikta och skjut" körning och att man törs låta det studsa och fara lite hit å dit. Vipern (nu pratar jag korta) kan du sätta vilken novis som helst på och dom kör skapligt fort direkt. Lite "gokart på led"....kränger minimalt.....styr dit du vill och bakvagnen hänger efter i ett härligt uppställ:)

mvh / Matti
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Ja t.o.m mtn versionen av viper går riktigt bra efter led, tack vare boggin. Viper är en riktigt välarbetad maskin som går kanon. En riktig ledracer!

arctic cat i mitt rövhål (fick lov) :rolleyes:
 

Rulle_1968

Medlem
18 jan 2008
16
0
1
Kalix
Tja, kanske lite utmanande att på "Yamaha tråden" berätta att man köpt en Arctic efter att funderat på en Viper.... men har svårt att lyssna på alla då jag tror att flera av er är lite färgade av ert Yamaha ägande.....liksom jag troligen är av Arctic, den T-cat jag sålde 2001 var den överlägset bästa skoter jag någonsin ägt, får väl se om jag blir nöjd för det är det enda som räknas (Att Jag blir nöjd).

Jag är inte intresserad av nåt slöåkande på led då skulle jag köpt en ledcruser (Touring) vill ha lite kul också
:rock:
 

joha

Medlem
7 feb 2008
28
0
1
Hej, Viper är en kanonmaskin med väldigt lite problem,dock bör du kolla om motorfästena är hela,har bytt in några där dessa varit av