Turbo vs big Bore vs stage 3-4 kit

Seved

Medlem
24 okt 2022
8
0
1
24
Arjeplog Norrbotten Sverige
Funderar på att öka kraft i min skoter och undrar vad som är bäst
Har tittat ganska mycket på
silber turbo
Slp/bikeman stage 3 och 4
Och lite big bore kit
Och undrar vad som är lättast, mest bränslesnål, mest hållbara, mest kraft, och vilken är bäst
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Om du vill ha mer än 10hk upp så glöm bigbore på just Polaris 800 motorerna från typ 08-19. Problemet med dem är att de är för smala så överströmskanalerna kan inte göras så mycket sörre än de redan är och de är svintrånga vs Arctic cat och Rotax 800or. De svarar dåligt på bigbore med andra ord.
Polaris 800 ho ger ca 145-147hk i svenska bänkar och köper du ett 860cc bigbore cylinder utan extra portning så ger de max 5-6hk upp typ 153-155hk. Polaris patriot 850 ger i samma bänk 157-160 och de beror på att deras vevhus och cylinder har bet större överströmskanaler och även större utblås vingportar. En bra portad 860cc cylinder till 800 ho motorn kan ge ärliga 160-165hk med en trimpipa.
Med turbo så kan du sopa på alt från 180 pigga hk till 210 lite slöare hk utan problem.
Vad jag menar med slöa vs rappa hk är hur högt grundkompförhållande du väljer. Ex 180hk på 98 okt kan du köra org topplock och då blir den nästan lika rapp från stillastående som utan turbo (innan den börjar ladda)
Om du vill ha 200hk måste kompförhållandet ner till grovt gissat 11:1 och då blir den lite tröttare innan laddet kommer.
Hållbarhetyen på 180hk turbo är liknande 165hk med portat och bigbore för med turbo behöver man inte ha tyngre bigbore kolvar eller höja varvtalet.
 

Seved

Medlem
24 okt 2022
8
0
1
24
Arjeplog Norrbotten Sverige
Om du vill ha mer än 10hk upp så glöm bigbore på just Polaris 800 motorerna från typ 08-19. Problemet med dem är att de är för smala så överströmskanalerna kan inte göras så mycket sörre än de redan är och de är svintrånga vs Arctic cat och Rotax 800or. De svarar dåligt på bigbore med andra ord.
Polaris 800 ho ger ca 145-147hk i svenska bänkar och köper du ett 860cc bigbore cylinder utan extra portning så ger de max 5-6hk upp typ 153-155hk. Polaris patriot 850 ger i samma bänk 157-160 och de beror på att deras vevhus och cylinder har bet större överströmskanaler och även större utblås vingportar. En bra portad 860cc cylinder till 800 ho motorn kan ge ärliga 160-165hk med en trimpipa.
Med turbo så kan du sopa på alt från 180 pigga hk till 210 lite slöare hk utan problem.
Vad jag menar med slöa vs rappa hk är hur högt grundkompförhållande du väljer. Ex 180hk på 98 okt kan du köra org topplock och då blir den nästan lika rapp från stillastående som utan turbo (innan den börjar ladda)
Om du vill ha 200hk måste kompförhållandet ner till grovt gissat 11:1 och då blir den lite tröttare innan laddet kommer.
Hållbarhetyen på 180hk turbo är liknande 165hk med portat och bigbore för med turbo behöver man inte ha tyngre bigbore kolvar eller höja varvtalet.
Ok men vad är bästa turbo har kollat på silber och boondocker och silber är ju billigare än boondocker men är kvalitet sämre på dom?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Nu ska jag ge ett jättetråkigt svar, köper du ett turbokit eller bigbore så kommer du att spara pengar på bränsle iallafall. Iallafall tills du fått det att lira helt.
Så lägg pengar på bränsle och bara kör, sen skaffar du en fabriksturbo maskin när du har möjlighet. För de är helt fantastiska i både respons och effekt, iallafall turbo r.
 
Reactions: JAAG och suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Tjuvar tråden lite.
Är hållbarheten hos en 600 med turbo samma som vilken 800-850 som helst?
Menar du en turbo 600 för att komma upp i sug 800/850 effekt? - svar nej.
Sen är nackdelarna med en turbo 600 ännu större med respons mm. Sett videos med ac nya 600 med turbokit och den verkar inte alls går bra från början och knappt på topp heller, typ som en 850 standard.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Tjuvar tråden lite.
Är hållbarheten hos en 600 med turbo samma som vilken 800-850 som helst?
Ja 600an håller minst lika bra som en 800/850 om man tar ut procentuellt lika mycket mer effekt som ur en 800/850. Typ 140-150hk ur en 600 kan va likn 180 ur en 800/850. Vill man däremot sopa ur 180hk ur en 600 så blir de flera nackdelar, man måste sänka kompförhållandet enormt mycket för att den ska kunna ge det på 98 okt och då blir den trött innan laddet kommer. Hur bra 600an håller vid 180hk beror på hur biffig vevaxeln är, man måste kolla hur biffig vevstakarna är vs 800an och hur grov vevstaksbult de har. Att bara ta ur 150hk ur en 600a är meningslöst för då köper man hellre en 800/850 som har den effekten redan utan turbo. Och vill man ha 180hk så är registret och därmed körbarheten bättre med en turbo 800/850.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.513
404
83
Malå/Adak
Ok men vad är bästa turbo har kollat på silber och boondocker och silber är ju billigare än boondocker men är kvalitet sämre på dom?
Silber är ett B-märke.... och trimmar gör man inte för att spara bränsle

Rent generellt så trimma inte ett fordon du planerat köra en massa med om du inte är rutinerad skruvare!!

Köp en fabriksturbo om du nu behöver en, enda överladdningsalternativet med någon form av "driftsäkerhet", men man kan ju fråga sig varför begade -21 och -22 turbomaskiner snudd på är billigare än N/A-maskiner från samma år även om dom var 50k dyrare nya...
(I min värld är svaret självklart, en 2T-turbo utan garanti kommer jag aldrig betala mer för än jag skulle betala för ett rullande chassi...)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Köp en fabriksturbo om du nu behöver en, enda överladdningsalternativet med någon form av "driftsäkerhet", men man kan ju fråga sig varför begade -21 och -22 turbomaskiner snudd på är billigare än N/A-maskiner från samma år även om dom var 50k dyrare nya...
(I min värld är svaret självklart, en 2T-turbo utan garanti kommer jag aldrig betala mer för än jag skulle betala för ett rullande chassi...)
Att 21-22 turbomaskinerna ligger så lågt är för de har ingen mer topp effekt än de oladdade (de har ett bredare register) + mer som kan strula. Finns egentligen ingen anledning att köpa en sådan. Sen är dom trimmade så är det med någon tveksam flash från bmp eller silber.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.513
404
83
Malå/Adak
23orna "reas ut" dom också tycker jag det verkar som. Två år gamla kommer dom vara billigare än samma N/A-maskin, om inte ännu tidigare.

Som sagt, tänker man sig köra en massa så ska man undvika trimmat helt om man inte är bra på att skruva OCH JUSTERA!