Uppdatering av Renegade 800 -05

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Vad tror du om struktur 20 på en tunnel, blir kanske konstigt? men det blev bra på boggiskenorna och nytro frontbågen ni gjorde åt mig:). sugen på att måla chassit till nästa år. snygg rev för övrigt:).
Tackar.
Har aldrig lackerat ett chassie i struktur så jag vågar inte riktigt uttala mig oim hur det skulle se ut, men jag tror iaf att det skulle vara läckert.
Eftersom alla fabriksskotrar har haft svart halvmatt så har vii kört det på chassien.
Det är bara att säga till om det är något du är sugen på att lackera.
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Tackar.
Har aldrig lackerat ett chassie i struktur så jag vågar inte riktigt uttala mig oim hur det skulle se ut, men jag tror iaf att det skulle vara läckert.
Eftersom alla fabriksskotrar har haft svart halvmatt så har vii kört det på chassien.
Det är bara att säga till om det är något du är sugen på att lackera.
Oki, men det blir till lack hösten 2012, nu ska jag bara köra, har moddat den nog för i år:).
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
FramifrånFram.JPG

Modifierad stopklackStopp Klack.jpg

VänstergasVänster gas.jpg

Bakre boggie infäsntnigBakre Boggie.jpg

Främre boggieinfästningFrämre boggie.JPG

Boggi återmonteradBak.jpg

Boggieskena modifieradBoggie skena.jpg

Så ja äntligen har den hänt nått =)
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Nu händer det lite i alla fall.
827 kittet har trillat in, veven är klar, oljekanaler är borrade.
Nu skall bara cylindrar och block matchas.
Crank Shop twin pipes är skickade från USA.
=))))
Snart blir det att sätta ihop en motor...
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
ser vääldigt bra ut och, kommer bli helt sjukt! men vart har du fått tag på dendär mattan? =)
Mattan är köpt på Stenmarksmaskin.

Hur går det här då?
Har inte hunnit med så mycket, allt till motorn är klart så den skall sättas ihop, siktar på att i alla fall ha motorn klar under helgen sen är det bara bytet kvar.
Piporna dök idag upp på posten så dom skall hämtas ut och sedan svetsa nipplar till Egt.

Blir även ett byte av styre, hittade ett RSI på E Bay, komplett med allt.
Vet inte om det är min vänstra handled deet är fel på men jag kommer verkligen inte överens med std styret (440x:ens var bättre).
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Oljekanaler borrade och blocket matchat mot cylindrarna.
oljekanaler + portning.jpg

Dubbelrören från Crank Shop.
crank shop rör.jpg

Nya Rk-Tek toppen (13:1).
rk tek top.jpg

Tänkte prova Payback oljan.
olja.jpg

Portade 827 cylindrar.
portade 827 cylindrar.jpg

Genomgången vev (slår 2 hundradelar jämfört med Brp:s tollerans på 65 hundradelar).
vev.jpg

Hann bara med att fota allt, glömde dock dubbelringskolvarna.
Får försöka hinna med att sätta ihop den till veckan.
Jobb hela helgen =(
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. du har sett instruktionen för motorn va?

12. PREMIX a 150:1 oil ratio in 1st tank of fuel. RKT Recommends to always premix at 150:1 in addition to your oil injection system. DO NOT USE AMSOIL EVER!! Break in engine with a mineral based oil and NEVER run ANY synthetic oil in this engine.> Ever!
dvs. aldrig aldrig syntet, aldrig?

lycka till ;-)
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
.. du har sett instruktionen för motorn va?



dvs. aldrig aldrig syntet, aldrig?

lycka till ;-)
Det är lungt, Paybacken skall användas när den är inkörd.
Har alltid kört helsyntet i min och aldrig haft några som helst problem.
På tal om detta!

Efter samtalet med dig melmaq så blev jag så fundersam över varför de rekommenderade endast mineralolja så jag var tvungen att maila 2strokeheads.com.

Först hänvisade han bara till denna artikel. http://www.2strokeheads.com/OIL-TECH.htm

Men jag tyckte inte de gav någon direkt anledning till varför man inte skulle ha syntet så jag frågade lite mer och tillslut så gav han sig lite tid att ge ett bättre svar.

Här är lite intressanta highlights ur de mailet.



"

Oil in a 2 stroke MUST burn.. synthetic oils do NOT burn...

The molecules are also larger and all uniform in size, so they do not
penetrate, they "glide" over vs attach..

I have seen the insides of countless
engines and the engines that run syn oil are not in the condition of the
others, power is DOWN and crank life is shortened.. That is the reality..

"




Med andra ord tycker han att syntet är direkt olämpligt i alla 2taktare.

Detta är helt klart ett intressant ämne. Och ska undersökas. :)


lille man: Fränt projekt föresten!
 
Last edited:

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
På tal om detta!

Efter samtalet med dig melmaq så blev jag så fundersam över varför de rekommenderade endast mineralolja så jag var tvungen att maila 2strokeheads.com.

Först hänvisade han bara till denna artikel. http://www.2strokeheads.com/OIL-TECH.htm

Men jag tyckte inte de gav någon direkt anledning till varför man inte skulle ha syntet så jag frågade lite mer och tillslut så gav han sig lite tid att ge ett bättre svar.

Här är lite intressanta highlights ur de mailet.



"

Oil in a 2 stroke MUST burn.. synthetic oils do NOT burn...

The molecules are also larger and all uniform in size, so they do not
penetrate, they "glide" over vs attach..

I have seen the insides of countless
engines and the engines that run syn oil are not in the condition of the
others, power is DOWN and crank life is shortened.. That is the reality..

"




Med andra ord tycker han att syntet är direkt olämpligt i alla 2taktare.

Detta är helt klart ett intressant ämne. Och ska undersökas. :)


lille man: Fränt projekt föresten!

Tackar.

Har inte tänkt ta någon olje diskution, men varför skulle en syntet olja som har en flampunkt på 89C inte brinna???
Det får stå för RK-Tek, jag kommer att köra helsyntet.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Snacka om att du lyft skotern till en helt annan nivå, den vart sten tuff svart med den boggin och kommer bli riktigt grymt med nya motorn:)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
du har säkert fått svarat på det här nåra gånger men varför vänstergas? :>

Ph

enklare när du ska skråa med vänster skida in mot backen, iom att du kan släppa styret på högersida och få över mer vikt på vänster sida. :) antar att han har högergasen kvar med ;)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Atackvinkeln ser ur att blivit brantare nu när du sänkt de främre fästena det kanske kommer påverka "flytet" i lössnö en aning. Kanske bara som det ser ut. Mycket snyggt jobb iaf :)