turbo på 2t

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
satt och funderade idag på om de går att sätta turbo på en 2-taktare? alltså är de teoretiskt möjligt att montera de? om inte, varför?
om de går, varför är de så få (ingen?) som har de?

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Jo visst går det men de är mycke jobb innan det funkar bra...och det är inte många som fixar att bygga turbo på en 2t
Bender racing säljer kitt till Machz
Tikka har ett kitt
så det finns dom som bygger färdiga kitt....

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Det är svårt att få någon driftsäkerhet på en överladdad 2-t motor. Den kommer även att dra mycket mer bensin eftersom returenpulsen på avgaserna blir störd med en turbo. Men visst går det och det blir en massa effekt!!

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Det är svårt att få någon driftsäkerhet på en överladdad 2-t motor. Den kommer även att dra mycket mer bensin eftersom returenpulsen på avgaserna blir störd med en turbo. Men visst går det och det blir en massa effekt!!
okej, kanske en förklaring till varför så få har de

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
Sen är ju 2t så lätt att trimma på andra sätt så man börjar ju med sånt innan man tar till turbo och tyngre grejor.

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
bender har visst gett upp sina turboförsök på mach zán för det var tydligen svårt att få det att gå riktigt bra pga elektroniken&pipsensorn i den.fick visst tokiga värden från pipsensorn&då gick elektroniken över i nåt halta sig hem läge med mycket reducerad effekt.inga första handsuppgifter men det har jag läst på dootalk tror jag det var.tikka har ett kit till skidoo´s 800 som sitter i zx-chassiet eller vad det heter,(innan rev),ingen elektronik som kan spöka.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jorå nog går det nog. Sitter turbo på min Zr 700 just nu (har tyvär bara hunnit göra turbofästet och monterat turbon på avgassystemen ännu).

Men det största joxet är väll inte att de drar mkt bensin, är man bensin snål ska man inte köra skoter.

det svåra (enligt mig) är att få den att dricka lagomt med soppa i hela registret (så det inte blir för fett i början och för snålt på topp, eller tävrtom)

Sen så måste man ju bygga någon typ av oljepump till turbon. Vilket ockås är ett av de stora problemen. Många väljer att bygga en adapter på separat pumpen, och sedan blanda olja i tanken.

men då jag inte fattar hur man ska få den att varva / pumpa som den ska så köpte jag helt enklet en 12 volts vattenpump på biltema, som jag modifierat så den skall passa.

men om du letar på diverse svenska skotersidor (nämner inga namn) så ska du se att du hittar jävligt mkt bra info om hur man turbokonventerar 2taktare.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
För bövelen grappar, det finns ju en svensk skoterguru som säljer turbokit till 2t nämligen Tikka. Kolla in hemsidan så finns det ganska många olika kit. www.tikka.se :D