Tystaste skotern och hjälm som ljudisolerar

Aldrig

Medlem
28 nov 2024
11
0
1
50
Stockholm
Hej

Provkörde lite gamla skotrar i helgen. Fy faan vad de lät. Körde med alpinhjälm och öronproppar men det var ändå brutalt högt ljud och jag har redan tinnitus. Polaris 4-takt och 2-takt (widetrack). Läste att 4-takts 600 ACE är en förhållandevis tyst motor. Gäller det även 900? Har ni tips på hjälm som ljudisolerar bra? Testade crosshjälm FXR Helium prime och carbon men de verkade inte ljusolera nämnvärt. Är det bättre med integralhjälm?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.546
419
83
Malå/Adak
En gång i tiden fanns det en skoterhjälm med inbyggda hörselkåpor, (YES som importerades av Peltor), som var både lätt och tyst men dom tror jag inte finns längre. Kikar du på någon leverantör som pysslar med bilsportgrejer så går det nog hitta men då är dom förmodligen både dyra och tunga.

Ingen "vanlig hjälm", oavsett om den är öppen, cross eller integral ljuddämpar såpass som du efterlyser. Bra proppar under är enda alternativet.

Här kanske är ett alternativ, om den vekligen är godkänd vet jag inte. https://www.rpmsport.net/hjalmar/icaro/icaro-solar-x/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAhbi8BhDIARIsAJLOlufc9HUkOcMcHwKvkNfR44yK-pOupgfp48FmGa8xopGqrJrW2uNpjVUaAmpgEALw_wcB

Reactions: Aldrig

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.114
52
48
Örnsköldsvik
Både 600ace och 900ace är riktigt tysta motorer. Så klart kommer de låta en del om du ligger på men då ökar ju även vindbruset. Myser man på så är ljudnivån så att man kan samtala med en passagerare utan att behöva var så högljudd

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Jag har tinitus och måste åka med öronporoppar mest pga vindbruset. Kör jag min AC Thundercat 1000 då måste jag såklart ha öronproppar även på tomgång :)

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.186
151
63
Säfsen
Hörselskydd är bättre än en hjälm oavsett hur välstoppad hjälmen än är.

Jag kör med silikonpluttar som man formar lite och sedan trycker in i hörselgången. Sitter kanonbra och dämpar toppenbra.
Och har man små öron eller trånga hörselgångar så kan man dela dem i mindre klumpar.
Man kan använda dem många gånger om man tänker sig för lite när man tar ur dem, vart man förvarar dem.
Finns flera olika fabrikat, men här är en länk till en modell: https://www.apotea.se/swedsafe-oronproppar-silikon?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=P - Shopping - NB - Generic&utm_term=Ögon-öron&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAhbi8BhDIARIsAJLOlue_I3ZNu6UoD54Rpkl9j7OtlPMMmnqH0_UhsmvXcuWOfaeg3yyIm54aAu9aEALw_wcB

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.546
419
83
Malå/Adak
Någon som testat dessa? Är de bättre än klassiska öronproppar med referensvärde 37db? https://www.xlmoto.se/product/alpine-motosafe-race-oronproppar_pid-PIA-185959
Jag kör med sådana. Det är fördelar och nackdelar. Dom dämpar sämre än nya friska gulproppar MEN dom sticker inte ut så dom tar i hjälmen vilket gulpropparna gör för mig. Dessutom håller dom sig fräscha längre, (och går rengöra)

Sätta in dom utan medföljande "verktyg" är nästan omöjligt.

Aldrig

Medlem
28 nov 2024
11
0
1
50
Stockholm

Aldrig

Medlem
28 nov 2024
11
0
1
50
Stockholm

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
441
84
28
norrland
Jag har haft en del dyra och ansedd som tysta mc hjälmar som jag använt vid mc körning men ingen av dom kommer i närheten av vanliga gula hörselproppar vilket jag i stort sett alltid har vid mc körning men däremot aldrig använder vid skoter körning. När jag kör skoter går det så pass sakta så vindbruset är inte så störande sällan det går över 60-70 kmh och i så fall blir det en kort bit.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.546
419
83
Malå/Adak
Vindbruset är väl det lilla problemet, ljudet från maskinen är flera gånger högre. Det var när jag köpte en Summit 850 med G4 lättviktshuv med insugen riktade rakt mot "föraröronen" jag började köra med proppar för att inte locka fram mer bullerskador och tinnitus än jag redan har. Nu sätter jag gärna in propparna när jag ledkör med lillsexhundran också.

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
441
84
28
norrland
Jo på skoter är inte vindbruset nått problem för mig men åker man hoj är det tvärtom där är vindbruset det som stör men blir ju högre farter på den.