Vad bör en ZRT600 -96 göra?

fraro

Aktiv medlem
13 nov 2006
50
0
1
Kristinehamn / Ölme
Har köpt en ZRT600 -96 och undrar hur fort den borde gå om den inte är omdrevad osv?

Min gör cirka 110-120 km/h och det känns inte riktigt rätt...

Jag har kollat kompet och det är helt perfekt (för att vara 1996). Har rengjort förknasarna och dessutom monterat ditt slangklämmor på bensinslangen, upptäckte att den sög luft...

Accelerationen är helt ok (har ingen större erfarenhet av skotrar) men har ett problem till. Ligger och puttrar fram i cirka 50 km/h och trycker tummen i styret så händer inget men efter en stund så gör jag en kulle till i leden, alltså den drar iväg allt på en gång upp till 110 km/h.

Finns det någon som vet om detta är rätt?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Kolla upp variatorer o motorfästen/linjering?
Har kört en zrt600-98 på isen o med den körde jag mätarn ut o lite till. Mätarskalan tar slut vid 170... :D
 

ajf0

Medlem
13 dec 2006
18
0
1
Bollnäs
Helt klart nå fel om den inte gör mer än 120. en kompis till mig har en sådan och den gör lätt 160 i rätta förhållande så kolla att variatorerna är rätt inställda
 

Kung_Olof

Aktiv medlem
13 feb 2007
62
0
6
Älvdalen
Har själv en ZRT 600 -96. Den gör lätt 160. Men jag har också upplevt att den inte svarar på gasen direkt om man ligger och puttrar på 1/4-1/2 gas och sen trycker fullt. Hade den inne på service nu i veckan och de gjorde rent förgasarna och kollade över sek. variatorn och nu går den som en dröm.
 

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Som Lynxi säger, kolla upp variatorerna, kanske har samma som jag hade på min xlt, att vikterna slog i godset och därav inte växlade ut fullt, min toppade bara 120 då me.
Varvar den normalt eller övervarvar den skapligt ?
 

fraro

Aktiv medlem
13 nov 2006
50
0
1
Kristinehamn / Ölme
Tack för svaren, tror att variatorn inte är helt ok.
Förgasarna gjorde jag rent i höstas och de var inte alls lortiga.
Är det bästa att lämna in skotern för koll av variatorn, eller är det enkelt att göra det själv?
 

fraro

Aktiv medlem
13 nov 2006
50
0
1
Kristinehamn / Ölme
Som Lynxi säger, kolla upp variatorerna, kanske har samma som jag hade på min xlt, att vikterna slog i godset och därav inte växlade ut fullt, min toppade bara 120 då me.
Varvar den normalt eller övervarvar den skapligt ?
Tycker inte den varvar så väldigt mycket. Har faktiskt lite dålig koll på det. Men det är inget jag har reagerat över...
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
hur mycket varvar den när du håller stummt?

måla ett tuschsterck på primären och kolla hur långt upp remmen kommer.
 

zwempa

Medlem
28 feb 2008
10
0
1
sundsvall
intressant tråd, har en zrt600 jagmed med liknade problem. ibland "tänder" den till och skjuter iväg men ofta är den ojämn i gången och går nog inte mer än 110-120 som du beskriver här..händer ej ngt när man trycker gasen i botten från hmm ja mittenläge kan man nästa säga. Kan ibland också få väldig ryckig gång och avgasknall...misständning..

Några fler tips?