När sist träffade ni på en E-tec 800 eller 850 som drar lite olja?
Alla de jag råkat ut för har då varit tämligen törstiga.... Min -11 Freeride drog allt mellan 4 och 6%, -13 Boondocker 800 4-5% och nuvarande -19 BD 850 verkar då minsann ta olja så den klarar sig den med....
Sen så när det gäller oljeköp i största allmänhet, om man nu letar alternativ till märkesoljorna, ska man inte köpa den från någon butik som har något överhuvudtaget att göra med Skotrar/crosscyklar/båtar eller annan fritidsverksamhet. Kolla istället hos Swedol/Laitis eller någon annan verktygsnasare, eller ännu hellre någon mindre lokal butik/skogsmaskinsservicefirma/verkstad som även säljer olja.
Jag brukar handla OK/Q8 oljor på 20L-dunk hos vår lokala skogsmaskinsdoktor. Sist jag köpte deras syntetiska tvåtaktsolja RS Extreme betalade jag mindre för 20L än man betalar för en kartong XPS, (jag kör i och för sig XPS i skotern nu).
Nu sist köpte jag 20L ok/q8 helsyntet longlifeolja enkomt för min Volvo D5=1050kr, tidigare 20L koncentrerad glykol 5-600kr, 20L mineral motorolja 700kr, ja ni fattar. (priser med moms)
Så, ska ni inte ha originaletiketter på oljan, sök er utanför skoterhobbyn och handla =)