RotaX447:
Ja, jag kan tom sträcka mig så långt som att säga att ifall 4T hade varit lika bra som 2T körbarhetsmässigt, då skulle inte många köpa 2T idag... Eller? Eller är dom som köper 2T idag bara dumma som köper dom iaf trots att 4T är lika bra (eller tom bättre)? Nåt skäl måste det ju iaf finnas för att folk ska köpa 2T... Eniga? Ja, jag tror vi är det...
Jag tycker helt enkelt att alla ska välja själva vad dom vill köpa... Det är då alla mår som bäst...
Jepp, helt riktigt... 4T ligger långt upp på SIN EGEN STEGE... 2T ligger långt ner på SIN EGEN STEGE... Det hävdar iaf jag... Och att det sker en massa framsteg på 2T området är svårt att förneka, Ja, det sker en hel del på 4T också, men att det stoppats in många miljarder mer i utvecklingen av 4T opponerar nog ingen sig emot...
Om man använder SDI eller DI på 2T så är det väldigt lite bränsle som spolas ut genom avgasporten... Det är just det som kallas teknologiska framsteg, Om du inte tror mig, kolla hur lite bränsle dagens 2T drar...
asså visst sdi motorer dra EXTREMT lite vid LUGN körning men vig hårdare körning drar dom moderna 2-taktarna lika mycket som alla andra tvåtaktare.
inga problem alls att få upp en sdi motor i 3-4 liter milen vid rätt förhållanden.
utan någon stor förändring kommer det väll alltid behövas mycket bensin att kyla kolvarna eller?
sen tror jag att en rev xp med en apex motor på 150 häst hadde varit väldigt kul.ingen tvekan om den saken.dock så är det ju bara yamaha som bygger riktiga fyrtaktare just nu och yamaha bygger väldigt tunga skotrar.
själva motorn är ju inte allt.
ajja framtiden får visa vad som sker. idagens läge är två takt dominerande iaf.det kan vi vara överrens om