Touring skoter!!

Simmä

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
;) Hej!

Farsan ska köpa en ny Touring Skoter. Pris: kring 15000. Har sett lite på Polaris Sks, dom äldre ligger krig de priset! va tror ni om d? eller så kanske nån äldre lynx med D-dyna kanske? Aja det Ska vara d-dyna iaf. helst back o elstart, toppfart o kubik (ska helst dra så lite soppa som möjligt) spelar mindre roll. men den ska vel ändå gå 70 :rolleyes: :) .
 

Simmä

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
öh hallå?

ingen?? är ifs inte så van vid detta forum men det var verkligen dött hära..
 
E

Ej medlem/Inloggad

Yamaha

Jag har ingen erfarenhet av dom äldre SKS:arna men jag har varit ute efter en sådan också eftersom det känt som en bra skoter. Det slutade dock med en Yamaha Enticer från 92 som ligger i ungefär den prisklassen. Den är bra eftersom den faktiskt är rätt hög och har 345s matta, dessutom är ju back bra. Den har fungerat bra, lite småsaker har väl hänt men aldrig något stort haveri trots sina 1400mil. Tar sig fram bra om man sätter på en matta med lite högre kammar. Nackdelen är ju att det är en liten motor men 70 är inga problem.
Det är lite erfarenhet om en sådan skoter iallafall. Kanske kan vara till hjälp?

MVH Micke
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
38
Umeå
Simmä, ni är helt på rätt spår med Polaris Indy SKS. Jag skulle rekommendera en fin Indy 400 eller 500. Motorerna är i princip samma frånsett att 500:an som egentligen är på 488 cc är uppborrad.

En frisk 400:a har cirkus 60 pigga åsnor under huven medan 500:an har runt 70. Båda snurrorna klarar att få upp skotern i betydligt mer än 70 knyck.

Anledningen till att man väljer en Polaris Indy är det fina och lätta chassiet, bra motorer och variatorer, riktig framvagn, helt okej boggie och att de i övrigt håller bra kvalitet. Vill man få en sådan gammal skoter så perfekt som möjligt köper man till gasdämpare, styrhöjare och ett bredare styre (inte nödvändigtvis ett crosstyre)

Naturligtvis har man innan köp kollat upp att allt är friskt och fräscht, så som variatorernas och mattans skick samt den allmänna konditionen.

Och Simmä, inte är det väl alltför dött här? ; ) Skotersäsongen har ännu inte kommit igång..
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Touring skoter

Har kört min 500sks efi -93 1750 mil sedan november 92. En kanonskoter
Har höjt styret 30 mm. Bytt till gasdämpare runt om samt satt in 95ans
touring fjädrar. Går som ett skållat troll. Har även composit skidor med
bredare belag.Motorn är orörd frånsett en vevlagertapp som gick av vid
1700 mil.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag hade en Indy 650 SKS -89 från då den var ny, fram till -95 och hann med ca 2000-2500 mil med den och det enda jag behövde göra var att byta tändstift och smörja upp den lite här och där samt att något lager i boggien fick också bytas, mao standard underhåll.

Jag bytte till en 38mm Challenger-matta för originalmattan hade uselt fäste, samt gasdämpare i boggien. Den har väl ca 108hk så det räcker nog till en vanligt touring, och motorn verkar vara väldigt pålitlig, så länge man inte filar i den ;)

Nuförtiden är de ganska billiga, huvudsaken är att man inte köper nån som är trimmad eller liknande. De drar väl ca 2 - 2,3 liter milen vid normal körning (kommer inte ihåg exakt, det var så länge sedan)

 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
38
Umeå
Indy forts.

Simmä, du ser! Två nöjda ägare ovan : )

Som Mikael_N säger bör en Fuji 650 inte trimmas. Det brukar ofta leda till bekymmer med just den motorn!

Om du siktar in dig på en Indy med största motorn är mitt råd att låta bli RXL:n med insprutning. Polaris gamla insprutningssystem var inga höjdare, även om många klarat sig utan trubbel. Generellt sett brukar också 400/500 kubikarna hålla bättre än 650-motorn.

De driftsäkraste motorerna är dock de fläktkylda Fuji 340 resp 488. Bra motorer, men maskinerna blir ack så tråkiga. Dessa motorer huserade också i Indychassiet.
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
jo

indy 500 sks 89an vilken klassiker;) har en sådan i familjen bara går å går sen att den går bra är inte att ljuga enligt papper har (tjorven) 75 hk hamnar inte långt efter min fars xlt special.. till 100 iof.. går bra tar sig fram bra.. dock ingen xc600 98a snyggaste som gjorts:)
 
E

Ej medlem/Inloggad

Tack för svaren =-)

Jo nog trodde jag att vi var inne på rätt spår med indy sks, men allt för säker kan man inte vara :). Men nu gälller det bara att hitta en fin en! Tips? =). Så har jag fattat de rätt, alltså inte Rxl 650? Men xlt då? En xlt -93. 1.227 mil dubbeldyna, ryggstöd, back. Pris! 16,500kr(ser jävligt fin ut på bild). kanske pruta lite?;)
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
38
Umeå
RXL är ingen dålig skoter, 650-motorn är dock inte i samma höga kvalitetsnivå som de övriga Fujimotorerna som satt i Polaris Indy-chassie. Det är insprutningen som kärvar för många i dels RXL-modellen samt Indy 500 EFI. Akta dig för dem!

XLT:n, i det här fallet med 580-motorn ligger på runt 88 hästkrafter. Fin motor med härligt sound. Inget överdrivet acc. men med hög toppfart. Härligt ljud från trippelsnurran. 1227 mil är verklingen inget att oroa sig för om motorn och allt övrigt är välskött, servat och fått brukliga reparationer.
 
Last edited:

Simmä

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Hmmm

Okej. men Hur är det med Lynx Touring maskiner i samma prisklass? Varför flyttade du tråden för?:p
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
38
Umeå
Lynx har inget digert utbud av "riktiga" touringåk för 15k kr. Visserligen finns endel som byggt om dynorna på Lynx GLS-modeller. Och dessa maskiner är inte dåliga, sett till ålder och pris. Men, Indy SKS är vettigare om ni ska åka två.
 
Last edited: