Hej.
Första Moped äventyret var på min brors moped som tjuvlånades, en Yamaha FS1, allt gick lyckligt.
Mina egna mopeder blev en Suzuki K50 och en Flakmoppe med husqvarna motor, som båda inköptes samtidigt.
Suzukin renoverades och användes som bruksmoped, toppfart ca 50 med så kallat pirat orginal cylinder och drevat tre kugg.
Flakmoppen toppfart oviktigt.
Efterhand inköptes ett par Rexoped mopeder med Villiers motorer, toppfart - jag var glad att dom gick ibland.
Flakmoppen påbörjades det en ombyggnad på, till suzuki ram bakom flaket.
Projektet avstannade och gavs senare bort.
En till flakmoppe inhandlades, med motor som var mycket nyckfull och slut, blev stående i ett flertal år.
Alla mopeder utom den senaste flakmoppen var sålda eller skrotade och tiden gick, när jag hade blivigt gott och väl 30 år, då fick jag ett infall.
Jag köpte en Suzuki K50 med trasig motor men OK annars. Motorn renoverades och kompenserades för ökad vikt på brukaren, dock inte för att nå högre toppfart utan det fanns en plan.
Förövrigt mycket trevligt att med ordnad ekonomi kunna gå in på en moped affär och handla det man ville ha till motorn, utan att som när man var 15 bara kunna önska att man skulle ha råd att handla.
Planen var att återigen ge mig på att sammanfoga en Suzuki och en flakmoppe. Skillnaden denna gången förutom mina bättre kunskaper, var att utgångsmaterialen var ljusår bättre än vid första försöket.
Resultatet blev ganska lyckat och mopeden blev så stark som min förhoppning var, toppfarten är ungefär 35 - 40 km/h.
Jolle