Trasig kolv och glapp i variator? RMK 800 från 2000

Fendurk

Medlem
28 aug 2024
19
0
1
24
Sverige
Hej igen!
Var ute och körde med min RMK 800 från 2000 som kändes bra, men dog när man stannade.

Motorn startar och kan köras "som vanligt", men den ena kolven/cylindern ser ut såhär3087630877
Den andra är hel och slät.

Har även glapp i axeln som variatorn sitter i.

Vad behöver åtgärdas?
Hur mycket jobb är det?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Oj de såg illa ut de ser yt som ett nållager eller ramlager exploderat och kastat upp metalldelar via överströmskanalerna och ut på kolven. Iom att du känner ett glapp i vevaxeln så är de mest troligt ett nållager endera nere på vevstaken eller i bästa fall nållagret för kolvbult. Men den borde ha skramlat klapprat väldigt högt?
DE blir totalrivning av motorn den mpåste ur och skruvas isär tiotalt. Räkna med att köpa en beg vevaxel eller renovera din a 4000-7000kr ber på hur tur du har att få tag på och nya kolvar och jag skulle bli förvånad om den cylindern är hel ovanför portarna. Vi pratar om ca 10000kr i bästa fall med beg vev och en ny billig cylinder så fundera på att sälja den i delar istället. Men skruva åtmionstone av cylindern och kolla om den klarat sig för då blir de 3000-4000kr billigare för de kostar vca 4000kr att svetsa och nikasila om en cylinder.

Fendurk

Medlem
28 aug 2024
19
0
1
24
Sverige
Oj de såg illa ut de ser yt som ett nållager eller ramlager exploderat och kastat upp metalldelar via överströmskanalerna och ut på kolven. Iom att du känner ett glapp i vevaxeln så är de mest troligt ett nållager endera nere på vevstaken eller i bästa fall nållagret för kolvbult. Men den borde ha skramlat klapprat väldigt högt?
DE blir totalrivning av motorn den mpåste ur och skruvas isär tiotalt. Räkna med att köpa en beg vevaxel eller renovera din a 4000-7000kr ber på hur tur du har att få tag på och nya kolvar och jag skulle bli förvånad om den cylindern är hel ovanför portarna. Vi pratar om ca 10000kr i bästa fall med beg vev och en ny billig cylinder så fundera på att sälja den i delar istället. Men skruva åtmionstone av cylindern och kolla om den klarat sig för då blir de 3000-4000kr billigare för de kostar vca 4000kr att svetsa och nikasila om en cylinder.
Skulle denna kunna fungera/passa? Verkar vara fungerande

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Jag har dålig koll på de årsmodellerna så jag vet inte om den passar. Asker här på forumet vet så fråga han.
Men den va för billig för att va i bra skick, den kan va lika dålig som din.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.251
1.086
113
Stora Blåsjön
Motorn passar i chassiet, men det är en annan vinkel på avgasporten på cylindern så ev kan grenröret hamna i en annan position så ev pipan inte passar.
Men allt annat är samma som på din motor vev mm passar rakt av. Det som skiljer i princip är cylindrarna.