Trimma Wildcat 700?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
mässingsnippeln är en dränering för kylarvätskan så man inte får vatten i vevhuset då de är dax att byta en kolv ;) , vevaxlarna på 2-taktare är dåliga då dom är pressade ihop och är allt som oftast krokiga , utgå ifrån det :) du kan sätta en indikatorklocka på vevtapppen men seriösast är det att plocka ur den ur blocket ...
 

lahi

Aktiv medlem
29 nov 2009
50
0
1
Tackar för svaren! Ja, jag ska nog ta och riva ner motorn och gå igenom den. Det lär ju ändå ta 2-3 år att färdigställa bygget så då gör det inte så mycket att det tar en vecka eller två till ;)

Förstår hur du menar Hurricane, på den DT125:a som jag körde med 1995 när jag var 16 år och började med hojar satt det en sådan förgrening. En vajer från handtaget in i en plastmojäng och två vajrar ut. En till trotteln och en till oljepumpen.
Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men slaget på armen till pumpen borde ju vara hyfsat anpassat till slaget på förgasarna. Så om man har t.ex. 38 mm förgasare och byter till 45 mm, då blir ju gashandtagets slaglängd 7 mm längre. Hur brukar man fixa med pumpen då? Längre arm till oljepumpen för att kompensera för det längre slaget? Annars bottnar ju pumparmen 7 mm innan fullt. Eller på andra hållet så slår pumpen av helt 7 mm innan gashandtaget når botten. Petitesser i sammanhanget som säkert löser sig, men jag kom på det nu så lika bra att fråga ;)

Såg också, som odysse nämnt tidigare, att den har ett skumt insug. Moped-reedkorg håller jag med om ;)
 

lahi

Aktiv medlem
29 nov 2009
50
0
1
hur går det med bygget ?
Nu ska du få se på sent svar!!! ;)

Jo, i vinter har bygget legat nere till förmån för växellådsrenovering på turbo-suzukin. Nu är den provkörd och allt funkar, så tvåtaktsbygget har precis startats igen :) Avslutades för vintern någon vecka efter mitt senaste inlägg och startades häromdagen, så jag har inte kommit så långt alls.
Det går inte fort heller eftersom garagetiden får tas efter ungarna och frugan somnat... menmen, jag har inte bråttom.

Funderar på att rycka av oljepumpen helt och hållet och köra oljeblandat. Då får jag motorn liiite längre fram i ramen vilket ger mer plats för växellådan. Men det borde väl inte vara några bekymmer?

En fråga: finns det någon varvstopp i cdi:n eller är varvet endast begränsat med hjälp av variation? Och om det finns varvstopp, vid vilket varv kommer det in och går det att ändra på något sätt, eller är det nytt programmerbart tändsystem som gäller då? Du verkar ju ha bra koll på dessa motorer så jag passar på att fråga.

Nedan lite bilder. Bortse från röran. Har inte orkat städa. Roligare att bygga :heh: Svetsröken ligger tät också. jag punktar ihop det och så får en polare som är licensare med TIG:en sömma ihop det.
Skickar med en bild från premiärturen med turbohojen också.




 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Tänkte tipsa dig på SH att fråga här om varcstoppet då det finns folk med kunskap här. Men du kom ju på att göra det själv så. ;-)