Tomgångsproblem ROTAX 700cc

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Okey , tack :p
Eller ska jag våga att testa att köra så sedan när jag fixat rave-ventilerna?:rolleyes:
Den var ju inte skuren innan...
Och jag har inte rört flotören och det.

Jag skulle inte köra utan total genomgång av gasare och startgas tester..

Förgasar genomgång gör jag inför varje vinter på skotrar jag är rädd om,, oavsett hur dom går..Även startgastes lite då och då..Det tjänar man slantar på!!

Men det var ju ett bra tecken att den inte var skuren tidigare,,Bådar gott:hello:

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
men ta av rave ventilerna det är ju skit lätt dem ska ju ändå rengöras nån gång per vinter så... sen kolla gasarna som boost säger!

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Jo jag ska fixa ventilerna till helgen. Men om den går du är det bara och köra då eller?:whistle: (har inte rört något i förgasarna bara rengjort)

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
men ta av rave ventilerna det är ju skit lätt dem ska ju ändå rengöras nån gång per vinter så... sen kolla gasarna som boost säger!
Vad ska jag göra när jag tagit lös ventilerna? JAg har rengjort själva metallbiten från sot. Kan man inte skruvaisär den mer och smörja upp?

Här är en bild, jag har rengjort den från sot nu. Men ska man fetta den lr något när man skruvar tillbaka den?

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Okey bra! :D men då blir det till at test om den går nu idag:D
Ska ta upp förgasarna igen om den inte fungerar. (har bara tagit upp förgasarna och rrengjort )

Last edited:

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Jag försöktre att starta den men så javla typiskt, samma problem som tidigare.:eviltongue: Som att den går surt :confused: Håller man jämn gas så dör den bara....
Jag får göra som boost säger , men är det ingen som vet hur alla ska vara? Om man skruvar in dem hur mkt ska man skruva ut dem?
Tack för snabba svar!

Vet ingen hur alla skruvar ska vara ?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Man byter väl enbart munstycken om den går fett/magert. Det är knappast en fix om den inte går bra alls...

När du tar upp gasarna så skruva ut både pilot(lågfart) och huvudmunstycket. Rengör med t-sprit, pilla med en nål eller något i piloten och se till att inget är i vägen i munstycket.

Blås sen igenom den med tryckluft.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Man byter väl enbart munstycken om den går fett/magert. Det är knappast en fix om den inte går bra alls...

När du tar upp gasarna så skruva ut både pilot(lågfart) och huvudmunstycket. Rengör med t-sprit, pilla med en nål eller något i piloten och se till att inget är i vägen i munstycket.

Okey men ingen som vet hur skruvarna ska vara?

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik

Jag tog lös något munstycke som det stog 45 på. Det var fullt med skit. (såg ut som går :S) Jag får hoppas det var felet:D Det var helt tätt typ.:embarrest:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
45 = Pilot/lågfarts munstycke.. Är det tätt så kan problemet bli som du beskriver..

Rengör munstycken innan varje säsong (och självklart om problemet återkommer).

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Har rengjort det och den fungerar super nu! :D Tack för all hjälp!:becky:

Men en sak till hur ska man göra för att få avgasbandaget på kröken att inte skramla av? :hmmmm:

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Härligt! :)

Innan du lindar på bandaget så kan du blöta det, och sen linda på så hårt du kan. Att det måste fästas med klammrar eller liknande tror jag du förstår ;)