Trimma Wildcat 700?

lahi

Aktiv medlem
29 nov 2009
50
0
1
Vilka motormods är de vettigaste om man ska få ut lite mer effekt ur en Wildcat 700 förgasarmotor? Årsmodell är jag osäker på eftersom den köps löst och ska sitta i en motorcykel. Speca gärna i rätt turordning så man inte börjar med en fullraceportning om man ska ha 140 hk t.ex. Jag siktar på ca. 140-150 hk, så räkna på det.

Dubbla pipor blir det. Sen då? Är det större förgasare som gäller? Vilken dimension då? Blockportning, cylinderportning eller bara höja cylindrarna och svarva av toppen? Vilket är vettigast/ger mest för pengarna? Och sen pratar folk om att de fräser topparna. Vad lite mer exakt är det som görs? Bara höjer kompet genom att fräsa av dem lite eller är det annat som också görs? Hur då? Jag har tillgång till både fräs och svarv men det är kanske inget man gör själv?

Spåna på, jag vill gärna lära mig! :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har en wildcat motor från 1991 som jag hållt på mkt med men de vara åratals sen sist nu , de bästa att börja med enligt mig är bra pipor tex PSI modblasters , öka kompen och tighta squizhen vilket man sällan kan göra enbart med planing men här går det då squizmåttet är på generösa 2.5 mm om jag minns rätt , min topp planades rakt av 0.5 mm , en lagom portning med bla aggresivare avgasport .. med dessa åtgärder bör man ha 130-140 ärliga hk , std ger den 110 -115 hk .. gasarna kan svarvas upp men jag skulle nog hellre statsat på ett pat TM 40 istället idag ... min motor har som mest gett 140 hk och det är på 800 cc , både vad jag hört och fått erfara är att cc ökniningen knappt get ngn effektökning på toppen , helt enkelt för att cylindrarna flödar för dåligt med alla dom uråldriga portarna ... mina 800 foder sjönk i cylinder pga av bristfällig montering (kändfirma) lösningen blev att svarva nya oringspår och köra med en till cylinderfots packning , vilket inte blev riktigt lyckat när durationen drog iväg , jag har ett par till liggande som jag ska göra i ordning , nån gång när man får tid ...
 
Last edited:

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Du kan genom enkla medel öka effekten från standard 115Hp till ca 120 hk genom att bestycka ner lite och öka luft flödet i luftburken och mindre modifikationer kan du öka lite till .
Dom där motorerna är det ju ingen utveckling på nu med trim tillbehör , men stabila motorer .
Finns ju som nämts av Odysse PSI pipor , borde finnas D&D också , nån som ligger på ett par utan användning ?

Tycker du skall prova att ringa Kimpan i Umeå eller Tikka , dom kanske kan ha några roliga pipor och annat kvar sen deras racing period , samt att du kommer få en hel del värde fulla tipps , SÄKRA TIPPS om du förstår ! .
Dom har lekt och pulat med dom där motorerna sen många här inte var född ens :bigsmile: och trollat fram bra med effekt

Är du ute efter en full race mod med enkla medel , ta ett par 44mm och borra dom till 49 mm och moddade OEM pipor har jag lite gammal info om det från Black Magic.
Finns säker modernare portningar , beror ju på vad du vill lägga ut och hur du skall använda det ! .
 

lahi

Aktiv medlem
29 nov 2009
50
0
1
Tackar för svaren! :)
Är squish på 2 mm lagom? På min hoj har jag 1,2 mm men det är kanske annorlunda på tvåtakt? Eller det är bara så att kompet blir för högt om jag tar mer? Vad är kompet på en Wildcat 700 och hur mycket kan man ha utan att den spikar sönder sig?
Det här med portning, det finns ju portningsmallar från staterna (minns inte vad de heter nu. Kan det vara Race Logic?). Hur bra är dessa? Funkar eller inte funkar? Angående piporna så måste jag bygga själv eftersom pipor till skotrar (dvs. pipor som är böjda 180 grader) inte passar. Jag ska ha raka pipor eftersom avgasportarna kommer att peka bakåt. Se bifogad bild nedan.

Jag ska bygga en motorcykel med denna motor, därav motorplaceringen. Glömde kanske skriva det i första inlägget... ;)

TM40? Såna här: http://www.ebay.com/itm/2001-Skidoo-mikuni-TM-40-Carb-Rack-Summit-600-/130491997888?pt=Snowmobile_Parts_Accessories&hash=item1e61eddec0&vxp=mtr

Har Kimpan någon hemsida? Hittar inte. Har mailat Tikka några gånger men inte fått svar. Kanske bättre att ringa.

Odysse, du skriver "en lagom portning med bla aggresivare avgasport". Gör Tikka sånt eller finns det portningsmallar för det? Jag kan fyrtakt hyfsat, men tvåtakt är fortfarande hokuspokus för mig... ;)

Hehe, 49 mm förgasare verkar stort. Fått för mig att man borrar upp förgasare i snöskotervärlden. Knappt hört om det förrän jag började googla om trimning av skotermotorer.

Hojen ska användas på gata och bana så det gör inte så mycket om man får lite toppigt register.

Tack för alla tips :)

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.083
113
Stora Blåsjön
Nu kanske jag är lite negativ men är det inte enklare/bättre/stabilare att köpa en lite modernare motor så slipper man trimma för att komma upp i originaleffekten på en lite nyare motor. Tänkte kostnaden för ett sådan bygge brukar ändå dra iväg (om man ska vara ärlig mot sig själv :) ) så lika bra att låta det dra iväg rejält :)

Häftigt bygge finns det mer info om detta? Sugen själv på att bygga en quad med en skotermotor men är lite fundersam på hur man ska fixa drivningen då en fullstor variator blir väldigt stor och framför allt bred. Eller om man det finns någon lämplig växellåda, som det rimligen borde sitta på maskinen på bilden ovan.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Varför köpa en mordernare skoter motor då det fins riktiga grejor ? , skall man väl betala och sattsa så kan man ju ta steget fullt ut , men det kanske inte var det som var tanken med projektet ..

Annars har du fina grejor här om du vill sattsa lite $ :bigsmile: ..

http://www.twostrokeshop.com/
 

lahi

Aktiv medlem
29 nov 2009
50
0
1
, en lagom portning med bla aggresivare avgasport .. med dessa åtgärder bör man ha 130-140 ärliga hk , std ger den 110 -115 hk ..
Gör du såna där portningar kanske? Nu när jag tänker efter så känner jag igen namnet odysse från alla googlingar på arctic cat och trimning... hur mycket hjälper det att shimsa upp cylindrarna? Eller är det mycket bättre att porta upp avgassidan? Eller kanske överallt? :)
 

lahi

Aktiv medlem
29 nov 2009
50
0
1
Nu kanske jag är lite negativ men är det inte enklare/bättre/stabilare att köpa en lite modernare motor så slipper man trimma för att komma upp i originaleffekten på en lite nyare motor. Tänkte kostnaden för ett sådan bygge brukar ändå dra iväg (om man ska vara ärlig mot sig själv :) ) så lika bra att låta det dra iväg rejält :)

Häftigt bygge finns det mer info om detta? Sugen själv på att bygga en quad med en skotermotor men är lite fundersam på hur man ska fixa drivningen då en fullstor variator blir väldigt stor och framför allt bred. Eller om man det finns någon lämplig växellåda, som det rimligen borde sitta på maskinen på bilden ovan.
Ja, nu var du negativ... ;) Nä, men det är en befogad fråga. Svaret är Nä ;) Anledningen är att denna motor kostade 3500 inkl frakt. Ska jag ha en nyare så får jag lägga runt 8-10000:-. Dra iväg rejält kan det inte göra eftersom jag har en hyfsat snäv budget pga. diverse omständigheter. Att ha en snabb hoj är ju så klart viktigt, men byggandet är en minst lika stor del i det hela.
Det behöver inte dra iväg så mycket alls kostnadsmässigt. Rören till ramen och ramjiggen är jag helsponsrad med. Sving, gaffel, bromsar, hjul och sådant är jag "halv"sponsrad med, dvs. nästan gratis. Växellådan, också helspons på ingående delar. Jobbet däremot får jag göra själv och det gör jag så gärna :) Så det går inte mycket pengar i detta projekt, och då kan jag leva med 140 hk istället för 160 hk :)

Jag kommer att köra med en låda från Honda CBR1000RR, dvs. en kasettlåda där växelaxlar, växeltrumma och allt det där sitter i en gavel. Jag fräser ny gavel till andra sidan och ett svep runt om som håller ihop grejorna = separat låda. Harleylåda vägrar jag...
Torrkoppling och kuggremshjul runt om.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.083
113
Stora Blåsjön
Ok, verkar som ett kul projekt. Du måste bara lägga upp projektet här eller åtminstånde länka till bygget... :)
Och metallporr ger alltid pluspoäng!
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ger inte ut numret , men du kan söka via namn så bör du hitta han .
En rolig farbror med stor erafernhet av dessa motorer .

Kimpan -Christer Johansson
Bäcksjögården Umeå
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du kan nog ta ner den till 1.8 längst ut ut , det går säkert att optimera ytterligare men att börja inte labba med det på det här projektet :) du kommer förmodligen inte att ligga på maxvarv lika länge som man gör med variator å det borde göra det mindre länsligt , sen så kör du inte i -25 heller med en mc ... de går inte ens at jämföra squish mått mellan olika 2-takare av samma storlek ... jag mätte aldrig std kompet på min motor men vild gissning är att det ligger runt 11.5 , jag har 12.5:1 nu ..

första portningen som gjordes i mina cylindrar gjordes efter en mall (angivna mått på ett papper )
av en firma i luleå på 90-talet .. de funka "bra" men det säger inte så mkt om effekten , då den aldrig bromsades , sen 2004 har jag portat mina egna cylindrar (och många andras) några år senare skaffade jag en bromsabänk , att bara shimsa kan fungera bra ibland , jag tror inte de är lyckad här . JA givetvis kan jag göra det åt dig ...

ngt då bör ha i åtanke , en skoter motor som är byggd för variator har redan std hög trimmningsgrad och dålig lågvarvs effekt jämfört med ngt som ska köras med växellåda (och en 2-takt har ett spetsigt register jämfört med 4-takt) , pratar vi 150 hk och jätte gasare är det lika mkt eller mer än vad en dragracing motor ger ! jag känner folk som har massvis av pokaler vunna med denna motor och den gav under 150 hk .. den lär vara stendöd under 5500 varv dra lite vid 7500 och explodera vid 8500 - 9000 . soppa skulle dusha ur gasarna de minsta man slarvar å växla ..

jag skulle satsat på mindre effekt och ett bredare register , att bygga pipor är intressant med oerhört mkt svårare än man kan tro om man inte kopierar std piporna eller att par fungerande trimrör .....
 

lahi

Aktiv medlem
29 nov 2009
50
0
1
Ok, verkar som ett kul projekt. Du måste bara lägga upp projektet här eller åtminstånde länka till bygget... :)
Och metallporr ger alltid pluspoäng!
Det ordnar jag!
Metallporr blir det :)

Ger inte ut numret , men du kan söka via namn så bör du hitta han .
En rolig farbror med stor erafernhet av dessa motorer .

Kimpan -Christer Johansson
Bäcksjögården Umeå
Gött, tackartackar!

du kan nog ta ner den till 1.8 längst ut ut , det går säkert att optimera ytterligare men att börja inte labba med det på det här projektet :) du kommer förmodligen inte att ligga på maxvarv lika länge som man gör med variator å det borde göra det mindre länsligt , sen så kör du inte i -25 heller med en mc ... de går inte ens at jämföra squish mått mellan olika 2-takare av samma storlek ... jag mätte aldrig std kompet på min motor men vild gissning är att det ligger runt 11.5 , jag har 12.5:1 nu ..

första portningen som gjordes i mina cylindrar gjordes efter en mall (angivna mått på ett papper )
av en firma i luleå på 90-talet .. de funka "bra" men det säger inte så mkt om effekten , då den aldrig bromsades , sen 2004 har jag portat mina egna cylindrar (och många andras) några år senare skaffade jag en bromsabänk , att bara shimsa kan fungera bra ibland , jag tror inte de är lyckad här . JA givetvis kan jag göra det åt dig ...

ngt då bör ha i åtanke , en skoter motor som är byggd för variator har redan std hög trimmningsgrad och dålig lågvarvs effekt jämfört med ngt som ska köras med växellåda (och en 2-takt har ett spetsigt register jämfört med 4-takt) , pratar vi 150 hk och jätte gasare är det lika mkt eller mer än vad en dragracing motor ger ! jag känner folk som har massvis av pokaler vunna med denna motor och den gav under 150 hk .. den lär vara stendöd under 5500 varv dra lite vid 7500 och explodera vid 8500 - 9000 . soppa skulle dusha ur gasarna de minsta man slarvar å växla ..

jag skulle satsat på mindre effekt och ett bredare register , att bygga pipor är intressant med oerhört mkt svårare än man kan tro om man inte kopierar std piporna eller att par fungerande trimrör .....
Tackar för fint svar! 1,8 noterat! Ska mäta direkt när motorn dykt upp så får fräsen jobba lite sen.
Nä, det blir inte mycket maxvarv. Bara precis innan växling på bana och under lite rejs eller inspirirad gatåkning ;) Det blir ju ingen touringhoj alls men lite gatåka blir det så den kommer ju att gå på hyfsat låga varv stundtals. Kan ju inte mjölka ur den hela tiden. Då blir det blåljus :) Vad varvar en sådan förresten? Såg 8200 skrivet någonstans. Är det samma om man kör lite lätt portat och med pipor?

Hehe, nä, inga -25 grader. Då ligger jag i garaget med värmekanonen igång och skruvar istället.

Ahaaa, låter fint att du gör sådant! Vilka priser är det då som gäller för cylinderportning och kanske även blocket om det behövs på dessa motorer?

Ett bredare register hade varit fint pga. ovan nämnda orsaker så att satsa på det och inte allt för hög toppeffekt låter mycket vettigt i mina öron. Många stirrar på toppeffekt men det ska vara körbart också. (Det var därför jag gick ner från Schwitzer S200 till portad KKK K24 på min andra motorcykel och toppeffekten sjönk från 380 hk på hjulet till 340 hk på hjulet men med mycket bättre spoolup, respons, återhämtning efter gasavslag och lågvarvseffekt (pga. snabbare spool))

Sysslar du med pipberäkningar också? Vissa gör ju pipritningar, t.ex. VRM. Gör du sådant också och kan anpassa pipan till hur motorn ska användas? Bifoga gärna även pris på det :) Jag antar att man kan göra pipa för hög toppeffekt och pipa för bättre tryck på lägre varv. Jag vet inte vad som skiljer men det vet säkert du. Om man stämmer av en pipa för t.ex. 8500 varv, när börjar den dra då? Tänkte om man skulle stämma av en pipa för börja dra på lägre varv, vilket avstämningsvarv är vettigt då? Mycket med det tekniska...

Förresten, såna där Boyesen reeds, kan det vara en bra idé? Och kanske porta upp reedkorgen?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har inget program att räka pipor med , med den kan du säkert får hjälp med finns många duktiga här på forumet , att de funkar bra bara för det är dock ingen garanti , oftast är det bra fram till att motorn hamnar i en bromsbänk :) , en annan pipa kan göra stora skillnader på registret men på bekostnad av lägre toppeffekt ... en bromsning jag kollar på så ger en std motor men nerbestyckad och öppnad luftburk 118 hk vid 8000 , vid 6000 ger den 74 hk vilket säger lite om hur registret ser ut std ... jag skulle börja med en närmast std motor å provköra för att få en uppfattning , å sen gissnings vis borra den till 800 cc med lågvarviga pipor med brett register ,men då pratar vi kanske 120-130 hk ...har du sett bromsningen jag har på min sida haxpipan ? .. mkt jag har lärt mig om den här motorn är just av ovan nämnda Tikka , därifrån bla att de enda boyesen läpparna ger är att dom skadar motorn mindre om dom skulle lossna/spricka ... man kan lätt tro att man kan porta fram mkt effekt när man ser den dåliga passningen vid reedsen men jag tror att de knappt är mätbart , de är så lite av luften som passerar den där moped reed korgen ...
 

lahi

Aktiv medlem
29 nov 2009
50
0
1
jag har inget program att räka pipor med , med den kan du säkert får hjälp med finns många duktiga här på forumet , att de funkar bra bara för det är dock ingen garanti , oftast är det bra fram till att motorn hamnar i en bromsbänk :) , en annan pipa kan göra stora skillnader på registret men på bekostnad av lägre toppeffekt ... en bromsning jag kollar på så ger en std motor men nerbestyckad och öppnad luftburk 118 hk vid 8000 , vid 6000 ger den 74 hk vilket säger lite om hur registret ser ut std ... jag skulle börja med en närmast std motor å provköra för att få en uppfattning , å sen gissnings vis borra den till 800 cc med lågvarviga pipor med brett register ,men då pratar vi kanske 120-130 hk ...har du sett bromsningen jag har på min sida haxpipan ? .. mkt jag har lärt mig om den här motorn är just av ovan nämnda Tikka , därifrån bla att de enda boyesen läpparna ger är att dom skadar motorn mindre om dom skulle lossna/spricka ... man kan lätt tro att man kan porta fram mkt effekt när man ser den dåliga passningen vid reedsen men jag tror att de knappt är mätbart , de är så lite av luften som passerar den där moped reed korgen ...
Ok, jag hystar ut en fråga sen när resten av receptet är spikat! Fick tips av en polare idag att höra med Ebos i Malmö. De bygger massor av vassa tvåtaktsmotorcyklar för både gata och stripp, och iallafall gathojarna måste ju ha hyfsat register för att vara körbara, så det har de förhoppningsvis bra koll på. I snöskotrar antar jag att motorn inte behöver något jätteregister eftersom de ligger på bra varv mest hela tiden när det gasas och variatorn kan tunas in så den passar registret. Då kan man kanske tillåta väldigt spetsigt register. Kanske. Jag bara spekulerar...

Borra? Är det inte nicasil i dessa cylindrarna? Då blir det ju väldigt dyrt med ny nicasil.
Japp, jag har sett den kurvan. Mer volym är ju aldrig fel om man får upp öset på lägre varv. Får se efter första provturen om kostnaden för det är befogat :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en skotermotor behöver i princip bara dra sig själv under variatorns inkoplling 3500-5000 varv , och så fort man ger fullt ligger motorn på peeken som bara är några 100 varv bred , ett spesigt register makeras oerhört effektift även om det givetvis är bättre med både lågvarvseffekt och en bredare effektpeek ändå .... ja det är nicasil och kostar givetvis , säkert så mkt att de är bättre att byta motor .. en modernare motor har variabla avgasportat och ger betydligt mera effekt på lägre varv , tex en zr 800 ....
här är en tråd där vi diskuterar variatorer vs växelådor
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=48263&page=1&highlight=v%E4xell%E5da
 

lahi

Aktiv medlem
29 nov 2009
50
0
1
en skotermotor behöver i princip bara dra sig själv under variatorns inkoplling 3500-5000 varv , och så fort man ger fullt ligger motorn på peeken som bara är några 100 varv bred , ett spesigt register makeras oerhört effektift även om det givetvis är bättre med både lågvarvseffekt och en bredare effektpeek ändå .... ja det är nicasil och kostar givetvis , säkert så mkt att de är bättre att byta motor .. en modernare motor har variabla avgasportat och ger betydligt mera effekt på lägre varv , tex en zr 800 ....
här är en tråd där vi diskuterar variatorer vs växelådor
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=48263&page=1&highlight=v%E4xell%E5da
Mmm, och då kvittar det egentligen hur registret ser ut. Men med växellåda gör det inte riktigt det. Tackar för länken, mycket info där. Och åsikter ;)

Modernare motor blir det nog inte pga. kostnaden, men jag blir nog ganska nöjd med min 700-motor ändå :) Antar att registret blir lite toppigt om man kör med större förgasare och inga variabla avgasportar eftersom de är toppiga redan som original, men jättevrid på låga varv är inte alltid bra på en hoj. Lyfter den framhjulet vid 4000 varv så har jag 4500 varv kvar där hojen går som en känguru. Mycket mer lättkontrollerat om den lyfter framhjulet vid t.ex. 7000 varv istället. Så lite ketchup gör inget. Lite som turbohojar. Min Suzuki 1200 turbo studsade fram när jag körde med TD04-16T turbo (lyfte framhjulet på alla växlar från 6000 varv och varvade till 10500) Blir lätt väldigt hoppigt och accelerationen blir lidande eftersom man måste slå av hela tiden. Nu med en Schwitzer S200 från en Mercedes lastbil så fick jag mycket mer linjär kurva, hyfsat med mer effekt på lägre tryck, och eftersom kurvan blev mycket rakare så slänger den inte upp framhjulet lika lätt på momentstöten. Den lyfter hjulet på alla växlar fortfarande, men vid 8500 varv istället för 6000 varv. Inte alls lika hoppigt som tidigare och mycket snabbare rakt fram. Mycket.

Om man borrar, måste man porta om då? Tänkte om kanalerna blir grundare än tidigare? Men portar man en vanlig cylinder med nicasil så behöver den väl inte nicasilas om?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja förstår de kanske inte blir så illa ändå .. ja och då framförallt för att alla kanaler som lutar uppåt kommer att sjunka med borrningen (slöare kam) å de vill man ju inte ha på en skoter :) men kanske på en ... sen ska ju kanalerna hantera volymökningen och behöver ändras även pga av det ..
nä då behöver man inte ny nicasil ..
 

lahi

Aktiv medlem
29 nov 2009
50
0
1
ja förstår de kanske inte blir så illa ändå .. ja och då framförallt för att alla kanaler som lutar uppåt kommer att sjunka med borrningen (slöare kam) å de vill man ju inte ha på en skoter :) men kanske på en ... sen ska ju kanalerna hantera volymökningen och behöver ändras även pga av det ..
nä då behöver man inte ny nicasil ..
Toppigt är racing! ;) Lite jobbigt får man ju ha om man ska åka sånt här på gatan ;) Man borrar ju inte så där jättemycket men tiondels millimetrar verkar spela stor roll när det gäller portarna. Inget man gör med vinkelslip.
 

lahi

Aktiv medlem
29 nov 2009
50
0
1
Yess, motorn kom hem igår :)
Nu gäller det bara att klura ut vilka grejor som är till vad och hur de används... är det oljepumpen som sitter under insugen? Och vattenpump under avgas? Under avgassidan sitter även en liten mässingsnippel som syns på andra bilden. Vad är det?
Och oljepumpen ser ut att styras med vajer? Hur? Eller är det lättade att plocka bort den på något sätt och blanda olja i soppan...? Om nu oljepump behålls, hur får man den att lira och behövs något annat? Eller bara slang från oljetank?

Några andra grejor jag behöver tänka på så den inte havererar? Har som sagt ingen vidare koll på såna här skotermotorer eftersom jag egentligen bara sysslar med fyrtakts motorcyklar...


 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Oljepumpen sitter under insugs sidan .
Du har en markering på pumpen respektive armen på oljepumpen som skall vara i linje vid full gas , den styrs med vire , i detta fall en vire med 2 st till förgasarna och en 3e till oljpumps armen , sitter som en kappsling från en vire som delar sig till 3 om du förstår min konstiga förklaring , så den öppnar mer ju mer du gasar .
Nipplarna under insugen är dit oljan skall gå ifrån oljepumpen .

Oljan kommer från en oljebehållare som är placerad över oljepumpsnivå men en slang bara .

Går väll att plocka bort oljepumpen och blanda olja i tanken , kommer inte ihåg hur det ser ut med smörjningen för pumpen och om det går in olja till den också , det syns ju om inte annat då man plockar isär det hela så det inte är något mer som skall smörjas .
Är väll smaksak om man vill ta bort det ? .

Motorn i sig själv är ju inget mer avancerat än någon annan , så enkelt att skruva med som det kan bli med en 2-taktare.