Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
haha, sådär va min gamla finlandia. Huven satt en dm längre bak än den skulle. Den låg nästan jäms med änden på växelspaken och man var tvungen att lyfta huven lite för att få i högen. Varje gång man sen åkte i ett rejält gupp slog huven ur växeln :amuse:

Den svetsade man styrspindlarna på varje månad när dom gått av och man fått åkt hem på en skida
 

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Jag känner igen det där med att den blivit för kort. Jag hade en ET 340 som var så. Huven var för lång och för smal...eller var det chassit som hade ändrats??:eek:hwell:
Jag tror vi spände fast den mellan två träd och drog ut framändan med ett kraftigt spel, samtidigt som man spände ihop chassit med hjälp av spännband.
Sedan passade huven nästan perfekt.
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Jag känner igen det där med att den blivit för kort. Jag hade en ET 340 som var så. Huven var för lång och för smal...eller var det chassit som hade ändrats??:eek:hwell:
Jag tror vi spände fast den mellan två träd och drog ut framändan med ett kraftigt spel, samtidigt som man spände ihop chassit med hjälp av spännband.
Sedan passade huven nästan perfekt.
Hahahaha ja de skulle ju va lite festligt att testa :lol: :biggrin1:
Vi hade nån fundering på att ta traktorn å slita Men frågan är om han inte bara skulle spricka mer i bågen då ...
 

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Hahahaha ja de skulle ju va lite festligt att testa :lol: :biggrin1:
Vi hade nån fundering på att ta traktorn å slita Men frågan är om han inte bara skulle spricka mer i bågen då ...
Jo man kan inte slita mitt på bågen utan måste på nåt sätt slita i båda infästningarna samtidigt.
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Idag skruvade vi ihop det sista, skidor på, något såndär korrekt munstycke i och olja i kedjehuset så tyckte vi att vi var klar för start.
Vi tänkte ta och sätta fast skotern i väggen i bakändan och sen slita som fasen i fören me gaffeltrucken och se om den skulle bli längre så huven skulle passa. Men sen slog det oss... vafan, den ser ju förjäklig ut ändå, då är det nästan lite kul med fulländad förjäklighet. Så vi skippade det ;)

Så vi tog upp skotern på en lastpall och tog gaffeltrucken att köra till porten ut till baksidan av smedjan vi varit och arbetat i.
Kändes rejält manligt :cool:
Primade en massa gånger och på ett ryck startade den!!! :) .... Och gick i 5 sekunder, sen när vi skulle dra igen gick den konstigt trögt... vi drog några gånger sen kändes den lättare igen och då startade den, gick på primningar i kanske 10 sekunder sen tvärstopp! Sen satt den fast som fasen, knappt så man orkade dra runt den.

Vi lyfte topplocket och det såg väl okej ut förutom en massa överflödig olja, tog upp cylindern och kände på kolven och upptäckte då att vevstakslagret (tror att det heter så, det som sitter mellan vevstaken och vevaxeln) var nästan stumt. Annars verkade det inte vara något problem, så vi ser det posetivt... den startade ju för fasen :nod::cool:
 

Ädel

Aktiv medlem
24 dec 2007
98
0
6
Bergsjö
Sv: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Ägarens farsa har haft den sen den var ny, han och hans bror köpte varsin och båda är ruskigt dåligt skick, dock är den andra still alive. Men den här är nog back on the track på några veckor :)




Mjaa, vi har en skoterskrot bara nån mil bort här så det går bra att få tag i delar.




Okej... jag tycker det lät lite för smått va? Man kanske skulle sikta lite högre? Eller vad tror ni?



Tror ni fläktkåpan över cylindern är nödvändig eller kommer den få tillräcklig kylning ändå? Den har nämligen försvunnit...

Trevligt med alla kommentarer btw :ciao:
Ni måste förmodligen ha fläkt kåpan, för annars kommer den gå förbannat varm.. Blev så på min Et 340 nä min var borttagen :p
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Sv: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Aha, fast den är ju tvåcylindryg, fläkten "kommer inte åt" den andra cyllen plus att jag antar att du inte hade helt öppet där fram som på den här? Nåja men det är möjligt, får väl se om den går varm så får man fixa en kåpa...

Hur som helst. Uppdatering här då: Vi lämnade in motorn på rep innan jul, och nu redan blev den klar. Att de kan ta så sjukt lång tid på sig att byta ett vevstakslager. :hmmmm2:

Iallafall så startade vi den igen idag med tja... varierande resultat ;):p

Först hade den ingen gnista men den återkom efter lite hårdare intryckning av diverse sladdar. Sen vägrade den starta, och då kollade vi gnistan igen. Borta. Tryckte på sladdarna igen, och återigen kom gnistan. Sen startade den. :biggrin1:
Nåja, nog för att gnistan höll sig resten av dagen, men det behöver nog en översyn det där elsystemet.

Sedan gick den förbannat dåligt, orkade knappt röra sig framåt, men då kom jag på att Lumberg kanske satt lite väl många lager strumpbyxa i luftfiltersfunktion. Så jag plockade bort dem och då gick den alldeles utmärkt :)







































...I ca 50 meter. Sen började den hacka och bli klen, samtidigt som ett gnisslande oljud uppkom. Det tog inte lång tid att konstatera att den inre variatorskivan på primären tog i motorblocket under en 6-7 cm per varv :dizzy: .

Vi beslutade att fortsätta provkörningen för att se om det gick att få nån ordning på klenheten som även snart skulle övergå till misständningar. Dock gick den skitbra då man kommit över ca 4000 varv uppskattningsvis, så det var bara då den skulle iväg och på låg fart den misstände och blev klen. Tillslut stannade den och ville inte starta förrns en Lynx vars årsmodell inte nämns här var på plats och hotade Yamahan med att bli hembogserad.
Detta resulterade givetvis i att den tog sina sista krafter och startade, men gick sämre än någonsin och innan den kommit upp i inslagsvarvet drämde den till en sjuhelvittes misständning, sprutade eld ut genom förgasaren och det började brinna relativt kraftigt bakom föggen :afraid: . Efter en stunds intensivt snökastande slocknade det som tur var, men det var nog nästan på gränsen att jag övervägde att springa där ifrån istället. En brand så nära tanken kändes inget vidare.

Kan slänga upp nån bild iaf.


Tankkåpan och sadeln blev aldrig ditsatta igen efter att vi blev tvugna att ta bort dem för att komma åt att ta bort ett veck på primerslangen som orsakade att det inte gick att prima.



Det röda visar vart de brann. Det blev knappt några större skador iaf.

Det slutade iallafall med att den fick ta skammen att bli bogserad tillbaka och nu är vi rätt idelösa. Vad kan misständningarna bero på när man har CDItändning??? Samt vad skall man göra åt variatorskivan? Kan dem bli vinda eller är det vevaxeln? Är det lite väl bonnmeck att bara fila bort lite grann i motorblocket? (antar att man tar i blocket istället för i variatorn då man vill undvika att göra variatorn ostabiliserad ...) För det tar ju inte i mycket, det går inte tyngre att dra i snöret då den går förbi där det tar.

HJÄLP TACK!