trimning ac f8 -09?

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Förutom turbo och bigborekit så är den mest prisvärda trimningen en singelpipa.
Speedwerx grenrör+pipa är ett tips.

Antingen egen import eller så finns det en del firmor här i sverige som kan hjälpa dig.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Glöm inte att du måste även köpa en Boondockerbox till motorn om du börjar trimma den. Kan väl finnas nåra pipor som man inte behöver boxen till men är inte säker på de..
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
RK-Tek Arctic Cat M-8 & F8 "BOLT ON" 15HP Performance Kit
http://www.2strokeheads.com/arcticcat_M8_Drop_In_20HP_Performance_Kit.htm

D&D 2007-2009 F8 / M8 / XF800 / XF800R SHIM KIT
D&D has come up with a tuner 1 shim kit for the Arctic Cat 07-09 F8/M8/Crossfire 800/Crossfire R 800. Best power gains for your money. This kit is designed to run with 92 octane and can be used without a boondocker. The kit will come with spacer plates, base gasket, two degree timing key and head exchange program
http://www.ddracing.com/productdetail.htm?productId=-99643&catalogId=-317

Dåda dessa kit påstås ge ca 15Hk

Lättast att få tag på är nog Rk Tek kittet då PE Racing har det i sin webbshop
Kommer inte på nu vem som säljer D&d saker här i landet.

Sen har ju Bikeman en hel del til ldin maskin också
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Hade jag varit dig hade jag letat efter D&D lr Speedwerx kitt. Har läst mest om dom och har inte hört om nått fel på nått av merkenas kitt :) Sen är de väl Speedwerx som trimmar många av arctics tävlingsmaskiner oxå om ja inte minns fel.
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
någon som vet bra trim/trim delar till ac F8 2009.....och var man kan få tag på såna?:evil:
har hört/läst sett ett 900cc cylinder kitt för typ 14k som ska passa på f7orna troligtvis på f8an å med twin pipes å bra inställd sägs den ge ut 190 hk (den jag såg sade han bänkat till de vet ej om de var sant)
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Är D&D och rk tek´s kit ungefär likvärdiga tro? vad gör tändkil för skillnad?
Vem säljer boondockers då och vad går en sån på? Har läst nånstans att en portning ska göra underverk för den motorn oxå.....kan man behöva boondocker då?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Är D&D och rk tek´s kit ungefär likvärdiga tro? vad gör tändkil för skillnad?
Vem säljer boondockers då och vad går en sån på? Har läst nånstans att en portning ska göra underverk för den motorn oxå.....kan man behöva boondocker då?

jag tycker RKT verkar var alldeles för generösa med sina "kataloghästar"
tex deras shimskit ger +15 hk , medans D&D kit ger det med tänkil och Y-rör och innehåller dessutom riktiga packningar istället för en pappskräp som man får skrapa 3 timmar med spackelskrapa å sedan köpa nya då cyl är lyft ...

jag skulle köpa D&D , motorn svara bra på portning då den har "slö" porttider std , därför fungerar ochså shimskitten bra , arctic har själva ändrat det till 2010 , tror en boondocker kostar runt 5000 ...
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
vad ska man ha för storlek på tändkilen om det ska funka ihop med y-rör, reeds och ev shimskit?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de mesta utom bigbore funkar ochså bra med std tändning men kilen är ett enkelt/billigt för ett par hk , 1,5-2 graders kil är ingen större , nackdelen är att den sänker varven ngt vilket man inte vill på den motorn , piporna,portning,shimskit höjer dom , jag skulle inte köpa några reeds utan istället en pipa
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
varför inte både och? :)
Tycker den har lite halvtamt gassvar original, borde det inte bli lite bättre med reeds då?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag tycker reeds kostar mer än de smakar , men har man pengar så är det bara att handla både och :) ...
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
jag har mailat dd nu och priset 236$ gäller bara om man skickar in sin egen topp till dom...plus att frakten skulle bli som billigast 149$ för att få hem grejerna....så det var tyvärr inte så prisvärt som det verkade från början
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Har varit och bromsat min F8 nu. Det gav inga sprudlande effektsiffror men jag hade inte förväntat mig det heller. Det jag har monterat är speedwerx singelpipa, org slutburk, speedwerx y-rör, D&D shimkit, tändkil, v force 3 reeds, speedwerx high flow intake samt boondocker.

Den gav 150 hk som mest men då gick den lite för snålt. När vi var klar hamnade den på 145,2 hk vid 7650 varv. BSFC 0,63. Effekten sjönk dramatiskt efter 7800 varv...hade tappat 10 hk redan där.

Enbart D&D shimkit ska ge 160 hk med y-rör och tändkil men man kan ju undra hur det ska gå till. Har jag för mycket av det goda på maskinen kanske så vissa saker tar ut varandra tro?

Den går då väldigt rent å fint nu när den är optimerad via boondocker i bänk....känns mycket rappare och vassare än tidigare så jag är nöjd iaf. Skulle tro att bara boondockern räcker som "trimning"