Trim tips till rotax 377 sökes!!!!!

Sled_Rider

Medlem
10 jan 2008
30
0
1
Teura
Nu har man bestämt sig föratt trimma 377:an så att den går hårdare än orginal då orginalet är väldigt slö
som sagt kom med tips hur man kan få den att gå bättre och hårdare. Variator fix godtages gärna.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Nu har man bestämt sig föratt trimma 377:an så att den går hårdare än orginal då orginalet är väldigt slö
som sagt kom med tips hur man kan få den att gå bättre och hårdare. Variator fix godtages gärna.

Testa å ställa om variatorerna, eller byt motor, trimma en 377 känns lite som å kasta pengarna i sjön... En 503 eller en 550 kanske kan göra susen :beer:
Köp en värre skoter kan ju också va ett alternativ...
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Finns inte heller destomer trimm till 377:an. Ska du trimma så är det bara börja fila i cylindrarna m.m. Sen kan man ju bygga riktigt avstämda pipor osv. Men det lär vara över din budget...

Så... Köpa en annan motor/skoter är nog bästa alternativet.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Vad har du för mål me motorn?, visst går den att trimma till säkert 50hk men den kommer inte att hålla så bra för dig. En sån motor kräver mycke av sin ägare, först kundskap att bygga den och sen underlålla den med rätt bränsleluftblandning och service.

Men som "bondtrim" så kan man lyfta cylindrarna me dubbla cylinderfotspackningar.
Plana topparna, 0.2 + tjockleken på cylinderfotspackningen
Montera dubblaförgasare, ta insug från SS.
OBS räkna inte me att du blir nått monster nu, kanske ökar 5hk i toppeffekt.

De bästa är nog att sälja den och försöka köpa en större motor, 503 från nån Blizzard 5500 eller Lynx3300, då har du redan 50hk+ att börja med och som håller...
 

Sled_Rider

Medlem
10 jan 2008
30
0
1
Teura
Vad har du för mål me motorn?, visst går den att trimma till säkert 50hk men den kommer inte att hålla så bra för dig. En sån motor kräver mycke av sin ägare, först kundskap att bygga den och sen underlålla den med rätt bränsleluftblandning och service.

Men som "bondtrim" så kan man lyfta cylindrarna me dubbla cylinderfotspackningar.
Plana topparna, 0.2 + tjockleken på cylinderfotspackningen
Montera dubblaförgasare, ta insug från SS.
OBS räkna inte me att du blir nått monster nu, kanske ökar 5hk i toppeffekt.

De bästa är nog att sälja den och försöka köpa en större motor, 503 från nån Blizzard 5500 eller Lynx3300, då har du redan 50hk+ att börja med och som håller...
Sitter redan dubbla förgasare i den men det som ska göras på den är: Öppna filter, dubbla pipor, boostbottle, plana topp och porta cylindrarna.

ObS! Går det att göra något med tändningen för att få den att gå hårdare??
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Sitter redan dubbla förgasare i den men det som ska göras på den är: Öppna filter, dubbla pipor, boostbottle, plana topp och porta cylindrarna.

ObS! Går det att göra något med tändningen för att få den att gå hårdare??
Vad tror du att du kommer att få för effekt ??

Jag tycker att du ska läsa på lite ur en 2t motor funkar först, sen kan du börja trimma...
Sorry, om jag låter grym men så är det.
Annars så blir det bara skit av allt och du får en motor som går sämre än vad den gjorde före...
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Köra utan huv och ta bort fläkten.
Dock gäller det att du har bra med fart i grejorna för att det inte ska värmenypa.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Köra utan huv och ta bort fläkten.
Dock gäller det att du har bra med fart i grejorna för att det inte ska värmenypa.
Bra svar! vad tror du att du vinner på de??

jo en varmgång som ett brev på posten....
 

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
vad du också kan göra är att byta till non-slip på skotern du ska ha motorn i. du får ju ingen mer efekt i motorn men du kan ju ha mattan slakare så de går ju lättare för motorn att driva
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Men förklara då för mig va du vinner på att köra en motor så.
Motorn inte är gjord för fartvindkylning...
Man kanske kan upplever motor piggare pga att man har plockat bort fläkten, men de lilla man kan vinna där tycker jag inte det är värt de.
En luftkyl motor behöver mycke kylluft för att gå bra...

Och jodå, jag har testat och de slutade me en varmgång när jag körde i skogen...
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Men snälla.. alltså en 13 åring som ska porta, plana, bygga pipor, m.m.... snälla, snälla, snälla.... Inser du hur mke jobb och uträkningar du måste göra ? Är inte många som kan räkna ut och bygga pipor. Och plana och porta dessutom. Kräver tid och kunskap.

Kräver att du kan dina saker om du ska göra sånt. Kan slå vad om mitt swedbankkonto att du inte klarar nåt.

Och som nån tidigare sa, du får inte ut nästan nånting och den kommer bara gå piss osvosv.. Sälj dina skotrar och köp nån vettigt med mera motor.
 

Sled_Rider

Medlem
10 jan 2008
30
0
1
Teura
Har jag förstått detta rätt? Om man lägger dubbla cylinderfotspackningar ska man då plana toppen lika mycket som en av packningarna?
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Har jag förstått detta rätt? Om man lägger dubbla cylinderfotspackningar ska man då plana toppen lika mycket som en av packningarna?
Jo du måste ta bort lika mycke som du lägger dit, ibland kan man ta lite till MEN vissa motorer så får man inte höja kompet på, kan vara så att man måste sänka kompet för att motorn ska funka....

OBS jag har aldrig trimmat en 377 så jag vet inte hur cylindrar eller toppar ser ut.. så därför kan jag bara ge tips: Goggla på 2t trim osv finns 100 olika sidor om hur man trimmar en 2t.