Dawes device äre den som kan sitta mellan kompressor delen och wg;en? luftstrypnings ventil!? som lurar turbon att ladda på mer luft i insuget?
eller är jag ute och cyklar
Japp. Den stryper luften till WG-klockan som gör att den öppnar exaktare och inte tjuvöppnar vilket resulterar i att du får snabbare spool-up. Sen kan du ställa den till önskat laddtryck som du vill att turbon ska ladda. Kan säga att det gör ganska mycket på spool-up:en. Några 100rpm tidigare ladd faktiskt.
En liknande sak är så kallad
pysventil som är populär bland bondtrimmare som inte vet bättre. Skillnaden är att pysventilen fungerar som att sticka hål i slangen istället och det är ju inte så bra. Du får ju en del nackdelar.
Båda har samma funktion, samma uppbyggnad och samma pris. Men ändå kör folk med pysventil istället då tydligen "stylingbutikerna" anammar det så hårt och tillgången gör att dom är lätt att få tag i.
Nä. Skippa pysventil. Kör med Dawes Device eller elektronisk eftermarknads laddtrycksstyrning med solenoid. Om inte bilen ska mappas. Då lägger man in laddtrycket i mappen med bilens solenoid som de flesta bilar har.
Om man
chipar en turbo för att få +40hk så ändrar man laddtrycket med bilens solenoid.
På gamla SAABar så tog du bara fram en liten radio mejsel och vred på en liten potentiometer för att öka laddtryck. Ville man ha mer så lödde man dit ett motstånd i APC boxen. Skulle du fortsätta upp över 1bar så klippte man en kabel till tryckvakten. :becky:
Hårdare WG-klocka skaffar man när man får problem med att du bygger upp för högt mottryck i avgashuset som gör att avgaserna själv öppnar WG-ventilen då WG-klockan inte orkar hålla emot. Men börjar det hända så har du lite för klent avgashus eller för liten WG:ventil. Eventuellt en trasig WG-klocka. Men vid dessa problem så ska man ändå börja se över sin setup eller så har man ett sjuhelvetes laddtryck. Detta börjar bli vanligt på banbilar som börjar ha 500-700hk på en 2.0liters turbo motor med runt 2 bar i ladd. Men oftas då så har man redan sett över det med en extern WG som kan evakuera den mängd heta avgaser som kommer till övers.
EDIT: Stavfel.