En Yamaha STX146GT alltså en turbomatad 4 taktsVad är det för skoter det gäller?, en 2t kan du parkera upp och ner om du vill...
Tack och så gjorde jag men dagen efter var nivån högre, kan någon vätska spätt ut oljan kanske .. tror jag suger ut oljan och byter iafVänd tillbaka.. vänta, kolla nivån.. är nivån ok bara köra..
De va något nytt jag missat och inte förstår hur? Har du någon förklaring på hur oljan skulle ta sig in i cylindrarna så de blir tvärstopp eller en länk till källa?Det är nog sämre om det vore tomt i olje tanken då kan i vissa fall oljan rinna in i motorn och provar man starta den då kan det bli tvärstopp med krökta stakar som följd i alla fall på Nytro kunde det sluta så men det kanske finns nån lösning på det i nyare modeller.
Vild gissning, rinner ut via vevhusventilationen som går till insuget, så oljan rinner ner i insuget, fyller cylinder och krök.De va något nytt jag missat och inte förstår hur? Har du någon förklaring på hur oljan skulle ta sig in i cylindrarna så de blir tvärstopp eller en länk till källa?
Tack för svaret.. jag kollar efter i instruktions boken också.. och det var inga problem att starta .. och köra hem ca 2 mil ..jag kollade ju olje nivån först och den var då exakt på övre sträcket.. när jag kollade hemma så var nivån ca 1 cm över Max .. men skotern gick perfektNej den kan inte späda ut oljan med typ kylarvätska och oljan hamnar inte på någ farligt ställe i motorn, de kan mycket väl bli överfullt i oljetanken men de är ok. Om de inte runnit ut olja ur motorn via vevhusventen så starta den men rör inte gasen på minst 3 min. Om olja runnit ur bör du se det runt under motor eller på marken. På äldre Yamaha så går de inte köra iväg efter en vältning den går bara på tomg, så fort man rör gasen tommissar den typ varvstopp innan variatorn slår till.. Åtgärden på dem är vält tillbaka och vänta några min, starta men rör inte gasen på min 3 min. I de flesta fall kan man köra efter en sådan åtgärd men de tycks ha hänt att de måste stå mer än en timme med avslagen motor. På nyare Sidewinder vet jag inte hur de funkar men gör likadant.
Kolla instruktionsboken hur förfarandet är efter vältning.
Nu har jag kollat olje nivån igen och den ligger 1,5 cm över Max vid kall motorDe va något nytt jag missat och inte förstår hur? Har du någon förklaring på hur oljan skulle ta sig in i cylindrarna så de blir tvärstopp eller en länk till källa?
Har kört sw sen 18 och exakt rätt där! Det sitter flera typ av back ventiler på dom så de är bara att åka, är värre med dom äldre Yamaha där ringer det ner och ur och in lite var stans, det är bara att vänta rätt dom och på ett igenVild gissning, rinner ut via vevhusventilationen som går till insuget, så oljan rinner ner i insuget, fyller cylinder och krök.
På Sidewinder sitter en ventil som stänger vevhusventilationen när det inte finns något övertryck i motorn så det ska inte rinna ut några mängder.
Tror snarare att han missade gröten till frukostenFår man fråga varför den låg upponer i 60 min,? Halvdog du i 60 min
Jag var på premiär tur med min nya maskin tyvär välte jag i en trång pasage, mycke lös snö och kom inte åt spaden , uppför till leden och en öppen bäck på andra sidan och jag hade inte en suck att rubba den självFår man fråga varför den låg upponer i 60 min,? Halvdog du i 60 min