Trasigt svänghjul

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har en 800 e-tec -13.

Har fått felmeddelanden som visar på att statorn är trasig (igen!) har samtidigt fått ett konstigt skrammel.

Tog lös svänghjulet, väl lös noterade jag att bussmingen/plåtringen som sitter inklämd över magneterna på svänghjulet var lös. Den är hel och så men limningen verkar släppt.

Kan ju köpa ett nytt svänghjul men tänkte försöka limma fast. Vilket lim borde jag ta?

Loctite epoxy metall verkar bra. Klarar temperaturer upp till 150grader.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
På de svänghjul som jag limmat fast magneter på har jag limmat med JB weld som du hittar på ebay. De limmet/spacklet är en av världens starkaste och tål konstant 300c med pikar på 500c. Jag har aldrig någonsin tappat en magnet efter en sådan lagning. Försök hitta Jb weld 24min vers från tyskland eller engelska ebay så har du det på några dagar och de kostar runt 100-150kr. De håller garanterat bättre än org limmet och alla andra epoxy lim.

De finns ev någon svensk återförsäljare förr hade clas ohlssons det.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Finns på mekonomen såg jag. High heat versionen klarar 250c och det bör ju fan räcka. Blir det varmare smälter ju plastmagnapullen direkt
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Svänghjulet blir knappast varmare än vad kylvattnet blir.
På det där stället skulle jag tro att det fungerar bra med Loctite 641 "cylindrisk fastsättning", alltså den låsvätska som egentligen är tänkt för att limma fast t ex kullager i ett uppnött lagerläge. Det finns också motsvarande produkter från många andra tillverkare.

Vad du än limmar med, så var EXTREMT noga med avfettning och rengöring före limningen. Det är mycket mer viktigt än vilket lim man använder.
Lämpligt kan vara att skrubba rent både ring och svänghjul med hetvatten och diskmedel, skölja noga efteråt, kolla genom att droppa på rent vatten att ytan inte verkar "fet", torka i ugn vid kanske 80 grader i ett par timmar och absolut inte röra vid den med fingrarna innan limningen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Finns på mekonomen såg jag. High heat versionen klarar 250c och det bör ju fan räcka. Blir det varmare smälter ju plastmagnapullen direkt
Nej inte highheat vers för den tål ingen värme underligt nog och de är förmodligen inget lim snarare knådbar deg.
Du ska ha vanliga 24min vers för den tål 315c konstant och 500 pik men framförallt är den mer flyktig så man kan limma med den.

Denna http://jbweld.se/jbweld-epoxy
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Den du länkade till var det man hade på mekonomen och därför den som jag köpte!

Vi får se hur det går. Ska ut och kladda imorgon
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Limmade ihop det och provstartade. Går bra och verkar bra. Får se om det håller...