Väcka "släckta stift"

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Går det att väcka "släckta" tändstift CR8E?
Skulle ut och köra ikväll en sväng tänkte jag -10°c och så startade jag den utan problem körde med halv chocke en stund och sen så drod jag ner den efter ca 2 minuter på ingen chocke (templampan hade inte slocknat) och då dog den startade den igen och chokade en stund till men till slut stannade den och han ville inte igång hostade lite gran men inget mer. Kan man vänta någon timme och sen prova igen eller vad är det som har hänt? Har jag släckt stiften? GÅr det att få liv i dom igen?

Hur går en korrekt start till av en Yamaha RS 3 cylindrig 4 taktare till?
Några tips?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Skruva ur dom och blås dom rena med startgas. Funkar säkert med annat också, men startgas har jag provat själv.

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Skruva ur dom och blås dom rena med startgas. Funkar säkert med annat också, men startgas har jag provat själv.
Inte bromsrengöring? :) Det är det enda jag har hemma för tillfället? Torkar de av startgas eller är det så att den löser upp "beläggningen" på "cläckta" stift?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Inte bromsrengöring? :) Det är det enda jag har hemma för tillfället? Torkar de av startgas eller är det så att den löser upp "beläggningen" på "cläckta" stift?
Ingen aning. Jag hade problem på en fyrtatshoj som släckte stift. Fick höra det av någon och provade och det funkade alldeles utmärkt iaf.. :)

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
bromsrengörning fungerar fint :) brukar köra bromsrengörning blåsa ur med tryckluft sen bränna ur dem lite brukar fungera.

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
bromsrengörning fungerar fint :) brukar köra bromsrengörning blåsa ur med tryckluft sen bränna ur dem lite brukar fungera.
Då startar den igen eller? Bränna ur dom? Med tändare menar du? Brukar det gå åt mycket bromsrengöring? Eller är det bara att spraya och låta rinna av eller behöver det slipas eller så? CRC eller biltema bromsrengöring?

Hur startar man en kall maskin utan risk för att släcka stiften? Tacksam på svar.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Bästa sättet är att starta maskinen med choke och slå av choken så fort som den bara vill gå utan. Sen får man passa den lite och "dutta" med choken.

Sen är RS-modellerna lite så att man får lirka med choken ganska länge, även efter att lampan har slocknat. Att lämna maskinen på med halv choke ökar nog risken för att man släcker stiften.
Sen bör man se till att inte hålla på att småköra den, utan att man verkligen låter den få stå och gå tills den har blivit halv-varm.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Nä, då kommer du att släcka stift.
Jag skulle vilja säga att du ska köra på full choke i max 10sek. Sen drar du av choken lite eftersom, sen märker du ju om den vill dö bort, då duttar du bara till med choken.

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
56
Vallentuna
www.superclamp.se
Jag gjorde ren släckta platina stift igår, blev ej helt rena med bromsrengörning så jag testade fälgrent och tandborste, då vart det stålblankt :) sprejade sen med bromsrent och då startade maskinen perfekt. Jag har ingen Yamaha skoter men min är skitkännslig på att man startar den kall och stänger av den innan den blivit riktigt varm, då släcker den stiften direkt. Låter den alltid bli riktigt varm, sen åka iväg.

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Jag gjorde ren släckta platina stift igår, blev ej helt rena med bromsrengörning så jag testade fälgrent och tandborste, då vart det stålblankt :) sprejade sen med bromsrent och då startade maskinen perfekt. Jag har ingen Yamaha skoter men min är skitkännslig på att man startar den kall och stänger av den innan den blivit riktigt varm, då släcker den stiften direkt. Låter den alltid bli riktigt varm, sen åka iväg.
Vad är det som ska rengöras? ÄR det porslinskroppen i mitten?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Men vafan, "släckta stift" på en fyrtaktare? Hur kan det komma sig att det ALDRIG händer på andra fyrtaktsmotorer, tex på bilen?

Har den surat ner sig - full gas och kör på starten tills den startar. I värsta fall ur med stiften och torka.

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
56
Vallentuna
www.superclamp.se
Men vafan, "släckta stift" på en fyrtaktare? Hur kan det komma sig att det ALDRIG händer på andra fyrtaktsmotorer, tex på bilen?

Har den surat ner sig - full gas och kör på starten tills den startar. I värsta fall ur med stiften och torka.
Där har du fel, när vi flyttar nybilar på jobbet korta vändor så är släckta stift väldigt vanligt, ofta kommer bilarna med släckta stift redan på motortransportbilen, väldigt vanligt på vintern.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Man kan ju prova att hålla fullgas med en RS-venture som är sur, men då lär den skjuta eldkvastar som syns från månen. Dessutom så åker man nog mest troligt på att byta kallingar.....

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Vet inte om detta är rätt, men starta den med full chocke, och direkt när den startat så går du ner till första läget i några sekunder och sedan slår du av chocken.

Har också hört om den surat ner sig så är det full gas som gäller om man ska försöka få igång den :)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Där har du fel, när vi flyttar nybilar på jobbet korta vändor så är släckta stift väldigt vanligt, ofta kommer bilarna med släckta stift redan på motortransportbilen, väldigt vanligt på vintern.
Är det inte för att folk rör gaspedalen vid start, trots insprutning = nedsurad? Men hur kommer det sig att jag under trettio års bilkörning (och sjukt stort bilintresse) aldrig ens stött på begreppet "släckta stift" annat än på Rotaxtripplar?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Man kan ju prova att hålla fullgas med en RS-venture som är sur, men då lär den skjuta eldkvastar som syns från månen. Dessutom så åker man nog mest troligt på att byta kallingar.....

Inte fasen, den startar bluddrigt när den väl torkar ur och börjar gradvis gå rent. Som alla andra fyrtaktare när de blivit sura.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
hjulboggie de händer rätt ofta att bilar släcker stift, å de är inte att man rört gasen däremot köras in ut på en verkstad morgon som kväll (för att klåpare som inte vet som är sitt och andras) utan att bli riktigt varmkörd.

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Men det mest effektiva att väcka stiften är då att använda fälgrengöring och tvätta stiften rena vid proslinet och sedan startgas på dom och skruva i dom igen?