v-max -01 drivhjuls frågor/quick rods

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hej.jag har en v-max 700 -01
och nu ska jag byta matta i den.
minst 38 mm vill jag ha.

men frågorna var:

1*hur höga kammar kan man ha utan större modiefering?
2*hur många drivhjul sitter det original?måste väll vara 4 eller?
3*kommer jag få rappningsproblem med höga kammar eller går det bra endå?
4*vad har mountain maxen för drivhjul?

sen funderar jag lite på det här med quick rods..
går dom att köpa någonstans eller kan man tillverka egna?
vill kunna justera dom efter var man kör.
eller går det att justera viktförskjutning/skidtryck på annat sätt?

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
1* Ta en träkloss som är 38mm eller högre te.x 41mm, kolla om den tar i eller om den går runt, då passar det.

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
hej.jag har en v-max 700 -01
och nu ska jag byta matta i den.
minst 38 mm vill jag ha.

men frågorna var:

1*hur höga kammar kan man ha utan större modiefering?
2*hur många drivhjul sitter det original?måste väll vara 4 eller?
3*kommer jag få rappningsproblem med höga kammar eller går det bra endå?
4*vad har mountain maxen för drivhjul?
38 matta passar utan modifikation. Men byter du matta så är de lika tycker jag att köpa non-slip drivhjul ifall den skulle börja kugga. Sitter orginal 4 drivhjul men byter du till non-slip så räcker de med 2.

Mountain max har 8 kuggs drivhjul.

//Jim

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
MMen har 4 8 kuggars drivhjul, skulle rekomendera no-slip har själv såna men har inte hunnit prov köra, har just fått dit dom.

De där med viktförskjutningen är lite knepigare eftersom de är så svårt att få tag på quick rods nu för tiden. Men om du bara vill köra på rullen så är de bara att du drevar ner den lite + 38mm matta eller mer + no-slip hjul så är de inga problem.

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
De där med viktförskjutningen är lite knepigare eftersom de är så svårt att få tag på quick rods nu för tiden. Men om du bara vill köra på rullen så är de bara att du drevar ner den lite + 38mm matta eller mer + no-slip hjul så är de inga problem.
Om de vore så enkelt....

Alla yammor har hårt kopplad boggie så dom skjuter inte vikten bakåt lika mycket, oavsett matta nästan. Ne är du bara ute efter att få upp skidorna så ta bort controlstagen helt i boggin. Den blir inte lättkörd efter leden då och de slits lite mer på alla leder i boggin men då får du en roligare skoter. Men tar du bort control stagen så måste du ha non-slip hjul, annars kuggar de hela tiden. Annars så är de bara quikrods som gäller.

//Jim

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Vad är quickrods? Hur funkar dom?
Skulle gärna vilja se en bild på sånna :rolleyes:

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna

Dom funkar på de sättet att man justerar in med ratten avståndet till fästet som staget sitter fast i på boggin, Ju större avstånd till fästet desto mer viktförskjutning= mer skidres.

//Jim

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Lånar tråden lite, tror ni de kommer kugga mycket om jag sätter min 44 matta på 8 kuggs drivhjul utan fönster drift? Så för****** dyrt med no-slip hjul....

//Jim

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Jag tror iaf att de kommer kugga när de börjar gå tungt.

Jag köpte mina Whal Bros No-Slip hjul för 1050 st från kiruna Yamaha Center inte så farligt ? Sen finns det Skidoos original no-slip hjul på motorhuset och andra skidoo firmor, dom är billigare.

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Jag tror iaf att de kommer kugga när de börjar gå tungt.

Jag köpte mina Whal Bros No-Slip hjul för 1050 st från kiruna Yamaha Center inte så farligt ? Sen finns det Skidoos original no-slip hjul på motorhuset och andra skidoo firmor, dom är billigare.

Tycker de är rätt så dyrt, sen när pengarna ska räcka till lite annat oxå. Men Mountain max och t ex vector mountain har ju inte fönsterdrift org, dom kuggar väl inte så mkt trots sina 51 kammar....eller? Lutar till att hitta en mkt fräsch 32 istället, sparar man lite pengar oxå.

//Jim

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Tycker de är rätt så dyrt, sen när pengarna ska räcka till lite annat oxå. Men Mountain max och t ex vector mountain har ju inte fönsterdrift org, dom kuggar väl inte så mkt trots sina 51 kammar....eller? Lutar till att hitta en mkt fräsch 32 istället, sparar man lite pengar oxå.

//Jim

Min har då kuggat så in i helvete hela förra vintern de hjälper inte att spänna mattan, och min polares Rs Vector Mountain har oxå samma problem, men nu har vi båda köpt no-slip hjul så de är ur världen ;) .

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Om de vore så enkelt....

Alla yammor har hårt kopplad boggie så dom skjuter inte vikten bakåt lika mycket, oavsett matta nästan. Ne är du bara ute efter att få upp skidorna så ta bort controlstagen helt i boggin. Den blir inte lättkörd efter leden då och de slits lite mer på alla leder i boggin men då får du en roligare skoter. Men tar du bort control stagen så måste du ha non-slip hjul, annars kuggar de hela tiden. Annars så är de bara quikrods som gäller.

//Jim

Precis så enkelt är det.

Känner en som har en kort viper,han bytte bara till en 38as matta och en liten nerdrevning så börja den resa, samma sak med en xtc 700: 38as matta + nerdrevning.

Pratar inte om nå " turk häng " res när bakre delen av boggin är max ihop tryckt utan att köra på vändhjulen vettu.

Det underlättar ju om man får ner den effekt som finns i snön.

Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vill tala om nu att jag bytt lite grejjer på skotern.

jag har satt dit 8 kuggars no slip drivhjul.
får lite sämre attackvinkel men det är inte mkt å nu kan jag sätta i vad för matta som hellst i framtiden.det är ju en ganska stor nerdrevning också.
ny 38mm matta även monterad.
kom ut quickrods på blocket för ett tag sen också dom knep jag direkt jag såg dom.

så nu sitter det 8kgr no slip,38mm matta,quickrods,kanske även v-kit å en till huv på väg.

blir nog sket bra till slut.

EDIT:
finns inget värre än när en skoter rappar på mattan.hatar det så extremt mycket.
det är ju utan tvivel värt 2100:- att slippa det för all framtid och på köpet kunna ha låg mattspänning dvs lägre rullmotstånd för mattan och det ger ju mer effekt i backen.