v-max 600 xtc variator problem

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
Jajuste SPRÄNGSKISS de tänkte jag inte på.
Men dedär med orginalfjäder och hårdare fjäder, har försökt googla på vad det är orginal men hittar inte nåt.
Jag hittar bara en sida som har primärfjädrar och det är rinab. Där står det hur mycket tryck det är i fjädrarna.
Nu öser jag på med frågor, okunnig som jag är.
Ska det vara nå mellanrum mellan remmen och den yttre primärskivan?
Min har inte det men jag har för mig att det ska vara det.
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
jag kollade på totallyamaha.com men jag hittar inte min årsmodell det finns upp till -96 årsmod.

men iallafall så har jag tagit lös helixen och kollat där och jag ser inte att det är nåt väldigt slitet eller så.
vad är bäst att göra, hårdare fjäder eller andra vikter?
 

Nyfors

Ny medlem
25 sept 2012
2
0
1
borde finnas färg märkningar på fjädern om dom inte är bort nötta, som du kan få fram ditt fjäder tryck med ur en tabell. borde va 2-3 olika färger om jag inte minns fel. men börja med att byta alla slit delar i båda variatorerna det är där som all effekt kommer och försvinner sen kan du börja justera dem..
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Du ska ha lite spel mellan rem/skiva, några tiondelar på NY rem om jag minns rätt.
Sen ett annat tips, åk orginalrem!
Remmen ska vara justerad så mattan just drar runt med varm skoter uppallad på tomgång. Görs med brickor i sekundärvariatorn.
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
Eftersom variatorn tar tag i remmen alldeles för tidigt så kan jag bara tänka på att fjädern är för mjuk
Eller finns det nån annan förklaring?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kan även vara en bassning eller rulle, ta lös locket och kolla, tar bara 10 minuter.
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
Har lös locket nu men jag har ingen aning om vad en bassing eller rulle är?
Variatorn heter TUSHIMA .
Det står så på insidan av helixen.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det låter som att du kanske borde få hjälp av nån som kan detta. Du har ingen i din kompiskrets som meckat mycket med skotrar? Eller nån skoterverkstad i närheten.

Jag vill inte "klanka ner" på dig men om du inte vet vad en rulle är i variatorn så kommer du nog att ha lite svårt att fixa i ordning den. Det blir svårt för oss att hjälpa dig också om du inte kan termerna och inte tycks ha mekat så mycket innan.

Så mitt tips vore att be nån Yamaha verkstad kolla upp variatorerna åt dig så får du dom fixade med rätt grejer i.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sorry, bussning skulle det vara.
Håller med chris, är inte lätt om man aldrig gjort det förut och vet hur det ser ut.

Bussningar, sitter på viktarmarna, ska inte vara glappa eller gå tungt. Viktarmarna går mot rullar, får inte heller kärva eller vara glappa. Sen sitter det en stor bussning på den rörliga skivan, den är det alltid lite glapp på men får inte vara överdrivet mycket.
Variator fjädern kan du byta hur som, dom mjuknar med tiden och på en 97a lär den vara färdig, den ska vara rak och ha jämna avstånd mellan varven. Fjädra bör bytts efter 3-500 eller varje år om man är riktigt kräsen....
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
ja jag har inte fått i mig så mycket kunskap på mina 14 år:)
nu förstår jag. rullarna är de som tar emot vikterna när dom fälls ut.
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
nu jäklar!

köpte en hårdare och längre fjäder nu.

den kör iväg på 3500 rpm och växlar ut bra. skidorna seglar nästan i luften:D
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
jajemän!
har du nå tips på va man kan göra så att den ökar sin prestanda ännu mera? inte bara i variator.