Upptäckter vid kolvbyte??

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.839
870
113
Kramfors
Köpte en ny idag på motorhuset och passade även på att köpa membran till avgasportarna.
Nu är de bara att skruva ihop allt igen och se så att det snurrar som det ska.
Lite spännande då det är första kolvbytet jag gjort på en skoter !
De viktigaste vid kolvbytet är att du satt knasternas (låsringar för kolvbult) gap uppåt eller neråt och att du kontrollerat att ringgapet är minst 0,45mm om du har en 600cc (0,50mm om du har en 800cc)

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Allt sån har jag kikat. Knastren, som jag för övrigt höll på att bli tokig på, fick jag efter många om och men placerad på plats med öppningen neråt. Kanske inte exakt precis neråt på millimetrar, men så gott neråt det gick att snurra dom. Åt sidan är dom inte iallafall!
Riktigt drygt när man inte har andra verktyg än näbbtång och plattmejsel. Ringgapet var okej även det så det bör inte vara någon fara.
Det enda jag ska göra nu är att byta olja i maskinen och sätta tillbaks förgasare, sekundär & luftburk.
Apropå olja, är det någon som har erfarenhet av Champion 2T Universal? Har nämligen en kompis som står med en 20L dunk som kunde tänkas bjuda bort en 3-4 liter. Är det något att ha eller ska man köpa nån annan olja?
Antar att det är den här oljan: https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=802

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.839
870
113
Kramfors
Champion oljan du länkade till är mineralolja så jag är lite orolig att den blir för trögflytande för vinteråka i separatsmörjning.
Sedan vet jag inte om den klarar de klassningskrav din motor kräver så de måste såklart kollas upp.

Jag rek att du köper den tidigare nämnda oljan från okq8 för den är erkänt bra och klarar de flesta klassningar.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Okej! Bra att veta.
Får tappa ur oljan på nå vis och slå i sådan olja då !
Tur de finns kunniga här på forumet!
Tackar oerhört för alla svar!