TSX250R Motorprojekt!

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Snyggt Asker! Blir lika imponerad varje gång jag ser nåt du gjort :)

...Synd att man föddes med tummen mitt i handen själv :(
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Nu har man skruvat en hel del och maskinen är nu ihopskruvad. Blev en hel del delar lackade.

Svingen nylackad och monterad.


"Klar" eller något :)


Har även flyttat in dämpar infästningen till floatarna då dom är 3cm längre än dom som satt där som dock var lite för korta. Men nu har jag äntligen fått rätt höjd på den fram.








Har även provstartat den och det gick fint. Blir väll att försöka köra in den imorgon så blir det race nästa helg :)
Får hoppa man får i ordning på avgasportarna då jag inte riktigt fått dom som jag vill tidigare. Kanske modifieringarna hjälper...
Ska ta och väga den också nu och se om man hamnar under eller strax över 130kg? Sen får jag hoppas jag hinner få tumgasen till den också, trivs verkligen inte med gasrullen på den längre.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Har provkört den lite nu och den går hyffsat, avgasporten måste justeras som vanligt och sen går den rätt fett, men förgasaren är inställd för vinterkörnig med temp runt 0 grader och nu är det närmare +20c och sist jag körde med gamla motorn så var det runt +5c och då såg stiftet perfekt ut. Så lite mer inkörnig och justrering imorgon så kommer den nog gå riktigt bra sen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Tog och vägde den idag och fick fram 136kg fulltankad och klar!
Jämförelsevis tog jag och vägde can-am ds450 också och den vägde 163kg med ungefär halv tank och det ska vara den lättaste 450in vad jag vet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Har idag justerat in förgasaren lite snålare och nu ser stiftet bra ut, fortfarande mycket på den säkra sidan. Men den är under inkörning fortfarande så den får vara lite fet. Men den går bättre på toppen nu! När väl avgasporten öppnar så får man hålla i sig :) Blir ett helt annat ljud i maskinen och man känner i armarna att det drar iväg bra.

Men jag har tänkt på en grej, avgasporten har jag provat att justera fram och tillbaka men får den inte riktigt som jag vill. När jag har den riktigt slapp i fjädrarna så funkar den som bäst men dock är problemet att porten nästan ligger löst och "skallarar" då, alltså den verkar inte alltid åka tillbaka som den ska.
Så jag har funderat på hur det skulle bli om man kopplade avgasporten till gasreglaget? Låt säga att efter halvgas så är avgasporten helt öppen.
På en cross så verkar man har tämjt motorn lite så man ska få fäste och därmed bättre kontroll på crossen. Men på en quad kan man leva utan fäste då man har stödhjul och mer däck i marken.

Skulle gasreglage styrd avgasport göra motorn "vildare"?
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
ja det är ett tag sen jag åkte quad nu men det kan säkert stämma men i så fall är din maskin sjukt lätt :) hur är den balanserad i luften då man hoppar osv?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
ja det är ett tag sen jag åkte quad nu men det kan säkert stämma men i så fall är din maskin sjukt lätt :) hur är den balanserad i luften då man hoppar osv?
Tycker den kändes riktigt bra i luften sisst jag körde på bana, hoppade över en platå som jag aldrig vågat kört tidigare, så det är väll ett gott tecken. Men ska iväg i helgen och köra och då tänkte jag ta med mig både tsx250r och ds450 för att se vilken som ska satsa vidare på :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Har börjat bygga gasreglage styrningen för avgasporten nu då jag bara måste testa hur det blir då jag inte hittar något om detta på nätet :)
Ska bli intressant och se hur den beter sig efter detta.

Har gjort en hyllsa/axel för att förlänga original axeln så den hamnar utanför kåpan. Så att man kan koppla på ett vred och en wire till gasen.
Det kommer att sitta en fjäder som koppling mellan original axeln och min egen för att kunna vridas mer än avgasporten går.


En liten annorlunda kåpa påbörjad.


Detta är iallfall en början, blir fortsättning imorgon.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Avgasportstyrning med servo har ju honda sedan 03-04 tror jag--- Evnt kan du sno den funktionen. Prova köra med manuell avgsport till vanligt handtag så du ställer själv hela tiden och fundera ut hur du vill den ska öppna. . Raveport från skoter kan vara en ide att svetsa dit på någe vis


Du kollade inte vilken durration på alla portar den fick med höjningen av cyllen? Den kan ha fått lite väl häfftiga tider för att kunna släpa runt en atv! Man vet inte huir den är portad så det kan var tokfel för en atv. Vanlig cross 250 portat alla yamaha porttider skulle nog vara perfekt till denna maskin. Dom har den bästa råstyrke och mellanregg motorn och går även bra i toppeffekt

Jag har deras portider någonstanns om intresse finns
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Avgasportstyrning med servo har ju honda sedan 03-04 tror jag--- Evnt kan du sno den funktionen. Prova köra med manuell avgsport till vanligt handtag så du ställer själv hela tiden och fundera ut hur du vill den ska öppna. . Raveport från skoter kan vara en ide att svetsa dit på någe vis


Du kollade inte vilken durration på alla portar den fick med höjningen av cyllen? Den kan ha fått lite väl häfftiga tider för att kunna släpa runt en atv! Man vet inte huir den är portad så det kan var tokfel för en atv. Vanlig cross 250 portat alla yamaha porttider skulle nog vara perfekt till denna maskin. Dom har den bästa råstyrke och mellanregg motorn och går även bra i toppeffekt

Jag har deras portider någonstanns om intresse finns
Porttiderna blev följande:
avgas 195grader
insugs 131grader
sen är sidoavgasportarna bra mycket större.

Leta gärna rätt på yamahas porttider är alltid av intresse :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Var idag iväg till kälarne/hällesjö banan och provade både tsx250r och ds450.
Och jag kan väll sammanfatta detta att jag kommer att behålla 250in.
Canam:en var visserligen enklare att köra rent motormässigt, men inte alls bra i kurvorna, skulle kunna säga att den är för kvickstyrd och orolig. Inte alls lika stabil och smidig som 250in. Sen när man väl lärt sig gasa 250in så blir den bara roligare ju mer man kör. (Måste köras som en 125a)
Är inte klar med avgasventilen än så jag körde som den var.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
OK det är vassa tider på en 250!! men väldig bra machade mellan insug och utblås för att nå just hög effekt på högre varv .
Normalt ligger vanliga 250 crossar runt 180-186gr på utblås och så låga insug som möjligt för bästa vrid (120-128) . Jag hittar inte yamahatiden nu men den ligger runt 186/124 tror jag och det är en jäkel till att dra bra i hela regget.

Frågan är om inte din quadd skulle gå bättre med helt org portid från en yamaha eller honda cr 250 (jag misstänker det) Det går att plasta till sig lite mer bottendrag på din motor genom att sänka överströmmarna till ca 129 grader och rikta om dom bakersta överströmmarna med plast så dom riktas mer bakåt och en aning uppåt.
För att nå ännui bättre råstryka måste den ner i vanliga 250 tider,, Sänka hela cýllen och spacra upp toppen med andra ord.

Jag skulle även rekkomendera att ha Boostkanalen 1mm högre än övriga överströmmare för det ger bra bottenstyrka.

Den porttid som din har är faktist en exakt kopia av min portning av cr 500an. En cr 500 ligger på 178g utblås org och 128 överströmmare.
jag ska starta upp denna cr nu nästa helg ock känna på registret för första gången. Jag är faktist orolig att den ska bli för svag under 6000v trotts att det är en 500a.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Ok. intressant!
Faktiskt så saknar jag inte bottendraget direkt.
Mycket enklare att köra en motor med kort/högt register på en quad än på en tvåhjuling.
Det jag ska göra tills nästa helg är att dreva ner den en kugg fram och få på tumgasen (enklare att hålla fullt då :) )
o givetvis få till avgasporten också.
Har ju faktisk 2st motorer till denna så det går ju testa att bygga den andra för bottenvrid och se vilken som är trevligast att köra, cylindrar verkar det finnas gott om och billiga också :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Har kommit lite längre på avgasporten nu.
Blir provkörning med den i helgen. Har även fått hem tumgasen och drevat om den med 3kugg större bakdrev.



Provar först såhär för att se om det funkar bra, sen beroende på hur långt in wiren hamnar så gör jag ev ett hjul istället så förgasaren kan öppnas helt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Nu är avgasporten klar för test. Har gjort den så nu för att enkelt kunna prova olika öppningstider på avgasporten.





Även tumgasen på plats fick dock modifiera tumgasen från yfz450 för att den skulle lyfta förgasaren på 40mm. Original lyfte den ca 35mm.