"Trimchip" Yamaha Phazer?

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
30 hp extra för 25$. Det chippet skulle jag vilja se hur det är utformat. Det måste ingå en extra cylinder och ett turboaggregat :D

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Bluff , det krävs turbo som laddar ca 0.5 bar för att få den effekten på phazer.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det kan dock förbättra mellanregistret och låg, ger kanske inte mycket på toppen. Men blir säkert en trevligare motor! Bara beställa och prova, du får ju faktiskt retunera om du inte är nöjd... Och det fungerar då på bilar, där gör det STOR skillnad. Så prova, varför inte?

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Det kan dock förbättra mellanregistret och låg, ger kanske inte mycket på toppen. Men blir säkert en trevligare motor! Bara beställa och prova, du får ju faktiskt retunera om du inte är nöjd... Och det fungerar då på bilar, där gör det STOR skillnad. Så prova, varför inte?
Jo de är ju nästan värt att prova faktiskt, mena typ 180 spänn :nuts:

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Köp ett motstånd för en tia och koppla in mot tempgivaren i luftboxen istället, precis samma sak. Dessa chip lurar som sagt bara motorn att tro att det är kallare och man får lite fetare blandning. Tyvär så är inte det lika med mer effekt.

Chip-trimmning på en sugmotor är oftast bara skräp men har du en bil med turbo så kan man enkelt höja laddtrycket med chip.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Menar inte heller att det ska ge några fantasisummor. Men att karaktären kan bli HELT annan. Och det är inte bara att sätta vilket motstånd som hellst, i så fall ska man sätta en potensiometer. För då kan man prova sig fram, men det är inte så enkelt utan en dyno. Så för dom där småpengarna kan man prova. Har själv tillverkat egna sånna "chip" till bilar med goda resultat.

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
618
11
18
Köp ett motstånd för en tia och koppla in mot tempgivaren i luftboxen istället, precis samma sak. Dessa chip lurar som sagt bara motorn att tro att det är kallare och man får lite fetare blandning. Tyvär så är inte det lika med mer effekt.

Chip-trimmning på en sugmotor är oftast bara skräp men har du en bil med turbo så kan man enkelt höja laddtrycket med chip.
x2 !

dom kallar det för "chiptrim" haha vilket skämt..

Dom som köper denna och lurar tempgivarn kan åka på en fin överraskning..
eftersom den leanar över hela registret och ofta är nya maskiner redan mkt lean på mellanregistrat .. pang! så har ni en bränd kolv när ni ligger och cruisar i bra tempo.

klstjo

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Kiruna
Upp till 30hp = 0-30hp!

Om den ger 0,2hp så ljuger dom inte :)

det gäller att förstå vad man läser :eyebrows:

/Stefan

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
En sak till ni måste skilja på...

Detta är inte "chip" som PC3 (power comander) som ni kan mappa o dola på..
Utan endast ett "chip" som består av något mostånd lr liknande som "modulerar" (läs ändrar) signalen från temp/tryck givaren i luftburken.

I och med detta lurar den ECU'n att det är kallare / varmare och får fetare / magrare bränsle..

Och eftersom vi VET att en PC3 på stock motor inte ger "något", kan måttligen ge ett finare register och ev. 1-2-3-4 HP.

Waste of money IMO, och skulle aldrig pilla (läs modifiera) i en sådan högprestanda motor som Phazern med delvis "okänt" material.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Som jag nämnde i början så var jag skeptisk, inget jag egentligen tänkte montera (En 4-t är inge kul om den rasar), känns som att de inte är riktigt rätt att lita på en liten box med 2 kablar för 180 spänn i detta syfte :afraid:

Turbo klingar bättre i mina öron :nuts:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Eftersom man brukar räkna med runda slängar ca1000:-/hk när man trimmar så borde denna ge i bästa fall +0.18hk :)

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Eftersom man brukar räkna med runda slängar ca1000:-/hk när man trimmar så borde denna ge i bästa fall +0.18hk :)
Jo, men tänk om man skulle räkna så, fyfan va dyrt de skulle vara med värsting turbon till tex en Apex +170hp = 170k då :eyebrows:

pallsnowski

Medlem
6 feb 2010
36
0
1
Luleå
såg att det skrivs mkt om chippet. Jag såg också det på ebay och köpte 2 olika chipp. Prövade båda och märkte ingen som helst skillnad.. Inget bättre gassvar el liknande. Endast fejk det där.

klstjo

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Kiruna
... Endast fejk det där.
Nja gränsfall! Det är ett enkelt sätt att ge motorn mer/mindre soppa, som att byta munstycken på en förgasare, men det ger samma förändring över hela registret och det är inte alltid vad man vill ha utan bara vid vissa varv och gaspådrag där orginal mappningen är dålig, powercommander kan du välja var du vill ändra.

Men upp till 30hp (0-30hp) är väl att vara lite "vårdslös" med sanningen :)

/Stefan

N

N_w

ska man chipa ska man ha en överladdad motor.. ett chip höjjer inte laddtrycket på en bil som jag såg att någon skrev!!,

för att höja laddtrycket byter man tryckklockan eller drar åt WG staget på en turbo som har en intern WG, på en turbo med extern WG så fipplar man också med WG på ett annat sätt.... chpet kan också reglera bränsle trycket. ett chip är ett sätt att styra laddtrycket om man säger så:p