Ryck upp dig! Nu får du massor av tid att bygga på, och framför allt leta delar till rätt pris.
Turbon du ska använda är Rajay eller Garrett T3 från början av 80 talet (saab 99/900). Rajay turbo hittar du enklast på något vw bubbla forum. Eller från en volvo B18/B20 med turbo-kit. Rajay fanns även till gamla diesel mb turbo-kiten. Finns sällan på blocket.
Anledningen till att du måste ha carbon tätad tubo är att i det oladdade området är det vakum i turbon, vid sugturbo.
En glid lagrad eller kullagrad turbo är inte konstruerad för vakum, utan för övertryck. Suger man genom en sådan kommer man att få samma problem som när en motor drar tjuvluft.
För övrigt ska turbon sitta så nära insugs porten (slidmatningsventilen) som möjligt, utan ic. För att det blir utfällning av bränslet annars.
Smörnig: Glöm att man kan smörja turbon med två takts olja i bränslet. Man måste ha oljetryck till turbon. Löses enklast med en hög trycks bränsle pump eller pentry pump. Använd pulsbreddmodulering för att ta ner ström åtgången på pumpen.
Alternativt en rem driven servo pump, modell äldre och tryck reglering.
Avgassystem: Använd org avgassystem kapa efter bakre konan på expansions kammaren. Bygg röret till turbon i en aning grövre diameter än org stinger. Dumpa utgående avgaser i ett kort och grovt rör utan ljuddämpare.
Om man får för hög avgasvärme (smälta kolvar) kan man spruta in vatten, sprit och olja i början av expansions kammaren.
Förgasare: Bil förgasare låter tungt, men funkar. Eller använd en eller två förgasare från SRV. Alternativt Tillotson. Org bensin pump kommer inte att funka. För att den jobbar med över och under tryck ifrån vevhuset. Alltså när laddtrycket kommer, står membranet still.
Ersätts med elektrisk lågtryckspump, alternativt analog, nock driven bensinpump.
Laddtryck: 0.3 bar är nog ett bra steg att börja på. Men 0.7 bar är nog lagom utan att röra motorns inre.
Bränsle: När allt funkar och du vill ha mer laddtryck. Gå över till e85 och tvåtaktsolja anpassad för det(samma olja som för metanol). Då kan du ladda upp till 1 bar. Kort varigt 1,2 bar.
Vatten insprutning: Vatten, sprit och olja sprutas in i förgasarhalsen. Aktiveras vid fullgas och ca 1 bars ladd.
Byggs av tank, vindrutespolarpump, microswitch vid klykan och laddtrycks sensor. Dysa, rör med mikuni munstycke.
När det funkar kan du ladda 1,5 bar kanske mer med sänkning av komp.
Budget: Beg turbo 2500 kr, Pumpar 800 kr. Plus tid, intresse och en förstående kvinna.