V-Max 500 ST ( 1994 ) Eviga problem... ?

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
Glad & allt som man är att man fått ordning på variatorn så ska man starta den, allt funkar kanon på tomgång.

drar en sväng & trycker full gas men skiten vill bara dö,släpper jag gasen & gasar långsamt då är det ok, chokar jag då går den att gasa fullt ut men den låter lite konstig på tomgången då...

Min fundering är, är det för lite soppa den får då tro ? isånnafall hur ska man kunna justera det ?

Läst litegrann i andra trådar om nån statorledning.. men vet inte om det kan ha med det & göra..

Jag är då tacksam för lite tips för snart har snön lagt sig för vintern.

ska tillägga att om jag så tar av variatorremmen så better den sig exakt likadant.
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Sv: eviga problem, Yamaha V-max 500 -94

förmodligen vatten eller skit i flottörhuset på dina förgasare..rengör bums innan du får motor skada pga snål bränsleblandning!munstuckena tar in sitt bensin längs ner i flottörhusen o chokebs pick upp ligger högre..då kan den få i sig bensin utan vattenpärlor i!!...Notering:motorn kan inte suga in en vattenpärla igenom munstycket då vattnet är dels tyngre o fel densitet för dessa små hål o vacum som förgasaren jobbar med..lycka till
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: eviga problem, Yamaha V-max 500 -94

Den får för lite soppa, större munstycke behövs
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
Sv: eviga problem, Yamaha V-max 500 -94

Joddå har alltid full tank i den. så fräsch är den...

Problemet nu hade jag redan förra säsongen, & därför renoverade jag variatorerna i hopp om att det va det som var felet en del av felet., men problem kvarstår ändå förutom att den inte lever rövare om variatorerna som den gjorde tidigare..
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
Sv: eviga problem, Yamaha V-max 500 -94

varför behöver jag större munstycke jag då allt är orginal?

Det är ett måande ljud jag får, & inget ax alls...
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Sv: eviga problem, Yamaha V-max 500 -94

na inte behöver du nå större munstycken än orginal heller..bara svammel..(om du nu har orginal vill säga?)kolla gasarna nu istället för att hänga här på forumet o slösa din dyrbara kör tid:)
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
Sv: eviga problem, Yamaha V-max 500 -94

har skotern 3 mil hemifrån, går inte köra skotern här i stan :)
så det får bli morgondagen eller på fredag jag kikar på detdär...

Har en liten fundering till bara...

Vad har NR 51 för uppgift, för den har man pillat som fan på för att få ordning på tomgången, men är det verkligen tomgånstjustering?...

http://parts.yamaha-motor.com/partimage.gifx?d=98673,3,0
 

Erkaz

Medlem
9 nov 2007
6
0
1
Ludvika
Sv: eviga problem, Yamaha V-max 500 -94

Hmm hade ungefär liknande fel på min skoter förra vintern.. höll på hur länge som helst innan jag kolla gashängsskyddet elelr va den heter, inne i tum gasen på styret.. det var nå glappt där så den inte ville fungera som den skulle.. kopplade provisoriskt förbi den å stoppknappen så vart den å gå som ett skott igen! :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
T.O.R.S.

Hmm hade ungefär liknande fel på min skoter förra vintern..
höll på hur länge som helst innan jag kolla gashängsskyddet elelr va den heter, inne i tum gasen på styret..
det var nå glappt där så den inte ville fungera som den skulle..
kopplade provisoriskt förbi den å stoppknappen så vart den å gå som ett skott igen! :)

Har också haft detta problem på en massa Yammisar under årens lopp...

Yamaha språk heter det T.O.R.S.
och det är inget ovanligt alls att det krånglar :( .

Koppla bort uppe i tumgasen samt nere vid förgasarna.



.
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
HAHA.. lugn lugn.. imorn far jag dit & grejar.. jag har ett jobb & sköta oxå.. far inte 3 mil för & skruva lös den mitt i natten :)

hör av mig till kvällen
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
nu har jag varit & skruvat lös allt & skruvat isär förgasarna i molekyler....
jag hittar ingen skit i förgasaren, & det är bra flöde i den när jag blåser..

Enda jag är lite lur på är att det är en luftskruv på vardera förgasare, den ena luftskruven verkar vara mer utskruvad än den andra & då e min fråga, hur fan ska jag veta vad som ska vara vad..... ?

Sen la jag märke till en sak till... chokvajern som går till den högra förgasaren, såg ut som att den hängde sig lite om man chokade & sedan släppte tillbaks choken, men det kanske va jag som hängde mig mer upp på det...

Nån som vet ifall det finns nå bränslefilter på dessa ? för jag tyckte det var väldigt lite bränsle i den ena förgasaren "högra" när jag skruvade lös paketet...
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
undra om inte nr 15 e filtret...finns också et filter i tanken..nu e det några år sen ja hade isär en vmax gasare så jag e inte 110 på att de e ett filter i dem(förgasarna)..det är förövrigt "bränsleskruvar på dessa förgasare!..sitter undertill..framanför flottörhuset..fungerar så att skruvar du in dem stryper du bränslet=snålare..skruvar du ut...fetare blandning...en luft skruv sitter altid bakom trotteln på förgasaren!...sett från luftburk hållet!...Kolla choken o rengör även där..inte alls sällan det blir korrosion på de små choke kolvarna...putsa rent me tandborste eller fin stålull o smörj upp o blås rent...kolla även att wiren löper fritt..hoppas du hittar felet!
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
Nu har man skruvat ihop allt.. =)
Testkört & kan säga att det var stor skillnad, förmodligen var det luft/bränsle skruvarna som var helt åt pipan...

Men det finns fortfarande dedär måandet när man ska trycka full gas & man står stilll,

Prövade att plocka bort variatorremmen & då var det inget måande, men det är märkligt att så fort man använder choken då blir det inget måande alls...

Jag kanske är lite för petig, va vet jag men den går då bra mycket bättre än tidigare
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
knepigt är ordet, men eftersom maskin är gammal så kan det ju vara åldersproblem, och det kan väl vara gamla spruckna slangar, tjuvluftar nånstans, en spricka i nån plastböj räcker ju, jag fick ta loss tanken för å upptäcka det s.a.s av misstag..jag antar att stiften ser bra ut...
och i så fall är det ju soppa/luft nånting...jag hade ner min förgasarbrygga på min 3 cylindriga 5 ggr innan jag kollade slangarna...och om du kan jämföra med en anna 500 så kanske du märker att böööandet har med hk antal att göra???
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nu har man skruvat ihop allt.. =)
Testkört & kan säga att det var stor skillnad, förmodligen var det luft/bränsle skruvarna som var helt åt pipan...

Men det finns fortfarande dedär måandet när man ska trycka full gas & man står stilll,

Prövade att plocka bort variatorremmen & då var det inget måande, men det är märkligt att så fort man använder choken då blir det inget måande alls...

Jag kanske är lite för petig, va vet jag men den går då bra mycket bättre än tidigare

* Din maskin får för lite soppa just i början på förgasarens register, prova att ställa om luftskruvarna för mera bränsle litegrann och/eller byt lågfartsmunstycke till nästa större storlek.

* Spänn din sekundärvariator ett hack eller två.
I och med att du har en ST och endast en 500'a så gör även en lätt nerdrevning underverk för karaktären på maskinen.





.