Vad är detta? (Bild..Teknik)

D

Draken

Vad har den inringade delen för uppgift?

Det går en slang från denna till ett t-kors och sen vidare till ves-ventilerna.
I andra änden av denna pryl går det en likadan slang som bara hänger ut ur buken.

Inga gissningar,utan jag vill VETA vad den gör.

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Nu är jag inte säker på att jag har helt rätt men jag har fått för mig att den känner av atmosfärtrycket och kompenserar för bestyckningen då man kör på olika höjder över havet. Självklart kan den ju inte justera bestyckningen i gasarna utan kompenserar istället med avgasportarna.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.635
480
83
Malå/Adak
Det där är en magnetventil med vilken motorstyrenheten kan styra när avgasportarna ska öppna och stänga.

1000% säkert!!

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Kan tillägga att det var ett foruminlägg som jag läste det på. Så kan inte säga helt säkert, har bara hört det jag skrev från annat håll. Men jag vet inte eftersom en till också har hört det.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
51
Orsa
Kan tillägga att det var ett foruminlägg som jag läste det på. Så kan inte säga helt säkert, har bara hört det jag skrev från annat håll. Men jag vet inte eftersom en till också har hört det.
men läs vad han skrev... ge fan i o svara om ni inte vet

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.635
480
83
Malå/Adak
Nej, det är ingen barometer, varmluftsballong, fågelholk eller nåt annat skumt, det är en vanlig magnetventil och inget annat!!!

Den sitter där för att möjliggöra för styrenheten att hålla portarna stängda även om motorn egentligen har fått upp varvet/trycket som krävs för att portarna ska öppna. Det vill säga att styrenheten använder denna pryttel för att öppna och stänga portarna.