Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte


Projekt Yamaha Et250 Tukt-Edition!
Och nu snackar vi inte lite småtukt som uppremsad stänklapp, en spricka i dynan, dåliga styrstål eller lite för många bängor på bukplåten utan nu är det:
Skuren motor
Sprickor i chassit
Krockad så stötbågen gått av på två ställen
Boogien av på 5 ställen och axlarna som den ska fästas med i tunneln böjda
Sprucken huv (inte allt för mycket faktiskt)
Ena skidan gått av
Oberäknelit många nitar som gått ur så fotstegen å bukplåten böjda åt alla håll

Ja, mer finns för den kritiske, men de var väl det värsta vi upptäckt iallafall.

Detta är inte min skoter, så det är inte jag som bestämmer hur noga det här blir utfört, men tanken är att den ska gå att köra innan jul iallafall. Egenligen är jag väl bara där och hjälper(eller snarare är arbetsledare och gör 60% då ägaren är helt nybörjare på motormek) för skojsskull, men nog hade jag nån slags förhoppning om att få köra han litegrann i vinter också ;)

Slutresultatet kanske inte kommer bli exemplariskt, men han (vi) lär behöva hjälp och sen är det säkert kul att läsa om hur extremt tuktad den är xD
Den troligen viktigaste ingrediensen i detta bygge lär vara:

Hålspikband :D



När vi låser upp dörren till utrymmet där denna klenod enligt utsago ska ha stått och väntat på att få komma ut i det vita guldet igen, möts vi först av en 2009 års Lynx Rave 600, sedan antalet traktorer, en Volvo Duett, en Ski Doo Mxz 500 och till slut nere i hörnet står den. Et-n.



Ja, en bild säger mer än tusen ord, och beskriver även i det här fallet vilken hemsk uppväxt denna 30åriga krigsveteran haft.



"Nån gång på nittiotalet" slutade mätaren att fungera, med närmare 2000 mil på nacken.
Runt 10 år senare slutade oljesmörjningen att pumpa och skotern skar.


Framplockad och till större delen isärskruvad:





Observera stötbågen xD
Bukplåten är här tillslagen och ihopbultad, men ändå inte direkt bra, men de va värre ;)



Lite saker som ska svetsas:




(yes, sprucken i framvagnen :) )


Huven:





Vi får väl se vad allas vår vän Autosol kan göra åt den, annars blir de omlackering.

(endast 15 bilder per inlägg...)
 
Last edited:

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Sv: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

(forts.)




Ett av alla hål i bukplåten.
Mattan är faktiskt helt otroligt fin, och då menar jag inte i förhållande till skotern, utan den ser som ny ut :eek:

Skurningen skulle jag hellre klassa som en nypning... Och vi har kommit fram till att vi skruvar ihop den och gasar tills det rasar. Sen får vi väl ta den reparationen, den hade trots allt 6 kg kompression (6.3 std enligt instruktionsboken)





Mer kommer snart, en skoterskrot är besökt och en massa delar ligger och väntar hemma hos Lumberg (ägaren). :)

Bland annat en 32 mm mikuni förgasare, då keihinen gett upp totalt.
Någon som har nån aning vilket munstycke som vore rimligt?
 

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Sv: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Stackars skoter.. hur hamnade den i ett sådant skick?
Hoppas det går bra att fixa den iaf.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Sv: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

ser ut som nån haft rolit mä den, å de ää väll de som räknas :becky:
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Sv: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Det skär i hjärtat att se en ET i sådant skick =(
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Sv: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Jätte läckert projekt.

Skall följas.

Vet en kille som har en massa gamla delar och dekaler till gammelskotrar.

PM:a mig om du vill ha telefonnummer. :)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Kul att se att folk orkar rädda såna här gamla skotrar!

Kommer följas! :madgrin:
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Sv: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Fan jag trodde inte det fanns en sämre än min, får väl trösta mej med att min fortfarande är körbar :bigsmile:
 

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Sv: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

På sprängskissen så verkar munstycket på orginalförgasaren att gå ta bort.
Standard verkar vara 138.
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Sv: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Stackars skoter.. hur hamnade den i ett sådant skick?
Hoppas det går bra att fixa den iaf.
Ägarens farsa har haft den sen den var ny, han och hans bror köpte varsin och båda är ruskigt dåligt skick, dock är den andra still alive. Men den här är nog back on the track på några veckor :)


Jätte läckert projekt.

Skall följas.

Vet en kille som har en massa gamla delar och dekaler till gammelskotrar.

PM:a mig om du vill ha telefonnummer.
Mjaa, vi har en skoterskrot bara nån mil bort här så det går bra att få tag i delar.


På sprängskissen så verkar munstycket på orginalförgasaren att gå ta bort.
Standard verkar vara 138.
Okej... jag tycker det lät lite för smått va? Man kanske skulle sikta lite högre? Eller vad tror ni?



Tror ni fläktkåpan över cylindern är nödvändig eller kommer den få tillräcklig kylning ändå? Den har nämligen försvunnit...

Trevligt med alla kommentarer btw :ciao:
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
De blev lite skruvning idag.


Inköpt:
Mikuni förgasare
Soppapump
Primer
Gasreglage
Gasvire
Lykta
Lyftbåge fram
Balatarem
Variatorrem
3 Nya lager till boogien
Nödstoppsnöre
Stänklapp... från en srx700 :cool:

2 alternativ till skida då vi inte viste hur den såg ut.
Dock passade ingen så de blir att ta lös den hela skidan, ta med dit och köpa en som passar, och lämna tillbak de andra...


Lite grejer som är svetsat nu







Fina hålspikbandslösningar :biggrin1:



(snygg lyftbåge, hoppas Lumberg skippar att parkera upp skotern i ett träd i år)



(även lagat sprickor i huven, men glömde fota)


Sen så skulle vi byta olja i kedjehuset, men då hade förståss bultarna gått av inne i hålen :tsk:



Nåja vi får fixa en grispitt till nästa gång...



Som den står nu förutom att boogien är monterad/ditbankad (helt sjukt vilken pain in the ass den va att få dit, och ändå har vi inte lyckats få dit dämparen då vi tog bort den för att göra det på nåt sätt möjligt att skruva dit boogien)
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Va hände med all respons jag hade mellan första å andra uppdateringen!? :rolleyes::)




Skruvade idag med, och idag var även våran skoterelektriker Rickard med.
Kunnig som han är upptäckte han att en sladd hade åkt ut varav ingen gnista erhölls :lol:.
Men han fixade lite andra saker också, massor av sladdar var uppnötta och kunde bli kortslutning när som helst...



Kedjehus urplockat, grispitting på G




Jo de gick ju då nästan löjligt lätt.



Et 250 drev... Hahah ja inte är det då rejält :biggrin1:



Stänklappen :cool:



Fögge mm på plats
Dock saknas en motorkudde ... Nåja vi ska ju ändå upp till skroten igen för att fixa rätt styrben, så då får vi väl se om han har en, annars blir de väl en hockeypuck... :rolleyes:



Huven blev aningens mindre förjävlig med lite bilvax...
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
....

EHHH


Hahaha då vi satte på huven förstod vi hur extremt ihoptryckt skotern är...
Motorrummet är ju nästan en decimeter för kort!!! :lol::biggrin1:


Nåja, observera att det står "goes körbart skick" och inte renovering... det har ju kommit så jäkla mycket snö nu så nu vill man ju ut å köra!!


HAhaahah


Aja... nu har vi iallafall gett upp det mesta utseendemässigt, då kvarstår bara att se om man måste ge upp funktionsmässigt också :lol:.

Inköpslista:
Motorkudde
Rätt styrben
2 likadana bladfjädrar
Bensinslang
T-koppling primer
Kullager till nåt boogiehjul som tydligen också var dåligt.
Olja kedjehus

Också ett nytt tändstift kanske man kan lyxa till det med :nod:

Kommentera gärna litegrann nu :)