Tänkte bara berätta exakt hur reglerna i Motocross kommer att ändras framöver. MYCKET viktigt för att demoralisera 4T anhängarna ytterligare,
Så här har jag förstått det iaf, rätta mig om jag har fel.
-------------
Det här har FIM (styr över reglementet i bla Europa) beslutat ska gälla från 2010:
65 (Junior): 1 cyl, 2T, 65ccm
85 (Junior): 1 cyl, 2T, 85ccm
125 (Junior): 1 cyl, 2T, 125ccm
MX1: 1 cyl, 2T/4T, Cylindervolym diskuteras ännu (troligen 350ccm).
MX2: 1 cyl, 2T/4T, 250ccm
MX3: 1 eller fler cyl (godtyckligt?), 2T/4T, 650ccm
Viktgränserna diskuteras också fortfarande, vet inte om dom kommer att skilja mellan 2T och 4T.
--------------
Det hela innebär alltså (som jag har förstått det) att i de mindre instegsklasserna så är det ENBART 2T som gäller. Honda kan alltså skrota sin 150ccm 4T de utvecklat trots varningar. I de tre största klasserna så blir det SAMMA CYLINDERVOLYM för 2T och 4T. Japanerna har alltså ett år på sig att utveckla konkurrenskraftiga 2T modeller. Alternativt så kanske 4T räcker till numera, om inte annat genom att justera viktgränserna mellan 2T och 4T.
Ett av de gudomligaste företagen som finns, nämligen KTM, stödjer givetvis regeländringarna fullt ut! Undrar hur glada japanerna (framförallt Honda) är för detta? Här står det om reglerna och vad KTM tycker,
http://www.motorsportsjournal.com/archives/2007/12/ktm_welcomes_fi.php
Själv är jag strålande glad att vansinnet får ett slut 2010!
Sannerligen på tiden. 4T skinnar mänskligheten, men det hela går uppenbarligen att rädda.