Ska man transportera mer än 60 liter bensin och under 1000 poäng måste du ha gått en ADR utbildning..
Kanske att det är så då, men många som läser det (Lyckselepolisens text), tolkar det som att max 60 Lit. utan ADR-utbildning.Har du läst trafikpolisens "transport av bensin, diesel och gasol" ? (den på lycksele.se)
Där står precis och exakt på punkten vad Trafikpolisen i Luleå sa ...
Jag förstår inte vad problemet är. Läs igenom : http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf
Där står klart och tydligt vad som krävs av en privatperson som vill transportera mer än 60 liter soppa....
Nu är det så att det jag ifrågasatte i ditt inlägg har jag inte fått svar på.Men en jeepdunk med korrekt försegling kan vara detaljhandelsförpackad ...
Om man läser denna tråden från början så kan man läsa att jag hänvisat till detta pdf dokument inte mindre än på sju ställen i denna tråd innan Vidgren ens skrev sitt första inlägg här och rörde till det....Har du läst trafikpolisens "transport av bensin, diesel och gasol" ? (den på lycksele.se)
Där står precis och exakt på punkten vad Trafikpolisen i Luleå sa ...
Jag förstår inte vad problemet är. Läs igenom : http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf
Där står klart och tydligt vad som krävs av en privatperson som vill transportera mer än 60 liter soppa....
Detta är exakt vad jag har hävdat hela tiden, läs mina inlägg...förutom att man även ska ha utblidning enligt citat: "[FONT=TimesNewRoman,Italic]Utbildning enligt kraven i del 1.3 dvs. en allmän, funktionsspecifik och säkerhetsinriktad utbildning"[/FONT]Ringde till trafikavdelningen i Luleå och frågade följande:
- Hej! om jag som privatperson ska dra upp 240 liter bensin till fjällen vad krävs?
Följande svar fick jag av trafikpolisen (Kan ej nämna honom vid namn pga PUL, ring själv om du ska ha det bekräftat REVare)
Man ska ha godkända kärl!
Plåtdunk märkt med UN3A1/ X eller Y
Plastdunk märkt UN3H1/ X el Y
Varje dunk uppmärkt med etikett UN1203 samt en varningsflamma.
2 kg brandsläckare
Godsdeklaration över hur många liter samt att det är för eget bruk.
Till sist och självklart:
Väl förankrat.
Detta gäller upp till 333 liter bensin.
Hur mycket bevis kräver du för att erkänna då du har fel REVare?
Ok, då är det en felaktig information som trafikpolisen i Umeå har gett ut i form av ovanstående pdf.....jag anser att polisen i A-jaur snarast ska ta kontakt med sin kollega i Umeå för att rätta till misstaget i så fall, och att man har denna nya information skriftlig från berörd myndighet så att man har något att hänvisa till om man blir stoppad.Jag har kollat upp med en polis här i A-jaur, hur dst ligger till med bensintransporter. Dom har exakt samma uppfattning som Vidgren redogjort tidigare här i tråden.
- Det behövs ingen ADR-utbildning att för eget bruk transportera "Värdeberäknad Mängd" (t.ex. upp till 333 liter bensin).
- Man måste dock ha med sig en "Godsdeklaration" om man ska transportera mer än 60 Lit Bensin.
- Man måste ha med sig en pulverbrandsläckare på minst 2 kg, när man transporterar mer än 60 lit. bensin.
- Man har inga synpunkter på kärlen, om man har "Jeepdunkar" eller andra liknande kärl (plast eller plåt) som är avsedda för bensin.
- Dunkarna måste vara märkt med "Varningsetikett 3"
Kan det möjligen inte vara så att du tolkar pdf-filen fel ?Ok, då är det en felaktig information som trafikpolisen i Umeå har gett ut i form av ovanstående pdf.....jag anser att polisen i A-jaur snarast ska ta kontakt med sin kollega i Umeå för att rätta till misstaget i så fall, och att man har denna nya information skriftlig från berörd myndighet så att man har något att hänvisa till om man blir stoppad.
Har skrivit tidigare att det är lite svårt att hänvisa till anonymt given information från ett skoterforum vid vägkanten och det står jag fast vid att det är. Vare sig den kommer från en som säger sig vara polis och kallar sig Vidgren eller om man heter Stig Larsson i detta forum.
För egen del, tills vidare iaf, kommer jag att gå efter polisens eget officiella dokument som länkats till här ett antal gånger innan jag riskerar böter och eventuellt åtal, hur andra gör får stå för dom.
För min del är denna fråga avklarad förutom att jag fortfarande är väldigt nyfiken på hur man förseglar en jeepdunk så att den blir en detaljhandelsförpackning....
Jamen det var då själva f**n hur kan man tolka klartext olika....? Det står ju tydligt att det krävs enkom utbildning för att transportera värdeberäknad mängd. Denna text har jag citerat här flera gånger.Kan det möjligen inte vara så att du tolkar pdf-filen fel ?
Polisen i Piteå, Luleå och A-jaur har tydligen samma tolkning av detta dokument. Vore också intressant att veta hur polisen i Lycksele (och Umeå) tolkar detta dokument.
Jag har varken påstått bu eller bä, utan bara återgett vad för svar jag fick av polisen i A-jaur, när jag ställde frågan vad som gäller för mig som privatperson vid transport av bensin för eget bruk. Vilket jag för övrigt skrev tydligt i mitt tidigare inlägg.Jamen det var då själva f**n hur kan man tolka klartext olika....? Det står ju tydligt att det krävs enkom utbildning för att transportera värdeberäknad mängd. Denna text har jag citerat här flera gånger.
Polisen lokalt i Lycksele har INGET med nämda dokument att göra.
Om du är intresserad av vad polisen i Västerbotten (Umeå) anser om transport av värdeberäknad mängd är det bara att läsa innan till (åter igen) http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf
Det är nämligen trafikpolisen i Umeå som författat ovanstående dokument.
Nu är det så att man ropade inte bara in en från gatan för att göra detta utan dokumentet är författat av Jimmy Leijonfalk, farligt gods-specialist vid polisen i Västerbotten. Och du Vidgren, han är inte rädd för att stå för sin åsikt och gömmer sig inte bakom PUL.
För min del så får både du och Vidgren gärna hävda att man inte behöver nämda utbildning. Det jag efterlyst är nån form av dokument eller annat trovärdigt bevis på att man INTE behöver detta, men har inte sett detta än iaf.
Och du, att anonymt på att forum påstå en sak är inte trovärdigt enligt min mening.
Själv har jag via pdf´en visat på att man behöver en sån utbildning. Ni får för min del hävda att jorden är platt om ni så vill, men bevisa detta då.
Som jag sagt tidigare, det är ganska så rörigt, vad man får ha med sig och inte, när tydligen inte ens polisen har en enhetlig linje och vi bor ju ändå i samma land.
Fråga 1:Men en jeepdunk med korrekt försegling kan vara detaljhandelsförpackad ...
Fråga 2:Har du läst trafikpolisens "transport av bensin, diesel och gasol" ? (den på lycksele.se)
Där står precis och exakt på punkten vad Trafikpolisen i Luleå sa ...
Jag förstår inte vad problemet är. Läs igenom : http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf
Där står klart och tydligt vad som krävs av en privatperson som vill transportera mer än 60 liter soppa....
Svar: 1Fråga 1:
Hur förseglar man den då? Väntar fortfarande på svar.....
Fråga 2:
Är det enligt din mening, klart och tydligt att det som finns i detta dokument är det som gäller ?
Jag har hela tiden hävdat att så är fallet.
Fråga 3:
Eller påstår du fortfarande att man INTE behöver specifik utbildning när man transporterar värdeberäknad mängd?
Jag har i alla mina inlägg påstått att man MÅSTE ha det.
Du behöver adr utbildning om du ska transportera över 333 liter eller 1000 poäng, inte annars. SÅ vart du fått det till att det ska behövas för att köra över 60 liter vet jag inte. Jag ser inte hur dokumentet ifrån Trafikpolisen kan tolkas annorlunda men vad vet jag, jag jobbar bara med det...