"Trimchip" Yamaha Phazer?

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
ska man chipa ska man ha en överladdad motor.. ett chip höjjer inte laddtrycket på en bil som jag såg att någon skrev!!,

för att höja laddtrycket byter man tryckklockan eller drar åt WG staget på en turbo som har en intern WG, på en turbo med extern WG så fipplar man också med WG på ett annat sätt.... chpet kan också reglera bränsle trycket. ett chip är ett sätt att styra laddtrycket om man säger så:p
du kan visst höja laddtryck vid chipning dagens bilar har en magnetventil som reglerar laddtrycket monterar man ett chip så öppnar man ofta magnetventilen senare = högre ladd = mera effekt :)
obs enkelt skrivet
 
N

N_w

du kan visst höja laddtryck vid chipning dagens bilar har en magnetventil som reglerar laddtrycket monterar man ett chip så öppnar man ofta magnetventilen senare = högre ladd = mera effekt :)
obs enkelt skrivet

jo du har rätt, men så är det inte på skotrarna än så länge?!?!:)

Men än fast man har magnetventilen kan man på vissa bilar måsta skruva på WG staget för att höja laddtrycket eller byta klocka
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
jo du har rätt, men så är det inte på skotrarna än så länge?!?!:)

Men än fast man har magnetventilen kan man på vissa bilar måsta skruva på WG staget för att höja laddtrycket eller byta klocka
Finns många sätt. På min EVO6 TME så ställde jag ladd genom att justera WG-klockan (OBS att man kan få skenande laddtryck på detta sätt eller ett för sent laddtryck beroende på design) samt en Dawes Device mellan solenoid och WG-klockan.

Sen kunde jag välja att mappa bilen och då justerar man laddtrycket med solenoiden via programvaran i ECUn.

Beror helt och hållet på vilket styrsystem och vilken turbo man har.

Byta klocka ska man helst inte göra om man inte vet vad man håller på med. Att enbart byta ifrån en 0.5bars klocka till en 0.7bars klocka gör att du kan få rejäla laddtrycksspikar alternativt skenande laddtryck utan att justera övrig kringutrustning.
 
N

N_w

Finns många sätt. På min EVO6 TME så ställde jag ladd genom att justera WG-klockan (OBS att man kan få skenande laddtryck på detta sätt eller ett för sent laddtryck beroende på design) samt en Dawes Device mellan solenoid och WG-klockan.

Sen kunde jag välja att mappa bilen och då justerar man laddtrycket med solenoiden via programvaran i ECUn.

Beror helt och hållet på vilket styrsystem och vilken turbo man har.

Byta klocka ska man helst inte göra om man inte vet vad man håller på med. Att enbart byta ifrån en 0.5bars klocka till en 0.7bars klocka gör att du kan få rejäla laddtrycksspikar alternativt skenande laddtryck utan att justera övrig kringutrustning.
Dawes device äre den som kan sitta mellan kompressor delen och wg;en? luftstrypnings ventil!? som lurar turbon att ladda på mer luft i insuget?

eller är jag ute och cyklar
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Dawes device äre den som kan sitta mellan kompressor delen och wg;en? luftstrypnings ventil!? som lurar turbon att ladda på mer luft i insuget?

eller är jag ute och cyklar
Japp. Den stryper luften till WG-klockan som gör att den öppnar exaktare och inte tjuvöppnar vilket resulterar i att du får snabbare spool-up. Sen kan du ställa den till önskat laddtryck som du vill att turbon ska ladda. Kan säga att det gör ganska mycket på spool-up:en. Några 100rpm tidigare ladd faktiskt.

En liknande sak är så kallad pysventil som är populär bland bondtrimmare som inte vet bättre. Skillnaden är att pysventilen fungerar som att sticka hål i slangen istället och det är ju inte så bra. Du får ju en del nackdelar.

Båda har samma funktion, samma uppbyggnad och samma pris. Men ändå kör folk med pysventil istället då tydligen "stylingbutikerna" anammar det så hårt och tillgången gör att dom är lätt att få tag i.

Nä. Skippa pysventil. Kör med Dawes Device eller elektronisk eftermarknads laddtrycksstyrning med solenoid. Om inte bilen ska mappas. Då lägger man in laddtrycket i mappen med bilens solenoid som de flesta bilar har.

Om man chipar en turbo för att få +40hk så ändrar man laddtrycket med bilens solenoid.

På gamla SAABar så tog du bara fram en liten radio mejsel och vred på en liten potentiometer för att öka laddtryck. Ville man ha mer så lödde man dit ett motstånd i APC boxen. Skulle du fortsätta upp över 1bar så klippte man en kabel till tryckvakten. :becky:

Hårdare WG-klocka skaffar man när man får problem med att du bygger upp för högt mottryck i avgashuset som gör att avgaserna själv öppnar WG-ventilen då WG-klockan inte orkar hålla emot. Men börjar det hända så har du lite för klent avgashus eller för liten WG:ventil. Eventuellt en trasig WG-klocka. Men vid dessa problem så ska man ändå börja se över sin setup eller så har man ett sjuhelvetes laddtryck. Detta börjar bli vanligt på banbilar som börjar ha 500-700hk på en 2.0liters turbo motor med runt 2 bar i ladd. Men oftas då så har man redan sett över det med en extern WG som kan evakuera den mängd heta avgaser som kommer till övers.

EDIT: Stavfel.
 
Last edited:
N

N_w

Japp. Den stryper luften till WG-klockan som gör att den öppnar exaktare och inte tjuvöppnar vilket resulterar i att du får snabbare spool-up. Sen kan du ställa den till önskat laddtryck som du vill att turbon ska ladda. Kan säga att det gör ganska mycket på spool-up:en. Några 100rpm tidigare ladd faktiskt.

En liknande sak är så kallad pysventil som är populär bland bondtrimmare som inte vet bättre. Skillnaden är att pysventilen fungerar som att sticka hål i slangen istället och det är ju inte så bra. Du får ju en del nackdelar.

Båda har samma funktion, samma uppbyggnad och samma pris. Men ändå kör folk med pysventil istället då tydligen "stylingbutikerna" anammar det så hårt och tillgången gör att dom är lätt att få tag i.

Nä. Skippa pysventil. Kör med Dawes Device eller elektronisk eftermarknads laddtrycksstyrning med solenoid. Om inte bilen ska mappas. Då lägger man in laddtrycket i mappen med bilens solenoid som de flesta bilar har.

Om man chipar en turbo för att få +40hk så ändrar man laddtrycket med bilens solenoid.

På gamla SAABar så tog du bara fram en liten radio mejsel och vred på en liten potentiometer för att öka laddtryck. Ville man ha mer så lödde man dit ett motstånd i APC boxen. Skulle du fortsätta upp över 1bar så klippte man en kabel till tryckvakten. :becky:

Hårdare WG-klocka skaffar man när man får problem med att du bygger upp för högt mottryck i avgashuset som gör att avgaserna själv öppnar WG-ventilen då WG-klockan inte orkar hålla emot. Men börjar det hända så har du lite för klent avgashus eller för liten WG:ventil. Eventuellt en trasig WG-klocka. Men vid dessa problem så ska man ändå börja se över sin setup eller så har man ett sjuhelvetes laddtryck. Detta börjar bli vanligt på banbilar som börjar ha 500-700hk på en 2.0liters turbo motor med runt 2 bar i ladd. Men oftas då så har man redan sett över det med en extern WG som kan evakuera den mängd heta avgaser som kommer till övers.

EDIT: Stavfel.

jag fick mig en rejäl lektion nu känns det som!! mycket intressant du håller på mycket med turbo motorer?:hmmmm:,