Trim till rx-1a

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Om jag köper kompressorn så har jag inte för avsikt att betala varken tull eller moms, antingen så åker jag dit och hämtar dom (kanske blir lite dyrare, men det kan vara värt ett par kronor för att få provköra i USA.) eller så får dom skicka som gåva. Vet inte om deras VAT går att få tillbaka när man åker hem? då skulle det klart löna sig att åka dit.Tror att det är 12%
 

realmartin

Medlem
25 nov 2005
24
0
1
Jämtland
Detta med gåva, hur fungerar det?
Det är många som pratar om att skicka som gåva, det betyder i praktiken att man kan köpa en ny APEX och tjäna 50000:-??!! - frakt
Det ska bli intressant att veta hur det fungerar.
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Beställer du saker direkt från en firma måste du betala varan (naturligtvis), tull, moms och frakt, men får du nån att lägga sakerna i en vanlig brun kartong ( altså utan nån firmas text o reklam på) och dom skriver att paketet ska skickas som gåva så utgår kravet på att mottagaren ska betala tull o moms, utan betalar endast för varan i kartongen o frakten.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Med att bara byta Helix så vinner du inte så mycket. Jag kör iofs med annan Helix men då har jag Heavy Hitters som sitter i primären, vilket gör en hel del för att få ner mer pulver i backen.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
DanielPiteå skrev:
Blev det någon riktig utvärdering av ECP systemet, låt oss höra alla detaljer!
MVH
Daniel

Ojdå, har glömt.

Hittills nästan bara positiva saker. Har kört ca 500 mil med ECP.
Inga problem med vare sig puder eller frysningar av Evac-slangar.

Gasvaret förbättras mycket, enorm respons, nästan som FI modellerna. Soppaförbrukningen har gått ner med ca 2dl / mil så nu pendlar den mellan 1.3-1.5 / mil istället för tidigare 1.5-1.7 / mil.
Jag har dessutom monterat Heavy Hitters kit i variatorn så jag kan växla på mer i mellanregistret (6000-8000) där ECP-kittet levererar mesta effekten (ca 10-15hk) vilket känns bra i Butt-O-Metern. :)

Har ej testat toppfarten men strax under 180 enligt GPS och då ökade den stadigt fortfarande.

Man får bort lite vikt längst fram, 2-3 kilo som gamla luftburken väger.

En nackdel är att man får något högre motorljud, det blir mer BVVVAAAAAP då man trycker på gasen och vid längre dagskörningar på 30-40 mil så tycker man det låter en smula för högt, vilket i sin tur leder till att man får kräma på med ljudnivån i intercommen.

Som sagt, helt supernöjd och det höll alla förväntningar som utlovades.
 

realmartin

Medlem
25 nov 2005
24
0
1
Jämtland
Mikael_N skrev:
Ojdå, har glömt.

Hittills nästan bara positiva saker. Har kört ca 500 mil med ECP.
Inga problem med vare sig puder eller frysningar av Evac-slangar.

Gasvaret förbättras mycket, enorm respons, nästan som FI modellerna. Soppaförbrukningen har gått ner med ca 2dl / mil så nu pendlar den mellan 1.3-1.5 / mil istället för tidigare 1.5-1.7 / mil.
Jag har dessutom monterat Heavy Hitters kit i variatorn så jag kan växla på mer i mellanregistret (6000-8000) där ECP-kittet levererar mesta effekten (ca 10-15hk) vilket känns bra i Butt-O-Metern. :)

Har ej testat toppfarten men strax under 180 enligt GPS och då ökade den stadigt fortfarande.

Man får bort lite vikt längst fram, 2-3 kilo som gamla luftburken väger.

En nackdel är att man får något högre motorljud, det blir mer BVVVAAAAAP då man trycker på gasen och vid längre dagskörningar på 30-40 mil så tycker man det låter en smula för högt, vilket i sin tur leder till att man får kräma på med ljudnivån i intercommen.



Som sagt, helt supernöjd och det höll alla förväntningar som utlovades.
Förutom Heavy Hitters kit i variatorn vad har du gjort mera åt variatorn?
Det är en massa vikter som följer med i kitten, har du fått prova dig fram själv eller följde du några instruktioner?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag köpte Fett Brothers Max Accelerationkit av Tikka. Rekommenderad bestyckning medföljer, dock så gillade jag inte att tillslagsvarvet höjdes till ca 4800, mest pga styvare primärfjäder och vikter längst ut på vikten, iofs så blev accelerationen nåt enormt, small bara till så hamnade varvtalet på 10500 och sedan var det bara att kramphålla sig i styret.

Nu är jag ingen dragracingåkare så jag monterade in en mjukare fjäder en original med med samma sluttryck och ändrade vikterna så den drar mer på mellanregistret där ECP hjälper till. Accet är enorm även med denna konfig, men man får bättre upshift.

Jag fick lite grundinfo av en på SR som kör med HH som han har köpt av Matt på Speedshop.

Vikter är bytta i variatorn, mjukare primärfjäder (motorn orkar på lägre varva, varför höjja?), annan helix, original sekundärfjäder (vit)
 

realmartin

Medlem
25 nov 2005
24
0
1
Jämtland
motorvarvet är väl reducerad? så tillslagsvarvet på 4800, är väl c:a 20% lägre?

Nu är jag riktigt sugen på ECP+variator kit, var kan jag köpa ECP:n i sverige? eller måste jag köpa från Amerika?

Mikael_N skrev:
Jag köpte Fett Brothers Max Accelerationkit av Tikka. Rekommenderad bestyckning medföljer, dock så gillade jag inte att tillslagsvarvet höjdes till ca 4800, mest pga styvare primärfjäder och vikter längst ut på vikten, iofs så blev accelerationen nåt enormt, small bara till så hamnade varvtalet på 10500 och sedan var det bara att kramphålla sig i styret.

Nu är jag ingen dragracingåkare så jag monterade in en mjukare fjäder en original med med samma sluttryck och ändrade vikterna så den drar mer på mellanregistret där ECP hjälper till. Accet är enorm även med denna konfig, men man får bättre upshift.

Jag fick lite grundinfo av en på SR som kör med HH som han har köpt av Matt på Speedshop.

Vikter är bytta i variatorn, mjukare primärfjäder (motorn orkar på lägre varva, varför höjja?), annan helix, original sekundärfjäder (vit)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tikka hade planer på att börja sälja ECP, vet dock inte om det blev av.

Du kan dels kika på http://www.ty4stroke.com de har ett helt forum om ECP.
Supertuner (eller Freddie som han egentligen heter) tillverkar dem.

Antingen PMa honom där eller skicka mail till KliesECP@sbcglobal.net eller
surfa in på www.easterncycleperf.com

Att skicka det med UPS kostar $$$, men har du inte bråttomt så be honom skicka den med US Mail.

En polare testade min maskin med HH+ECP och sedan testade han min brorsas Warrior med endast HH, och han sa att det var mer ryt och klipp i min...