Sv: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick
Aha, fast den är ju tvåcylindryg, fläkten "kommer inte åt" den andra cyllen plus att jag antar att du inte hade helt öppet där fram som på den här? Nåja men det är möjligt, får väl se om den går varm så får man fixa en kåpa...
Hur som helst. Uppdatering här då: Vi lämnade in motorn på rep innan jul, och nu redan blev den klar. Att de kan ta så sjukt lång tid på sig att byta ett vevstakslager. :hmmmm2:
Iallafall så startade vi den igen idag med tja... varierande resultat
Först hade den ingen gnista men den återkom efter lite hårdare intryckning av diverse sladdar. Sen vägrade den starta, och då kollade vi gnistan igen. Borta. Tryckte på sladdarna igen, och återigen kom gnistan. Sen startade den. :biggrin1:
Nåja, nog för att gnistan höll sig resten av dagen, men det behöver nog en översyn det där elsystemet.
Sedan gick den förbannat dåligt, orkade knappt röra sig framåt, men då kom jag på att Lumberg kanske satt lite väl många lager strumpbyxa i luftfiltersfunktion. Så jag plockade bort dem och då gick den alldeles utmärkt
...I ca 50 meter. Sen började den hacka och bli klen, samtidigt som ett gnisslande oljud uppkom. Det tog inte lång tid att konstatera att den inre variatorskivan på primären tog i motorblocket under en 6-7 cm per varv :dizzy: .
Vi beslutade att fortsätta provkörningen för att se om det gick att få nån ordning på klenheten som även snart skulle övergå till misständningar. Dock gick den skitbra då man kommit över ca 4000 varv uppskattningsvis, så det var bara då den skulle iväg och på låg fart den misstände och blev klen. Tillslut stannade den och ville inte starta förrns en Lynx vars årsmodell inte nämns här var på plats och hotade Yamahan med att bli hembogserad.
Detta resulterade givetvis i att den tog sina sista krafter och startade, men gick sämre än någonsin och innan den kommit upp i inslagsvarvet drämde den till en sjuhelvittes misständning, sprutade eld ut genom förgasaren och det började brinna relativt kraftigt bakom föggen :afraid: . Efter en stunds intensivt snökastande slocknade det som tur var, men det var nog nästan på gränsen att jag övervägde att springa där ifrån istället. En brand så nära tanken kändes inget vidare.
Kan slänga upp nån bild iaf.
Tankkåpan och sadeln blev aldrig ditsatta igen efter att vi blev tvugna att ta bort dem för att komma åt att ta bort ett veck på primerslangen som orsakade att det inte gick att prima.
Det röda visar vart de brann. Det blev knappt några större skador iaf.
Det slutade iallafall med att den fick ta skammen att bli bogserad tillbaka och nu är vi rätt idelösa. Vad kan misständningarna bero på när man har CDItändning??? Samt vad skall man göra åt variatorskivan? Kan dem bli vinda eller är det vevaxeln? Är det lite väl bonnmeck att bara fila bort lite grann i motorblocket? (antar att man tar i blocket istället för i variatorn då man vill undvika att göra variatorn ostabiliserad ...) För det tar ju inte i mycket, det går inte tyngre att dra i snöret då den går förbi där det tar.
HJÄLP TACK!